Most Verige u Boki Kotorskoj
Vlada Crne Gore i Direkcija za izgradnju auto puteva se već više od godinu dana pripremaju za izgradnju krupnog infrastrukturnog objekta - mosta Verige preko bokokotorskog zaliva. Most Verige je dio tzv. brze saobraćajnice, koja ide duž jadranske obale, izlazi iz Hrvatske u Crnu Goru na području Debelog brijega, ide preko tog objekta padinama iznad obale, na koti između 200 i 300 metara nadmorske visine, vezuje se za tunel Sozina i onda auto putem Bar-Podgorica, a od Bara produžava prema albanskoj granici u zoni Ulcinja i nastavlja ka teritoriji Albanije. Ideja je da taj transverzalni pravac, koji prati obalu, bude veza između jadransko-jonskog autoputa, koji ide duboko zaleđem, i da omogući blagovremeni transfer robe i ljudi na obale država koje gravitiraju toj teritoriji. Kad je riječ o Crnoj Gori, cilj je da taj put preko mosta Verige omogući bolje korišćenje hotelsko-turističkih kapaciteta, a naročito Luke Bar i da se transferiše roba najbržim i najkraćim putem
Naravno, ta ideja, koja je ozakonjena u Prostornom planu Crne Gore, daleka je budućnost, a most Verige nije samo u funkciji vezivanja za tu brzu saobraćajnicu, već i u funkciji lokalnog saobraćaja u Boki Kotorskoj. "Međutim, on nije u investicionom prioritetu Crne Gore i nije gorući problem crnogorske infrastrukture, jer se taj saobraćaj i danas odvija preko trajekta na tjesnacu Verige. Zbog toga je Crna Gora odlučila da taj objekat stavi na koncesionu izgradnju. Mi smo napravili svu potrebnu dokumentaciju koja je spremna, a sad se završava taj elaborat o koncesionoj izgradnji i brzo bi trebalo da bude na dnevnom redu Vlade", kaže za Ekonomist magazin Ratko Ivanović direktor Direkcije za autoputeve Crne Gore. Sada je redosljed da se raspiše javni konkurs za pretkvalifikaciju zainteresovanih firmi, koje bi ušle u partnerstvo sa crnogorskom državom u izgradnji tog mosta. Korišćenje mosta za koncesionara bi trajalo između 20 i 25 godina, zavisno od visine troškova koji su vezani za izgradnju mosta i, s druge strane, od očekivanih prihoda, koji bi bili izračunati kroz već urađenu i inoviranu fizibiliti studiju.
Aktivnosti su počele još prije nekoliko godina, pri čemu je prvo napravljen međunarodni konkurs 1999. godine za izbor lokacije i idejno rješenje mosta. Sedamnaest kompanija je učestvovalo na tom konkursu i odabrana su rješenja. Lokacija je van samoga tjesnaca Verige, a idejno rješenje predviđa da bude betonski most sa dva pilona, po 180 metara visine sa dva reda utega. Betonska konstrukcija će biti na sajlama, što znači da će to biti jedna moderna građevina. Most se naslanja na dvije savremene urbane cjeline - Tivat i Bijela kod Herceg Novog, i neće iskakati iz prirodnog konteksta, već će ga, naprotiv, ukrasiti. Idejno rješenje je dao arhitekta iz Maribora, a izvođački projekat je uradilo slovenačko preduzeće Gradis.
Investicija će se isplatiti za deset godina
Most je dugačak 976 metara i ima dva i po kilometra pristupnih puteva, širok je 22 metra, što znači da će imati četiri trake i pješačku stazu uz zaštitu od vjetra i buke. Istestiran je u evropskim institutima na zemljotres i vjetar i praktično se ne može srušiti izuzev u nekoj kataklizmi. Test je pokazao da može da izdrži vjetar od 250 km na sat. Visina nad površinom mora je 55 metara, tako da će svaki brod moći da prođe. Ispoštovani su zaštita životne sredine i kulturno istorijski spomenici. Sa tivatske strane će biti vijadukt preko vojne imovine, a sa hercegnovske strane postoji problem sa divljim naseljem pored crkve Svete nedjelje i ono će vjerovatno biti srušeno.
Crna Gora će biti vlasnik projektne dokumentacije i snosiće troškove rješavanja imovinsko-pravnih odnosa i na osnovu toga će biti partner u izgradnji mosta sa budućim koncesionarom - sa učešćem od deset odsto. Procjenjuje se da će se ta investicija, vredna oko 90 miliona eura, isplatiti za desetak godina. Sada je na potezu Vlada, koja treba da donese odluku o konkursu za pretkvalifikaciju za izgradnju mosta na koncesionoj osnovi, a onda treba tri mjeseca da se taj materijal obradi i mjesec dana da se ocijeni. Slijedi konkurs za koncesionare, koji ispunjavaju uslove, a koji su ih u pretkvalifikaciji već ispunili za buduću aktivnost, poslije čega će biti donesena odluka. Ivanović očekuje da će to biti do kraja godine i da bi već iduće godine mogla početi gradnja, za koju su zainteresovani mnogi investitori širom Evrope.
Now:
Future: