C
cro_Kralj_Zvonimir
Guest
Split gradi svoj Golden Gate Piše: Duška Čolović
Projekt Kaštela sjever težak je milijardu eura
SPLIT - Za gradnju milijardu eura vrijednih mostova, cestovnog i željezničkog, koji bi spajali Split i Kaštela te omogućili razvoj modernog metropolisa sastavljenog od Splita, Kaštela i Solina na zapuštenom prostoru sjevernog bazena već ima zainteresiranih investitora iako će splitski arhitekt Ante Kuzmanić urbanističku studiju mosta tek predstaviti u četvrtak.
- Cijela sjeverna strana splitskog poluotoka, kao i prostor Solina i Kaštela uništeni su urbanizacijom socijalističke ere. Taj se prostor stihijski bori da postane gradska anglomeracija, ali ne uspijeva jer nedostaje vizije, jer svaki od ta tri grada promišlja prostor samo do svojih administrativnih granica - objašnjava Kuzmanić koji je Studiju s polivalentnom sportskom dvoranom koju, uvjeren je, ne treba graditi u Lori nego u Kaštelima, radio u suradnji s hrvatskim i švicarskim stručnjacima te članovima svog projektnog biroa.
Od početne ideje spajanja Kaštela i Splita mostom, čime bi skučeni poluotok dobio treći ulaz u grad i skratio put za Zagreb za 20 kilometara, Kuzmanić je razradio urbanizam zapuštenog sjevernog priobalja Splita idealnog za razvoj poslovnog i kongresnog centra te drugih sadržaja. To je i prostor, smatra Kuzmanić, na kojem je moguće ostvarivati suvremene projekte bez obaveze poštivanja arhitektonske baštine i gdje bi se moglo objediniti sva tri prometna terminala, cestovni, pomorski i željeznički, i tako osloboditi centar grada za druge sadržaje.
MOST KAŠTELA
Splitski Golden Gate
- 500 milijuna eura cijena je gradnje cestovnog mosta Split - Kaštela
- 2000 metara duljina je mosta preko sjevernog bazena
- 38 metara visina mosta
- 4 cestovna traka uz dva zaustavna i pločnik za pješake Cestovni most vrijedan je oko pola milijarde eura. Kuzmaniću su se obratile neke tvrtke zainteresirane za gradnju javno-privatnim partnerstvom, a ima interesenata i za gradnju 400 milijuna eura vrijednog željezničkog mosta.
- Ako s petlje Vučevica na autocesti Zagreb-Split krenemo kroz tunel Kozjak, koji se upravo projektira, spustimo se na most Kaštela i preko postojećeg mosta Stinice uđemo u Dubrovačku ulicu, skratili smo put iz Zagreba za 20 kilometara.
Približili smo aerodrom Splitu za šest kilometara, približili smo Kaštelima splitsku bolnicu, a pražnjenje poljudskog stadiona ne bi više opterećivalo Grad - kaže Ante Kuzmanić obrazlažući svoju ideju o splitskom Golden Gateu. Most će biti dug oko 2 kilometra i visok 38 metara, a povezivat će Ulicu Domovinskog rata s rotorom na križanju brze ceste Trogir-Omiš. Sastoji se od dva središnja pilona visoka 35 metara preko kojih su s obje strane ovješene konstrukcije na čeličnoj užadi. Imat će četiri trake, te dvije zaustavne i pločnik.
ŽELJEZNICA
Bliže Zagrebu
- Ako uz cestovni napravimo i željeznički most, i to tako da odvojimo kolosijek ispred Željezare Split i prugu uvučemo preko mosta u Split, a željeznički terminal položimo zapadno od mosta Stinice, negdje kod Konzuma, svest ćemo prostor Kopilice i ranžirnog kolodvora u Solinu na stanice lokalnog vlaka te osloboditi 170.000 četvornih metara prostora za razvoj, 98.000 kvadrata u Kopilici i 72.000 u Solinu. Sadržaje iz Solina i Kopilice smjestit ćemo na samo 70.000 četvornih metara.
Nadalje, razdvojit ćemo međugradsku od lokalne mreže i željeznicom približiti Zagreb Splitu za pet kilometara. Glavna stanica završavala bi na križanju s kolosijekom lokalne pruge iz Kopilice. Lokalna pruga nastavljala bi se dalje tunelom i ulazila u Gradsku luku. Na tih 70.000 kvadrata prekrivenih elipsastom opnom uz terminal sa šest perona postavili bismo i autobusni terminal sa 25 perona. Ispod terminala postoje dvije podzemne etaže parkirnog prostora sa 3200 mjesta.
