Krajina-Force
Balkaner
Knin je pao u Beogradu -
Knin ist in Belgrad gefallen -
Hier für alle die wahre Geschichte wie und in welcher Weise Knin und die gesamte Krajina verraten und verspielt wurde ....
Autor Milisav Sekulic , serbischer General der Armee Serbische Republik Krajina, schildert wie die Krajina vom " Serbischen-Retter " Slobodan
Milosevic verraten wurde ....
Hier nur ein paar Auszüge vom Buch ...
Echt interessantes Buch .... ist auf serbisch ....
Odlazak JNA
Ako je razmimoilaenje i nesloga sa srpskom zvaninom maticom ikoga zavila u crno, onda je to sluaj sa Kninskom krajinom, odnosno sa Republikom Srpskom Krajinom.
Dok su sa podsticanjima iz Beograda vrene pripreme za stvaranje prve srpske autonomne oblasti sve je izgledalo idilino i romantino. Srpsko nacionalno vee i privremeno Predsednitvo zajednica optina Severne Dalmacije i Like proglasili su 21. decembra 1990. godine Srpsku Autonomnu Oblast, a kasnije i dravu Republiku Srpsku Krajinu, u Kninu 19. decembra 1991. godine. Postojao je u svemu tome visok stepen jedinstva meu Srbima u Krajini i Krajine sa Srbijom. Bez pomoi iz Srbije, samoorganizovanje krajikih Srba ne bi bilo tako uspeno i toliko efikasno, pogotovu u domenu stvaranja sopstvene drave. Razmimoilaenja e se pojaviti kasnije, a prva su bila vidna i oigledna sa potpisivanjem Vensovog plana. Taj in e dovesti do raskola u odnosima Srbije i RSK, a nesloga e zavladati i na unutranjem planu u Krajini. Dolo je do podele na one koji bi da Krajina ide putem koji trasira Srbija i one koji su insistirali na samostalnom putu Krajine. Ni jedan izbor se nije mogao realizovati bez pomoi Srbije, kako egzistencijalne, tako i vojno-politike. U daljem toku dogaaja, Srbija je bila prisutna sa svih strana, to se najdirektnije odraavalo i na njen odnos prema Krajini, pa su raskoli postajali jo vei. Krajike unutranje borbe i neslaganja su time samo kulminirala. Sve se to najdirektnije odraavalo i na stanje u vojsci. Tek je ona bila zavisna od oslonca na Srbiju i SRJ. Otuda je tzv. samostalna krajika politika imala svoje reperkusije i po pitanju stanja u vojsci.
Do odlaska jedinica JNA iz Krajine (april - maj 1992. godine) komandovanje Teritorijalnom odbranom (TO) vreno je sa nivoa SFRJ. Posle odlaska JNA, Teritorijalna odbrana se transformie u Vojsku RSK. Komandovanje tom vojskom ustrojava se u skladu sa Ustavom RSK. Ulogu komandanta dobija predsednik RSK. Sa vrha drave, odbranom i vojskom rukovodi Vrhovni savet odbrane, ije odluke realizuje predsednik RSK.
Vrhovni savet odbrane po Ustavu, ima obavezu da vodi politiku odbrane, da daje procene ratne i drugih opasnosti za zemlju, zatim da usvaja plan odbrane, donosi odluke o mobilizaciji i upotrebi vojske, utvruje potrebe za naoruanjem i opremom. O svom radu, Vrhovni savet odbrane polae rauna Skuptini RSK.
Vlada RSK, po Zakonu, najneposrednije uestvuje u pripremi odbrane. Nosilac je izrade plana odbrane kojim se regulie priprema graana i dravnih organa za odbranu. Sastavni deo plana odbrane su i odluke vlade za rad dravnih organa u ratnom stanju, stanju neposredne ratne opasnosti i u vanrednom stanju. Vlada obezbeuje materijalna i finansijska sredstva za realizaciju plana odbrane RSK.
Poseban znaaj i ulogu u odbrani ima i Ministarstvo odbrane, naroito u pripremi i izvravanju mobilizacije, zatim u regulisanju i sprovoenju vojne obaveze, pa u opremanju i naoruavanju kao i u realizaciji zadataka dobijenih od vlade i Vrhovnog saveta odbrane. Od naroitog je znaaja i udeo ovog ministarstva u finansijskoj regulativi.
Analiza funkcionisanja dravnih organa u ijoj su nadlenosti bile sve navedene obaveze iz oblasti odbrane ukazuje na postojanje niza propusta i slabosti. Jedan od najveih propusta je to za vreme postojanja RSK nije uraen plan odbrane zemlje. To je temeljni dokument bez kojeg nije mogue osmisliti rad i obaveze dravnih i drugih pravnih organa za sluaj proglaavanja neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja i vanrednog stanja. Moe se, u takvim okolnostima, raditi po oseaju potreba i mere, po zahtevu trenutka, ali plan je, u svemu tome putokaz i nain, vodilja i regulativa.
