Slavnog pisca Sime Matavulja
O tome kako je postao pisac i šta je sve ušlo kao građa u njegova djela, Simo Matavulj je pokušao da zabilježi u djelu koje je jednostavno nazvao Bilješke jednog pisca . Ali Bilješke su prerasle u romansiranu autobiografiju i izobiluju podacima korisnim za proučavanje svih segmenata života i rada ovog pisca. On je rođen u Šibeniku, u sredini gdje su živjeli pomiješani pravoslavni "rišćani, rkaći", kako su ih zvali rimokatolici – "kršćani", koji su činili drugi većinski dio populacije. Veliki dar za pripovijedanje ispoljio je još u ranom djetinjstvu živeći u epskom okruženju , koje je svojim usmenim pripovijed a njem iskitila njegova majka – zimi kraj ognjišta a ljeti dok su zajedno putovali po sajmovima u Dalmaciji .
Mladost u Dalmaciji
Veliki dar za pripovijedanje Matavulj je ispoljio još u ranom djetinjstvu, među drugarima u školi, živeći u epskom okruženju , koje je svojim usmenim pripovijed a njem iskitila njegova majka – zimi kraj ognjišta a ljeti dok su zajedno putovali po sajmovima u Dalmaciji. Matavulj je rođen u Šibeniku, u sredini gdje su živjeli pomiješani pravoslavni "rišćani, rkaći", kako su ih zvali rimokatolici – "kršćani", koji su činili drugi većinski dio populacije. Imao je strica u manastiru Krupi na obronku planine Velebit, gdje je još kao đak odlazio na ljetovanje i bio lijepo prihvaćen od manastirske bratije i planinskih gorštaka uživajući u neograničenoj slobodi. Kako je rastao, po sopstvenom tvrđenju, sve više je uviđao svoju drugačijost u odnosu na druge ljude – po tome što je lako mogao prozrijeti kako da dođe do onoga što želi pretvarajući se vješto pred drugima, čemu je, veli, doprinosila uobičajena pubertetska ljenost i nedostatak odgovornosti. U njemu se razvijalo uvjerenje da se lukavstvom može sve postići, kao i precjenjivanje sebe samog pred slabijima od sebe, a nipodaštavanje pred jačima. S druge strane , još u mladim godinama se projavio njegov britak humor i uviđanje smiješnih strana svake pojave i događaja, ma i onih najozbiljnijih. Kvasala je potom i žeđ za čitanjem književnih djela, ma kakva da su, a Matavulj se i sve više učio narodnom jeziku i narodnim izrazima , kojima je začinjavao svoje priovijedanje u društvu. Zapravo , prije nego što je postao pisac, on je bio odličan usmeni pripovjedač, što je rijedak slučaj te vrste, jer je poznato da su čak i najbolji pisci često nezanimljivi sagovornici, opterećeni sopstvenom "veličinom". Iz velike želje da ode u manastir jer je u djetinjstvu tamo proveo najljepše dane, Simo zaista poslije osnovne škole odlazi u Krupu i provodi tamo četiri godine. Pošto mu je sav život bio materijal za priču, tako je i ovaj period zabilježio u svojim Bilješkama , kao što je priče koje je čuo za to vrijeme iskoristio kao građu za svoje pripov i jetke, a ličnosti koje je upoznao za njihove likove. Shvativši da nije za manastirski život, upisao se u učiteljsku školu u Zadru i naredne godine svog života proveo u školovanju i – kako sam sa žaljenjem konstatuje – u teškom bezvjerju: Na kraju sam izgubio ono što je bilo najboljeg pri meni, što je od ranog djetinjstva bilo najljepši ukras i izraz radosti, – naime izgubih vjeru u Boga. Ne samo što već nijesam vjerovao, nego sam mrzio vjeru. Taj preokret nastao je po ugledanju na druge i po nekom razloženju, koje mi se onda činilo neoborivo, a koje bješe skroz djetinjasto. Svakako tome bješe podstrekač i oholost, jer sam uvjeren bio da su svi učeni ljudi bezbožnici...