POSLOVNI CITY
Četiri tornja
Između terminala i ceste koja graniči s brodogradilištem postoji mogućnost gradnje poslovno-turističkih sadržaja, a Kuzmanić je za ovu prigodu nacrtao četiri poslovna tornja s po 26 etaža ukupne površine 420.000 kvadrata, od čega otprilike polovica otpada na sadržaje vezane uz autobusni i željeznički kolodvor, lokalni metro, parkinge, a ostatak bi bio ispunjen poslovnim i turističkim sadržajima.
BRODSKI TERMINAL
Uz autobuse i željeznicu
- Ovako postavljenom terminalu željezničkog i autobusnog prometa nedostaje brodski. Uvala Brodogradilišta i njena operativna obala čine se idealnima za razvoj brodskog prometa i smještanje putničkog terminala za prekojadranski promet. Zašto na jednom mjestu ne bismo razvili terminal koji će omogućiti transfer svih oblika prijevoza na istom mjestu - pita arhitekt Kuzmanić.
DVORANA
Kaštela jeftinija od Lore
- Split bez svoje šire okolice ne može puniti dvoranu za 12.000 gledatelja koju namjerava graditi u Lori - kaže Kuzmanić i predlaže gradnju dvorane u Kaštelima, na vojnom skladišnom zemljištu jeftinijem od onoga u Lori.
- Da bi bila ekonomski isplativa, dvorana bi trebala biti puna 150 dana ili svaki treći dan godišnje. Izbor lokacije je dobar, ne opterećuje središte Splita, zemljište nije skupo, komunalno je opremljeno, a djelomično su sagrađene prometnice i parking za potrebe susjednog šoping centra. Čovjek bi mogao iz Šibenika za sat vremena stići do dvorane. Uz more bi mogao biti nautički centar i kompleks bazena, a na platou dvorana i šoping centar. Cijeli kompleks imao bi 48.000 kvadrata - obrazlaže Kuzmanić.
SOLIN
Omogućiti razvoj
- Solin je talac razvoja Splita. Prometna čvorišta i ranžirni kolodvor onemogućuju mu razvoj. Gradnjom željezničkog mosta i preseljenjem terminala u Stinice oslobađamo antičku Salonu i centar Solina, cestovnim mostom približavamo mu bolnicu. Lokalna željeznička mreža oslobođena je za metro - navodi Kuzmanić prednosti preseljenja ranžirnog kolodvora na Stinice.
SURADNICI
Arhitekt Ante Kuzmanić i članovi njegova projektantskog tima studiju su izradili u suradnji s dr. Aleksejom Dušekom i dr. Petrom Sesarom iz IGH te dr. Duškom Marušićem i dr. Petrom Đukanom s Građevinsko-arhitektonskog fakulteta u Splitu. Konzultanti su bili i Kees Christiaanse i Nicolas Kretschmann, profesori s ETH u Zürichu.
Nužan treći ulaz u grad
Na ideju da napravi most kako bi Split dobio još jedan prilaz gradu Ante Kuzmanić došao je kada je zbog prometne nesreće ostao zarobljen na rotoru Mravinci i shvatio da nema kud. U Split se naime može ući samo starom solinskom cestom i brzom cestom Solin - Klis. Urbanističku studiju sjevernog bazena razradio je samoinicijativno jer, kaže, nije imao s kim ugovoriti taj posao budući da svaki grad promatra prostor do svoje administrativne granice pa ga ni jedna službena prostorna politika nije promatrala kao cjelinu, što fizički jest. (D. Č.)
http://www.jutarnji.hr/dogadjaji_dana/clanak/art-2007,5,21,split_gradnja,75386.jl
Das ist einfach der Hammer da sieht man wie reich die Städte sind!
Projekt Kaštela sjever težak je milijardu eura
SPLIT - Za gradnju milijardu eura vrijednih mostova, cestovnog i željezničkog, koji bi spajali Split i Kaštela te omogućili razvoj modernog metropolisa sastavljenog od Splita, Kaštela i Solina na zapuštenom prostoru sjevernog bazena već ima zainteresiranih investitora iako će splitski arhitekt Ante Kuzmanić urbanističku studiju mosta tek predstaviti u četvrtak.
Od početne ideje spajanja Kaštela i Splita mostom, čime bi skučeni poluotok dobio treći ulaz u grad i skratio put za Zagreb za 20 kilometara, Kuzmanić je razradio urbanizam zapuštenog sjevernog priobalja Splita idealnog za razvoj poslovnog i kongresnog centra te drugih sadržaja. To je i prostor, smatra Kuzmanić, na kojem je moguće ostvarivati suvremene projekte bez obaveze poštivanja arhitektonske baštine i gdje bi se moglo objediniti sva tri prometna terminala, cestovni, pomorski i željeznički, i tako osloboditi centar grada za druge sadržaje.