Vrhovni savet odbrane RSK nije ostvario ni jednu od svojih kljunih funkcija; nije usvojio plan odbrane, nije vodio politiku odbrane zemlje, nije odobrio ni jedno pravilo ili neki drugi akt koji se odnosi na strategiju oruane borbe i doktrinu upotrebe snaga za odbranu i voenje rata, nije odobrio ni jedan plan i program obuavanja za odbranu i osposobljavanje za rad na poslovima odbrane zemlje. Slino je i sa vladom. Ni jednu svoju zakonsku obavezu ona nije u celini sagledala i realizovala za sve vreme postojanja RSK. To vai i za Ministarstvo odbrane.
Za takvo stanje i pasivnost kljunih dravnih organa u oblasti odbrane zemlje najveu odgovornost snose ljudi koji su vrili dunosti predsednika RSK i vlade, zatim ministri odbrane i oni koji su bili lanovi Vrhovnog saveta odbrane. Naalost, meu najodgovornijim nosiocima zadataka odbrane postojalo je nejedinstvo u prilazu vojsci. Najizrazitije neslaganje bilo je na relaciji predsednik Republike - Vrhovni savet odbrane. To je pasiviziralo Savet a predsednik je onda sam donosio odluke.
Predsednici RSK su koristili svoju poziciju da na dunosti komandanata Glavnog taba Srpske vojske Krajine i korpusa dovode tzv. svoje ljude. To su morali biti oficiri koje je, pre svega, karakterisala apsolutna poslunost i odanost. Struna osposobljenost i doraslost dunostima ostavljani su po strani. Funkcija komandanta Glavnog taba Srpske vojske Krajine podrazumevala je i kljunu ulogu u razvoju Srpske vojske Krajine. Zato su struna osposobljenost i iskustvo za ovu funkciju trebali biti presudni. Naalost, nije bilo tako. U celini gledano, izbor oficira za kljune dunosti u Srpskoj vojsci Krajine bio je povran i nije akt samih predsednika RSK. Smene sa dunosti nisu bile u funkciji izgradnje i usavravanja vojne organizacije, nego radi realizacije odreenih politikih ciljeva kojima su podreivane i vojne strukture. Zato su dovoeni "svoji ljudi", oni kojima se verovalo u smislu da e initi i ono to je tetno za vojsku. Na relaciji predsednik RSK - komandant Glavnog taba Srpske vojske Krajine presudni su bili lini, meusobni odnosi, to nije u skladu sa principima komandovanja. O tome se moe zakljuiti iz prikaza postavljanja i sklanjanja oficira sa ove kljune stareinske dunosti u Srpskoj vojsci Krajine.
Prvi komandant taba Teritorijalne odbrane Srpske Autonomne Oblasti Krajine, general-potpukovnik Ilija uji, postavljen je naredbom saveznog sekretara za narodnu odbranu SFRJ. Odmah po prestanku kompetencija SFRJ u Krajini, predsednik RSK Milan Babi je pokrenuo akciju za smenu komandanta taba Teritorijalne odbrane SAO Krajine. Od velikog bi znaaja bilo da je general uji ostavljen da zavri prestrojavanje Teritorijalne odbrane u vojsku RSK. Imao je bogato ratno iskustvo i dugogodinju praksu u izgraivanju vojne organizacije. Da je zadran na dunosti do kraja tog procesa, ostala bi iza njega vrsto utemeljena vojna organizacija. Ali, predsedniku Milanu Babiu je, iz nekih razloga, bilo bitno da to pre dovede drugog oveka, pa dunost komandanta Glavnog taba Teritorijalne odbrane preuzima general-potpukovnik Milan Torbica i rukovodi vojskom do novembra 1992. godine.
Poraz na Miljevakom platou (21. jun 1992) bio je povod za smenu generala Torbice. Neko je morao biti krivac pred javnou RSK i Srbije (pa i ire). Da se pravi krivci ne bi prepoznali, rtvovan je komandant. Smenu su pokrenuli odbornici Skuptine optine Knin. Oni su uputili zahtev Ministarstvu unutranjih poslova i Ministarstvu odbrane zahtevajui da se general Torbica razrei dunosti. Skuptina RSK je utala. ekalo se da general Torbica sam podnese ostavku, i time ostavi na miru prave krivce za poraz na Miljevakom platou. To e se i dogoditi, jer oni koji su bili nadleni da procene pravo stanje, nisu uzeli u zatitu nedunog komandanta. On je zato svoju ostavku saoptio javnosti 28. septembra 1992. godine, a smena je izvrena krajem novembra 1992. godine.
Novi komandant
Novi komandant Glavnog taba Srpske vojske Krajine postao je general-major Mile Novakovi. Njega je isforsirao tadanji predsednik RSK Goran Hadi. Re je o mladom i ambicioznom oficiru sa Banije, koji je estvovao u ratu od 1991. godine i vrio dunost komandanta brigade. Ne sporei njegove kvalitete, predlaga je prevideo njegovo neiskustvo i nepostojanje neophodnih uslova da on uspeno komanduje u vrlo sloenom i tekom vremenu za RSK. Najprostije reeno, Novakovi je nemilice baen u vatru. Na dunost naelnika taba doveden mu je, takoe, neiskusan stareina. Glavni tab je bio nepopunjen oficirima pa je i to predstavljalo objektivnu tekou za generala Novakovia.
U 1993. godini desie se porazi u borbama za Maslenicu i Peruu i Medaki dep. Izostae izricanje odgovornosti za debakl, pa e doi do zakulisne borbe za primat u oblasti odbrane izmeu Ministarstva unutranjih poslova na elu sa Milanom Martiem i Srpske vojske Krajine. Sporenje e se izroditi i u lini konflikt dva ratna druga - generala Mila Novakovia i Milana Martia. Konflikt je tetio RSK i olakavao posao vojsci Hrvatske. U dravnom vrhu RSK nije bilo autoriteta koji bi spreio i presekao sporenje dvojice istaknutih elnika.
Izborom Milana Martia za predsednika Republike, znalo se da je samo pitanje dana kada e general Mile Novakovi biti smenjen sa dunosti komandanta. Pod uslovom da se dovede iskusniji stareina, to bi moglo biti i dobro reenje. Meutim, novi predsednik je eleo komandanta koji e, pre svega, njemu biti posluan i veran. O sposobnosti i doraslosti dunostima nije toliko brinuo. Na dunost komandanta Glavnog taba Srpske vojske Krajine predsednik Marti dovodi pukovnika Milana eleketia, koji je bio na elu 18. korpusa.
Dotadanja ratna biografija pukovnika Milana eleketia bila je nesporna. Sukob hrvatske paravojske i delova Varadinskog korpusa JNA, 1991. godine doekao je u inu majora i na dunosti komandanta oklopnog bataljona. Uestvovao je u razdvajanjima Srba i Hrvata u Zapadnoj Slavoniji. Tokom oruanih sukoba sa paravojskama u Bosni, eleketi komanduje brigadom, koja je uestvovala u vie krupnih okraja. Istakao se i linom hrabrou. Kao komandant brigade upoznaje se sa Milanom Martiem, koji je tada sa milicijom RSK ratovao u Bosni. Po povlaenju i gaenju JNA, u to vreme u inu pukonika, eleketi e primiti komandu nad Zapadnoslavonskim korpusom (18. korpusom). Neposredno je saraivao sa organima Ministarstva unutranjih poslova, pa otuda i sve te line veze, naroito sa Milanom Martiem, iz ega je i izraslo toliko poverenje.
Smenu Novakovia i dovoenje eleketia, Milan Marti vri pravei niz pogrenih i tetnih poteza kojima naruava osnovne principe odnosa u vojnoj organizaciji. Izbor i smenu vri bez konsultovanja Vrhovnog saveta odbrane i Skuptine RSK. Pukovnika eleketia unapreuje u in general-majora na brzinu i bez propisane procedure. Pri tome se i sam eleketi ponaa po uzoru na Martia, pa nikoga nita ne pita. Smenjuje skoro sve komandante korpusa i na njihova mesta dovodi oficire po svom linom izboru. Pri tom se rukovodi istim onim principima kojima se rukovodio predsednik kada je njega postavio za komandanta. I on trai prvenstveno poslune, a ne i uspene. Tako je ona najprimitivnija poslunost izdignuta na tron. eleketi e tako postupiti kada je u pitanju Glavni tab Srpske vojske Krajine. Smenjuje naelnika taba i pomonika za moral i verska pitanja, zatim naelnika bezbednosti i obavetajnog naelnika.
Glavni sudar sueljenih tabora
Podrka Beograda, odnosno Srbije, imala je naroitu, ako ne i presudnu ulogu i poziciji i trajanju Mikelia. - Milan Marti je spolja imao podrku od rukovodstva Republike Srpske i radikala eelja iz Srbije. - Na toj polarizaciji i na takvoj klackalici, poivala je sudbina i stabilnost Srpske Krajine
Kao po nekom pravilu, dovee manje sposobne ljude, to e imati krajnje negativan uticaj na ostvarivanje funkcija Glavnog taba Srpske vojske Krajine. Za novog naelnika taba postavljen je mlad i neiskusan pukovnik, Duan Lonar koji je samo nekoliko meseci obavljao dunost operativnog oficira u komandi korpusa. Pomonik za moral i verska pitanja je potpukovnik, koji je takvu dunost obavljao u korpusu u kome je prethodno komandovao. On e uiniti niz pogrenih poteza, to e imati nepovoljan uticaj na celu Srpsku vojsku Krajine. Jednostavno ovek nije znao svoj posao a voleo je da se mea u sve i svata. Jedino je bila uspena njegova saradnja sa Crkvom. Obavetajna sluba vidno e poeti da zaostaje, prvenstveno zbog eleketieve osiljene promene svih kljunih ljudi.
Posle eleketievih pretumbacija, organizacija i metod rada u Glavnom tabu Srpske vojske Krajine zadugo nisu mogli da se postave na noge. Umesto da svako obavlja zadatke iz svoje nadlenosti, uspostavlja se nekakva organizacija koja oteava ostvarivanje i tabne i strune funkcije. Svakog dana se odravaju po dva sastanka kolegijuma komandanta, jedan ujutru a jedan popodne. U Glavnom tabu niko ne zna ta se odluuje na kolegijumima jer iz tog sastava niko i ne uestvuje u predlaganju i pripremi predloga za kolegijum. U tabu je zato i raslo nezadovoljstvo i nepoverenje prema komandantu i njegovom kolegijumu. Tek poetkom 1995. godine kolegijum e donekle poeti da uvaava i oficire iz taba, traei od njih strunu potporu za svoje aktivnosti.
Sve vreme, takorei od poetka, popuna Glavnog taba Srpske vojske Krajine kvalitetnim kadrom bila je poslednja briga. Malobrojno stanje i neadekvatnost strunih profila oteavali su rad, posebno u onom najvanijem segmentu - planiranju i rukovoenju borbenim dejstvima. Najnepopunjeniji je bio operativni organ - od 12 formacijskih mesta bila su popunjena samo 2.
Posebna pria su slubeni kontakti komandanta Glavnog taba Srpske vojske Krajine sa predsednikom RSK. Odlazei kod predsednika na dogovore i konsultovanja, komandant nikad nije traio bilo kakve sugestije, savet ili predloge od taba. Ali, zato je esto dolazio od predsednika sa zadacima koje nije bilo mogue izvriti. Predloge za korekciju zadataka komandant nije hteo da predoi predsedniku. Imajui u vidu mala struna znanja predsednika RSK u oblasti rukovoenja vojskom, zatim nedoraslost komandanta i pasivnost i nerad Vrhovnog saveta odbrane, nije teko zakljuiti u kakvom je stanju bilo komandovanje Srpskom vojskom Krajine i ta se od takve vojske moglo oekivati.
Sudbina Republike Srpske Krajine
Neslaganja u dravnom vrhu tokom postojanja RSK ne mogu se objanjavati samo razlikama u miljenjima. Ona su bila neka vrsta netrpeljivih obrauna, svuda i na svakom mestu. elnici kljunih dravnih institucija gloili su se u svakoj prilici i na svakom mestu. Lina istupanja pokrivali su navodnom podrkom ne samo "svojih" institucija, nego i narodnom voljom, pa ak i podrkom izvan RSK. Vrh sukoba predstavljala su razliita gledita oko pozicije RSK i naina kako da se sauvaju interesi srpskog naroda na tim prostorima. U poslednjoj etapi tih neslaganja, figurirae s jedne strane grupacija predsednika RSK Milana Martia a s druge, predsednika Vlade RSK Borisava Mikelia. Na politikoj sceni obojica su imali one koji ih podravaju i one koji su protiv opcije koju zastupaju.
Milan Marti imao je uz sebe komandanta Glavnog taba Srpske vojske Krajine generala Milana eleketia i deo elnih ljudi iz Ministarstva unutranjih poslova. Uostalom, eleketia je "stvorio" i drao sam Marti, a u MUP, iz kojeg je potekao, imao je svoje ljude. Nesebinu podrku Mikeliu je pruala vlada "stvorena po njegovom obrascu", i naroito ministar odbrane. Za poziciju Mikelia bila je presudna podrka Skuptine RSK, odnosno Milana Babia, elnika stranke na vlasti. Podrka Beograda, odnosno Srbije, imala je naroitu, ako ne i presudnu ulogu u poziciji i trajanju Mikelia. Milan Marti je spolja imao podrku od rukovodstva Republike Srpske i radikala Vojislava eelja iz Srbije. Na toj polarizaciji i na takvoj klackalici, poivala je sudbina i stabilnost Republike Srpske Krajine.