Učiteljevanje
Po završetku škole, iz koje je izašao sa odličnim ocjenama iako gotovo ništa nije učio, Matavulj je i dalje vjerovao jedino u prosvjetu kao lijek svakom ljudskom zlu. Zaposlio se u selu Bukovici i već u to doba pada početak Matavuljeve sklonosti ka piću i neurednom životu, koja će ga pratiti izvjesni niz godina. Iako društveno angažovan, mrzio je politiku kao "zanat koji donosi hljeba bez motike", ali je bio vatreni pobornik "narodnjaštva". "Narodnjaštvo" je bio sveslovenski pokret na primorju i označavao je zajednički stav i pravoslavnih i rimokatolika protiv dominacije italijanske kulture i jezika. Poslije Bukovice uslijedilo je učiteljevanje u Islamu , odakle je bio uskok Stojan Janković i gdje su i tada živjeli njegovi potomci kao najveća gospoda i vladajuća porodica. Sprijateljio se sa tamošnjim knezom, "kontom", koji je dje l imično bio zaslužan da Matavulj počne zapisivati svoje pjesme i anegdote koje je čuo od drugih i pamtio ih i dalje prepričavao. Pisao je o rodnoj Dalmaciji kao zemlji kakve ima rijetko gdje na svijetu, o Hvaru, Braču, Korčuli, Šibeniku, Trogiru, Splitu itd . – kao mjestima koja su sa svojim mnogobrojnim podjelama i heterogena u svemu: jeziku, nošnji, oblasnoj antipatiji, običajima i drugim. Drugu stranu primorskog mentaliteta upoznao je otišavši za poslom u Boku, u Herceg-Novi, gdje je pisao: U gornjoj Dalmaciji nesloga je uvijek bučna, uvijek se mnogo graje za svaku sitnicu; ovdje su ljudi suviše oprezni a da bi otvoreno ustajali na protivnika dokle ne bi bili uvjereni da će ga nadvladati. Dalmatinci su nakraj srca, ali nijesu zlopamtila: Bokelji se umiju savlađivati, ali umiju za vijeka nositi čegrst... U Novom se družio sa najznatnijim ljudima, učio francuski jezik i čitao savremenu literaturu na francusskom i ruskom, već se pomalo afirmišući kao pjesnik i pisac. Učestvovao je čak u Hercegovačkom ustanku, a onda 1881, u dvadeset devetoj godini , odlazi na Cetinje. Cetinjani su ga dočekali "sažaljivo", kao i sve došljake, i tu je on shvatio da se moraš prilagođavati svemu ako želiš da opstaneš.
Bakonja fra Brne
Najpoznatije djelo Matavulja je ste Bakonja fra Brne , roman o stasavanju jednog fratra od njegovih dječačkih dana do "zaređivanja" i dobijanja parohije. Uobičajeno je mišljenje da je ovo djelo "osuda" morala rimokatoličkih fratara u samostanima, ali , kako tvrdi Milan Kašanin – trebalo bi jednom zauvijek izbrisati iz književne istorije zabludu da su negativni tipovi, svud i uvijek, osuda nečeg. Ali istina je da je vjerno data slika pojedinih segmenata života zapadnih hrišćana u Dalmaciji. U Dalmaciji ima katoličkog naroda oko četiri stotine hiljada duša; ona je siromašna, te se njezina djeca klančaju na sve četiri strane svijeta radi hljeba nasušnoga, pa ko to zna, taj bi mogao reći da u tome vinogradu Gospodnjem, prema prostoru zemljišta i broju čokota, ima rabotnika i odviše (...). Kao god što se mnoga dalmatinska plemena ponse svojim junacima u prošlosti koji su se odlikovali u ratovanju s Turcima, tako se isto mnoga plemena ponose svojim "misnicama" koji su se borili protivu "nevirni rkaća" (= pravoslavnih hrišćana, prim. A. J.). Ta plemena su imala svoje "svete loze" koje su davale fratre, te je tako i Bakonja bio dvadeset peti po redu Jerković iz sela Zvrljeva koji je otišao u samostan kod svog strica fra Brne. U doba stasavanja srpskog romana, Bakonja fra Brne je bio reprezentativni primjerak svog žanra i pored očitih kompozicionih nedostataka. Od velikog značaja je Matavuljev jezik u ovom djelu, živ i izobilan u narodnim izrazima, kao i karakteristični humor, koji je zapravo odlika manje-više svih njegovih djela.