MOST KAŠTELA
Splitski Golden Gate
- 500 milijuna eura cijena je gradnje cestovnog mosta Split - Kaštela
- 2000 metara duljina je mosta preko sjevernog bazena
- 38 metara visina mosta
- 4 cestovna traka uz dva zaustavna i pločnik za pješake Cestovni most vrijedan je oko pola milijarde eura. Kuzmaniću su se obratile neke tvrtke zainteresirane za gradnju javno-privatnim partnerstvom, a ima interesenata i za gradnju 400 milijuna eura vrijednog željezničkog mosta.
- Ako s petlje Vučevica na autocesti Zagreb-Split krenemo kroz tunel Kozjak, koji se upravo projektira, spustimo se na most Kaštela i preko postojećeg mosta Stinice uđemo u Dubrovačku ulicu, skratili smo put iz Zagreba za 20 kilometara.
Približili smo aerodrom Splitu za šest kilometara, približili smo Kaštelima splitsku bolnicu, a pražnjenje poljudskog stadiona ne bi više opterećivalo Grad - kaže Ante Kuzmanić obrazlažući svoju ideju o splitskom Golden Gateu. Most će biti dug oko 2 kilometra i visok 38 metara, a povezivat će Ulicu Domovinskog rata s rotorom na križanju brze ceste Trogir-Omiš. Sastoji se od dva središnja pilona visoka 35 metara preko kojih su s obje strane ovješene konstrukcije na čeličnoj užadi. Imat će četiri trake, te dvije zaustavne i pločnik.
ŽELJEZNICA
Bliže Zagrebu
Nadalje, razdvojit ćemo međugradsku od lokalne mreže i željeznicom približiti Zagreb Splitu za pet kilometara. Glavna stanica završavala bi na križanju s kolosijekom lokalne pruge iz Kopilice. Lokalna pruga nastavljala bi se dalje tunelom i ulazila u Gradsku luku. Na tih 70.000 kvadrata prekrivenih elipsastom opnom uz terminal sa šest perona postavili bismo i autobusni terminal sa 25 perona. Ispod terminala postoje dvije podzemne etaže parkirnog prostora sa 3200 mjesta.
POSLOVNI CITY
Četiri tornja
Između terminala i ceste koja graniči s brodogradilištem postoji mogućnost gradnje poslovno-turističkih sadržaja, a Kuzmanić je za ovu prigodu nacrtao četiri poslovna tornja s po 26 etaža ukupne površine 420.000 kvadrata, od čega otprilike polovica otpada na sadržaje vezane uz autobusni i željeznički kolodvor, lokalni metro, parkinge, a ostatak bi bio ispunjen poslovnim i turističkim sadržajima.
BRODSKI TERMINAL
Uz autobuse i željeznicu
- Ovako postavljenom terminalu željezničkog i autobusnog prometa nedostaje brodski. Uvala Brodogradilišta i njena operativna obala čine se idealnima za razvoj brodskog prometa i smještanje putničkog terminala za prekojadranski promet. Zašto na jednom mjestu ne bismo razvili terminal koji će omogućiti transfer svih oblika prijevoza na istom mjestu - pita arhitekt Kuzmanić.
DVORANA
Kaštela jeftinija od Lore
- Da bi bila ekonomski isplativa, dvorana bi trebala biti puna 150 dana ili svaki treći dan godišnje. Izbor lokacije je dobar, ne opterećuje središte Splita, zemljište nije skupo, komunalno je opremljeno, a djelomično su sagrađene prometnice i parking za potrebe susjednog šoping centra. Čovjek bi mogao iz Šibenika za sat vremena stići do dvorane. Uz more bi mogao biti nautički centar i kompleks bazena, a na platou dvorana i šoping centar. Cijeli kompleks imao bi 48.000 kvadrata - obrazlaže Kuzmanić.
SOLIN
Omogućiti razvoj
- Solin je talac razvoja Splita. Prometna čvorišta i ranžirni kolodvor onemogućuju mu razvoj. Gradnjom željezničkog mosta i preseljenjem terminala u Stinice oslobađamo antičku Salonu i centar Solina, cestovnim mostom približavamo mu bolnicu. Lokalna željeznička mreža oslobođena je za metro - navodi Kuzmanić prednosti preseljenja ranžirnog kolodvora na Stinice.
SURADNICI
Arhitekt Ante Kuzmanić i članovi njegova projektantskog tima studiju su izradili u suradnji s dr. Aleksejom Dušekom i dr. Petrom Sesarom iz IGH te dr. Duškom Marušićem i dr. Petrom Đukanom s Građevinsko-arhitektonskog fakulteta u Splitu. Konzultanti su bili i Kees Christiaanse i Nicolas Kretschmann, profesori s ETH u Zürichu.
Nužan treći ulaz u grad
http://www.jutarnji.hr/dogadjaji_dana/clanak/art-2007,5,21,split_gradnja,75386.jl
Das ist einfach der Hammer da sieht man wie reich die Städte sind!