Knin ist in Belgrad gefallen -
Hier für alle die wahre Geschichte wie und in welcher Weise Knin und die gesamte Krajina verraten und verspielt wurde ....
Autor Milisav Sekulic , serbischer General der Armee Serbische Republik Krajina, schildert wie die Krajina vom " Serbischen-Retter " Slobodan
Milosevic verraten wurde ....
Hier nur ein paar Auszüge vom Buch ...
Echt interessantes Buch .... ist auf serbisch ....
Odlazak JNA
Ako je razmimoilaenje i nesloga sa srpskom zvaninom maticom ikoga zavila u crno, onda je to sluaj sa Kninskom krajinom, odnosno sa Republikom Srpskom Krajinom.
Dok su sa podsticanjima iz Beograda vrene pripreme za stvaranje prve srpske autonomne oblasti sve je izgledalo idilino i romantino. Srpsko nacionalno vee i privremeno Predsednitvo zajednica optina Severne Dalmacije i Like proglasili su 21. decembra 1990. godine Srpsku Autonomnu Oblast, a kasnije i dravu Republiku Srpsku Krajinu, u Kninu 19. decembra 1991. godine. Postojao je u svemu tome visok stepen jedinstva meu Srbima u Krajini i Krajine sa Srbijom. Bez pomoi iz Srbije, samoorganizovanje krajikih Srba ne bi bilo tako uspeno i toliko efikasno, pogotovu u domenu stvaranja sopstvene drave. Razmimoilaenja e se pojaviti kasnije, a prva su bila vidna i oigledna sa potpisivanjem Vensovog plana. Taj in e dovesti do raskola u odnosima Srbije i RSK, a nesloga e zavladati i na unutranjem planu u Krajini. Dolo je do podele na one koji bi da Krajina ide putem koji trasira Srbija i one koji su insistirali na samostalnom putu Krajine. Ni jedan izbor se nije mogao realizovati bez pomoi Srbije, kako egzistencijalne, tako i vojno-politike. U daljem toku dogaaja, Srbija je bila prisutna sa svih strana, to se najdirektnije odraavalo i na njen odnos prema Krajini, pa su raskoli postajali jo vei. Krajike unutranje borbe i neslaganja su time samo kulminirala. Sve se to najdirektnije odraavalo i na stanje u vojsci. Tek je ona bila zavisna od oslonca na Srbiju i SRJ. Otuda je tzv. samostalna krajika politika imala svoje reperkusije i po pitanju stanja u vojsci.
Do odlaska jedinica JNA iz Krajine (april - maj 1992. godine) komandovanje Teritorijalnom odbranom (TO) vreno je sa nivoa SFRJ. Posle odlaska JNA, Teritorijalna odbrana se transformie u Vojsku RSK. Komandovanje tom vojskom ustrojava se u skladu sa Ustavom RSK. Ulogu komandanta dobija predsednik RSK. Sa vrha drave, odbranom i vojskom rukovodi Vrhovni savet odbrane, ije odluke realizuje predsednik RSK.
Vrhovni savet odbrane po Ustavu, ima obavezu da vodi politiku odbrane, da daje procene ratne i drugih opasnosti za zemlju, zatim da usvaja plan odbrane, donosi odluke o mobilizaciji i upotrebi vojske, utvruje potrebe za naoruanjem i opremom. O svom radu, Vrhovni savet odbrane polae rauna Skuptini RSK.
Vlada RSK, po Zakonu, najneposrednije uestvuje u pripremi odbrane. Nosilac je izrade plana odbrane kojim se regulie priprema graana i dravnih organa za odbranu. Sastavni deo plana odbrane su i odluke vlade za rad dravnih organa u ratnom stanju, stanju neposredne ratne opasnosti i u vanrednom stanju. Vlada obezbeuje materijalna i finansijska sredstva za realizaciju plana odbrane RSK.
Poseban znaaj i ulogu u odbrani ima i Ministarstvo odbrane, naroito u pripremi i izvravanju mobilizacije, zatim u regulisanju i sprovoenju vojne obaveze, pa u opremanju i naoruavanju kao i u realizaciji zadataka dobijenih od vlade i Vrhovnog saveta odbrane. Od naroitog je znaaja i udeo ovog ministarstva u finansijskoj regulativi.
Analiza funkcionisanja dravnih organa u ijoj su nadlenosti bile sve navedene obaveze iz oblasti odbrane ukazuje na postojanje niza propusta i slabosti. Jedan od najveih propusta je to za vreme postojanja RSK nije uraen plan odbrane zemlje. To je temeljni dokument bez kojeg nije mogue osmisliti rad i obaveze dravnih i drugih pravnih organa za sluaj proglaavanja neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja i vanrednog stanja. Moe se, u takvim okolnostima, raditi po oseaju potreba i mere, po zahtevu trenutka, ali plan je, u svemu tome putokaz i nain, vodilja i regulativa.
Vrhovni savet odbrane RSK nije ostvario ni jednu od svojih kljunih funkcija; nije usvojio plan odbrane, nije vodio politiku odbrane zemlje, nije odobrio ni jedno pravilo ili neki drugi akt koji se odnosi na strategiju oruane borbe i doktrinu upotrebe snaga za odbranu i voenje rata, nije odobrio ni jedan plan i program obuavanja za odbranu i osposobljavanje za rad na poslovima odbrane zemlje. Slino je i sa vladom. Ni jednu svoju zakonsku obavezu ona nije u celini sagledala i realizovala za sve vreme postojanja RSK. To vai i za Ministarstvo odbrane.
Za takvo stanje i pasivnost kljunih dravnih organa u oblasti odbrane zemlje najveu odgovornost snose ljudi koji su vrili dunosti predsednika RSK i vlade, zatim ministri odbrane i oni koji su bili lanovi Vrhovnog saveta odbrane. Naalost, meu najodgovornijim nosiocima zadataka odbrane postojalo je nejedinstvo u prilazu vojsci. Najizrazitije neslaganje bilo je na relaciji predsednik Republike - Vrhovni savet odbrane. To je pasiviziralo Savet a predsednik je onda sam donosio odluke.
Predsednici RSK su koristili svoju poziciju da na dunosti komandanata Glavnog taba Srpske vojske Krajine i korpusa dovode tzv. svoje ljude. To su morali biti oficiri koje je, pre svega, karakterisala apsolutna poslunost i odanost. Struna osposobljenost i doraslost dunostima ostavljani su po strani. Funkcija komandanta Glavnog taba Srpske vojske Krajine podrazumevala je i kljunu ulogu u razvoju Srpske vojske Krajine. Zato su struna osposobljenost i iskustvo za ovu funkciju trebali biti presudni. Naalost, nije bilo tako. U celini gledano, izbor oficira za kljune dunosti u Srpskoj vojsci Krajine bio je povran i nije akt samih predsednika RSK. Smene sa dunosti nisu bile u funkciji izgradnje i usavravanja vojne organizacije, nego radi realizacije odreenih politikih ciljeva kojima su podreivane i vojne strukture. Zato su dovoeni "svoji ljudi", oni kojima se verovalo u smislu da e initi i ono to je tetno za vojsku. Na relaciji predsednik RSK - komandant Glavnog taba Srpske vojske Krajine presudni su bili lini, meusobni odnosi, to nije u skladu sa principima komandovanja. O tome se moe zakljuiti iz prikaza postavljanja i sklanjanja oficira sa ove kljune stareinske dunosti u Srpskoj vojsci Krajine.
Prvi komandant taba Teritorijalne odbrane Srpske Autonomne Oblasti Krajine, general-potpukovnik Ilija uji, postavljen je naredbom saveznog sekretara za narodnu odbranu SFRJ. Odmah po prestanku kompetencija SFRJ u Krajini, predsednik RSK Milan Babi je pokrenuo akciju za smenu komandanta taba Teritorijalne odbrane SAO Krajine. Od velikog bi znaaja bilo da je general uji ostavljen da zavri prestrojavanje Teritorijalne odbrane u vojsku RSK. Imao je bogato ratno iskustvo i dugogodinju praksu u izgraivanju vojne organizacije. Da je zadran na dunosti do kraja tog procesa, ostala bi iza njega vrsto utemeljena vojna organizacija. Ali, predsedniku Milanu Babiu je, iz nekih razloga, bilo bitno da to pre dovede drugog oveka, pa dunost komandanta Glavnog taba Teritorijalne odbrane preuzima general-potpukovnik Milan Torbica i rukovodi vojskom do novembra 1992. godine.
Poraz na Miljevakom platou (21. jun 1992) bio je povod za smenu generala Torbice. Neko je morao biti krivac pred javnou RSK i Srbije (pa i ire). Da se pravi krivci ne bi prepoznali, rtvovan je komandant. Smenu su pokrenuli odbornici Skuptine optine Knin. Oni su uputili zahtev Ministarstvu unutranjih poslova i Ministarstvu odbrane zahtevajui da se general Torbica razrei dunosti. Skuptina RSK je utala. ekalo se da general Torbica sam podnese ostavku, i time ostavi na miru prave krivce za poraz na Miljevakom platou. To e se i dogoditi, jer oni koji su bili nadleni da procene pravo stanje, nisu uzeli u zatitu nedunog komandanta. On je zato svoju ostavku saoptio javnosti 28. septembra 1992. godine, a smena je izvrena krajem novembra 1992. godine.
Novi komandant
Novi komandant Glavnog taba Srpske vojske Krajine postao je general-major Mile Novakovi. Njega je isforsirao tadanji predsednik RSK Goran Hadi. Re je o mladom i ambicioznom oficiru sa Banije, koji je estvovao u ratu od 1991. godine i vrio dunost komandanta brigade. Ne sporei njegove kvalitete, predlaga je prevideo njegovo neiskustvo i nepostojanje neophodnih uslova da on uspeno komanduje u vrlo sloenom i tekom vremenu za RSK. Najprostije reeno, Novakovi je nemilice baen u vatru. Na dunost naelnika taba doveden mu je, takoe, neiskusan stareina. Glavni tab je bio nepopunjen oficirima pa je i to predstavljalo objektivnu tekou za generala Novakovia.
U 1993. godini desie se porazi u borbama za Maslenicu i Peruu i Medaki dep. Izostae izricanje odgovornosti za debakl, pa e doi do zakulisne borbe za primat u oblasti odbrane izmeu Ministarstva unutranjih poslova na elu sa Milanom Martiem i Srpske vojske Krajine. Sporenje e se izroditi i u lini konflikt dva ratna druga - generala Mila Novakovia i Milana Martia. Konflikt je tetio RSK i olakavao posao vojsci Hrvatske. U dravnom vrhu RSK nije bilo autoriteta koji bi spreio i presekao sporenje dvojice istaknutih elnika.
Izborom Milana Martia za predsednika Republike, znalo se da je samo pitanje dana kada e general Mile Novakovi biti smenjen sa dunosti komandanta. Pod uslovom da se dovede iskusniji stareina, to bi moglo biti i dobro reenje. Meutim, novi predsednik je eleo komandanta koji e, pre svega, njemu biti posluan i veran. O sposobnosti i doraslosti dunostima nije toliko brinuo. Na dunost komandanta Glavnog taba Srpske vojske Krajine predsednik Marti dovodi pukovnika Milana eleketia, koji je bio na elu 18. korpusa.
Dotadanja ratna biografija pukovnika Milana eleketia bila je nesporna. Sukob hrvatske paravojske i delova Varadinskog korpusa JNA, 1991. godine doekao je u inu majora i na dunosti komandanta oklopnog bataljona. Uestvovao je u razdvajanjima Srba i Hrvata u Zapadnoj Slavoniji. Tokom oruanih sukoba sa paravojskama u Bosni, eleketi komanduje brigadom, koja je uestvovala u vie krupnih okraja. Istakao se i linom hrabrou. Kao komandant brigade upoznaje se sa Milanom Martiem, koji je tada sa milicijom RSK ratovao u Bosni. Po povlaenju i gaenju JNA, u to vreme u inu pukonika, eleketi e primiti komandu nad Zapadnoslavonskim korpusom (18. korpusom). Neposredno je saraivao sa organima Ministarstva unutranjih poslova, pa otuda i sve te line veze, naroito sa Milanom Martiem, iz ega je i izraslo toliko poverenje.
Smenu Novakovia i dovoenje eleketia, Milan Marti vri pravei niz pogrenih i tetnih poteza kojima naruava osnovne principe odnosa u vojnoj organizaciji. Izbor i smenu vri bez konsultovanja Vrhovnog saveta odbrane i Skuptine RSK. Pukovnika eleketia unapreuje u in general-majora na brzinu i bez propisane procedure. Pri tome se i sam eleketi ponaa po uzoru na Martia, pa nikoga nita ne pita. Smenjuje skoro sve komandante korpusa i na njihova mesta dovodi oficire po svom linom izboru. Pri tom se rukovodi istim onim principima kojima se rukovodio predsednik kada je njega postavio za komandanta. I on trai prvenstveno poslune, a ne i uspene. Tako je ona najprimitivnija poslunost izdignuta na tron. eleketi e tako postupiti kada je u pitanju Glavni tab Srpske vojske Krajine. Smenjuje naelnika taba i pomonika za moral i verska pitanja, zatim naelnika bezbednosti i obavetajnog naelnika.
Glavni sudar sueljenih tabora
Podrka Beograda, odnosno Srbije, imala je naroitu, ako ne i presudnu ulogu i poziciji i trajanju Mikelia. - Milan Marti je spolja imao podrku od rukovodstva Republike Srpske i radikala eelja iz Srbije. - Na toj polarizaciji i na takvoj klackalici, poivala je sudbina i stabilnost Srpske Krajine
Kao po nekom pravilu, dovee manje sposobne ljude, to e imati krajnje negativan uticaj na ostvarivanje funkcija Glavnog taba Srpske vojske Krajine. Za novog naelnika taba postavljen je mlad i neiskusan pukovnik, Duan Lonar koji je samo nekoliko meseci obavljao dunost operativnog oficira u komandi korpusa. Pomonik za moral i verska pitanja je potpukovnik, koji je takvu dunost obavljao u korpusu u kome je prethodno komandovao. On e uiniti niz pogrenih poteza, to e imati nepovoljan uticaj na celu Srpsku vojsku Krajine. Jednostavno ovek nije znao svoj posao a voleo je da se mea u sve i svata. Jedino je bila uspena njegova saradnja sa Crkvom. Obavetajna sluba vidno e poeti da zaostaje, prvenstveno zbog eleketieve osiljene promene svih kljunih ljudi.
Posle eleketievih pretumbacija, organizacija i metod rada u Glavnom tabu Srpske vojske Krajine zadugo nisu mogli da se postave na noge. Umesto da svako obavlja zadatke iz svoje nadlenosti, uspostavlja se nekakva organizacija koja oteava ostvarivanje i tabne i strune funkcije. Svakog dana se odravaju po dva sastanka kolegijuma komandanta, jedan ujutru a jedan popodne. U Glavnom tabu niko ne zna ta se odluuje na kolegijumima jer iz tog sastava niko i ne uestvuje u predlaganju i pripremi predloga za kolegijum. U tabu je zato i raslo nezadovoljstvo i nepoverenje prema komandantu i njegovom kolegijumu. Tek poetkom 1995. godine kolegijum e donekle poeti da uvaava i oficire iz taba, traei od njih strunu potporu za svoje aktivnosti.
Sve vreme, takorei od poetka, popuna Glavnog taba Srpske vojske Krajine kvalitetnim kadrom bila je poslednja briga. Malobrojno stanje i neadekvatnost strunih profila oteavali su rad, posebno u onom najvanijem segmentu - planiranju i rukovoenju borbenim dejstvima. Najnepopunjeniji je bio operativni organ - od 12 formacijskih mesta bila su popunjena samo 2.
Posebna pria su slubeni kontakti komandanta Glavnog taba Srpske vojske Krajine sa predsednikom RSK. Odlazei kod predsednika na dogovore i konsultovanja, komandant nikad nije traio bilo kakve sugestije, savet ili predloge od taba. Ali, zato je esto dolazio od predsednika sa zadacima koje nije bilo mogue izvriti. Predloge za korekciju zadataka komandant nije hteo da predoi predsedniku. Imajui u vidu mala struna znanja predsednika RSK u oblasti rukovoenja vojskom, zatim nedoraslost komandanta i pasivnost i nerad Vrhovnog saveta odbrane, nije teko zakljuiti u kakvom je stanju bilo komandovanje Srpskom vojskom Krajine i ta se od takve vojske moglo oekivati.
Sudbina Republike Srpske Krajine
Neslaganja u dravnom vrhu tokom postojanja RSK ne mogu se objanjavati samo razlikama u miljenjima. Ona su bila neka vrsta netrpeljivih obrauna, svuda i na svakom mestu. elnici kljunih dravnih institucija gloili su se u svakoj prilici i na svakom mestu. Lina istupanja pokrivali su navodnom podrkom ne samo "svojih" institucija, nego i narodnom voljom, pa ak i podrkom izvan RSK. Vrh sukoba predstavljala su razliita gledita oko pozicije RSK i naina kako da se sauvaju interesi srpskog naroda na tim prostorima. U poslednjoj etapi tih neslaganja, figurirae s jedne strane grupacija predsednika RSK Milana Martia a s druge, predsednika Vlade RSK Borisava Mikelia. Na politikoj sceni obojica su imali one koji ih podravaju i one koji su protiv opcije koju zastupaju.
Milan Marti imao je uz sebe komandanta Glavnog taba Srpske vojske Krajine generala Milana eleketia i deo elnih ljudi iz Ministarstva unutranjih poslova. Uostalom, eleketia je "stvorio" i drao sam Marti, a u MUP, iz kojeg je potekao, imao je svoje ljude. Nesebinu podrku Mikeliu je pruala vlada "stvorena po njegovom obrascu", i naroito ministar odbrane. Za poziciju Mikelia bila je presudna podrka Skuptine RSK, odnosno Milana Babia, elnika stranke na vlasti. Podrka Beograda, odnosno Srbije, imala je naroitu, ako ne i presudnu ulogu u poziciji i trajanju Mikelia. Milan Marti je spolja imao podrku od rukovodstva Republike Srpske i radikala Vojislava eelja iz Srbije. Na toj polarizaciji i na takvoj klackalici, poivala je sudbina i stabilnost Republike Srpske Krajine.