[h=1]
Mbiemrat-patronimet në Sanxhak[/h]Bota Sot | 27.08.2014 15:53 • 
Ismet Azizi
     
    
		
		
	
	
Përdorimi  i mbiemrave tek shqiptarët thuhet se ka filluar nga shekulli XII dhe ka  vazhduar deri ne shekullin XX. Gjatë këtyre shekujve të historisë  procesi i vënies së mbiemrave ka ecur nga lart poshtë. Kështu,  fillimisht janë pajisur me mbiemra shtresat e larta, më pas shtresat e  hierarkisë fetare, ndërsa më vonë ka zbritur deri në shtresat e ulëta.  Qëllimi fillestar i mbiemrave ka qenë për të dalluar njerëzit nga  njëri-tjetri.
Profesori i patronomisë, Bidollari, mbiemrat i  klasifikon në katër kategori të mëdha. “Në kategorinë e parë përfshihen  mbiemrat që tregojnë vijimësinë e birërisë. Në këtë kategori futen ata  mbiemra që rrjedhin nga emrat e të parëve”. Sipas tij, këto mund të jenë  në formën e plotë të emrit si Sinani, Andoni, Abazi, por edhe në  trajtat e tyre të shkurtuara si, Kola, Hysi apo Leka. Në kategorinë e  dytë përfshihen mbiemrat që tregojnë origjinë ose prejardhje, si Dibra,  Frashëri, Bushati, të cilët janë ndër më të përhapurit. “Kushti numër  një i vendosjes së mbiemrave të këtij lloji ishte që familja që merrte  këtë mbiemër të kishte lëvizur nga vendbanimi i mëparshëm. Gjithashtu,  kur prijësit e familjeve të zhvendosura nuk arrinin të gjenin një  paraardhës të denjë për të mbajtur si mbiemër, atëherë ata përdornin  emrat e fshatrave ose të qyteteve nga vinin”.
Një tjetër kategori  janë mbiemrat që tregojnë zanate dhe profesione apo tituj si,  Argjendari, Furrxhiu, Kadiu, Pasha, Aga, etj. Sipas Bidollarit, një  pjesë e mirë e kësaj kategorie janë në gjuhën turke, pasi periudha e  vënies së mbiemrave ka përkuar në kohë me pushtimin turk. Ndërsa  kategoria e katërt në klasifikimin e mbiemrave përfshin mbiemrat që janë  formuar në formën e nofkave dhe llagapeve si Sakati, Qorri, Shurdhi  etj. Duke iu vënë fillimisht disa personave në formën e epiteteve, me  kalimin e kohës ato janë konsoliduar në mbiemra. Këto epitete kanë qenë  të formave të ndryshme, me ngjyresa pozitive dhe negative por me kalimin  e kohës ngjyresa e tyre ka humbur.
Në Sanxhak ka ndodhur procesi i  konvertimit me dhunë por edhe atje kanë ngelur patronimet e omonimet me  rrënjën shqiptare si: Zogoviq, nga Zogu, apo Zogaj, Arnautoviq, nga  arnauti, Kastratoviq, nga Kastrati, Shaliq nga fisi Shalë, Gashiq nga  Gashi, Dukiq nga Duka, Dukaj, Lekiq, nga Lekë, Lekaj, Klementiq nga  Kelmendi, Krasojeviq, nga Krasniq, Gjonoviq dhe Gjoni, Gjinoviq nga  Gjini, e shumë patronime të tilla. Ndërsa të dëbuarit shqiptarë nga  viset e dikurshme të tyre në Mal të Zi dhe Hercegovinë, me rastin e  dëbimit në Sanxhak sollën emrat e vendbanimeve sllave e shqiptare nga të  gjitha viset nga ku i kishin dëbuar. Gjithashtu në Mal të Zi, sipas  Millan Shufllajit, vëllazëritë apo patronime ilire të asimiluara në  malazezë janë: Manioit ilirë në Maninët e sotëm (1435); Mataguzhët afër  Podgoricës (1335), Matarugët, Malonshiqët në luginën e lumit Zetë;  Palabardhët në Bjelopavliqët, Vasojeviqët, Piperët, Ozriniqët,  Bukumiriqët, etj.
Pas ardhjes së Muhaxhirëve boshnjakë nga Mali i Zi  që ndodhi pas vitit 1875 ka ardhur deri te përzierja e popullsisë dhe  nga kjo kohë fillon humbja e identitetit shqiptar. Megjithatë, në  rrethinën e Rozhajës dhe Peshterit ende ruhen, doket, zakonet dhe gjuha  shqipe.
Popullsia e Sanxhakut, kryesisht ka prejardhje nga fiset Kelmendi, Hoti, Kuçi, Shkreli, Shala etj.
Fisi  Kelmend është më i përhapuri në Sanxhak dhe që nga lashtësia kanë qenë  kryesisht të shtrirë në rrafshnaltën e Peshterit.Kelmendasit, të  cilëtnjihen edhe si Malësorë (serb. Malisori- brđani ), ndahen në Vokla,  Nikç, Martinaj, Muriq etj.Ata kanë qenë katolikë por me kalimin e kohës  janë islamizuar. Një pjesë e vogël e tyre kanë pranuar fenë ortodokse  (Aleksiqët nga Borikovci afërBajevicës, Jakovljeviqët nga Znushe,  Qurqiqët nga Rogozna, Glloxhoviqët (Glođovići) nga vendbanimi Bijelih  Voda dhe Prekiqët nga Dolova).
Vëllazëria Plakiqi (Pljakiċ, Plakaj)  janë me prejardhje nga fisi Kelmend. Ky fis deri në shekullin XVIII kanë  qenë katolik dhe është ndër fiset e fundit që pranuan islamin.  Kryesisht janë shtrirë në Peshter. Shumë nga Plakiqët, pas luftërave  ballkanike,i kanë ndërruar mbiemrat (Osmanuglla, Kurtanoviq), disa tjerë  që u vendosën në Novi Pazar morën mbiemrat Tuzinjac. Pas viti 1912  shumë familje të Plakiqëve u shpërngulën në Kosovë. Ndërsa ata që u  vendosën në Pazar në vitet e tridhjeta mbajtën mbiemrat e tyre të vjetër  (Plakiq dhe Kurtanoviq).
Vëllazëria Haxhiqi – Haxhaj (Hadzići) është shumë e përhapur në Sanxhak. 
Konsiderohet  se janë Malësor të ardhur nga Shqipëria Veriore dhe nga Mali i Zi i  sotshëm. Janë pasardhës edhe nga fisi Shkrel dhe Kelmend. Degëzim i tyre  janë edhe Zukoviqët. Haxhixhët janë të shpërndarë në vendbanimet  Gujicë, Zhupë të Tutinit, Dmitrovë dhe Baqevc -Rozhajë,
Vllazëria  Nokiqi –Nokaj (Nokiċi)- janë të fisit Kelmend, janë shtrirë përgjat  luginës së Ibrit dhe në fushën e Rozhajës. Mund të jenë të një degëzimi  me Muriqët.Dihet mirë se disa familje janë shpërngulur në Pazarin e Ri.
Ujkanët-  Ujkani ( Ujkanoviċi) janë vëllazëri shumë e përhapur në Sanxhak, me  prejardhje janë të fisit Kelmend. Ujkanët nga Dragollovica e Sjenicës,  poashtu Kelmendas, para vitit1924 kanë ardhur në Novi Pazar të cilët  ishin nisur për Turqi. Ujkanovići nga Drazhevica e Sjenicës - ata të  cilët u vendosën në Pazar quhen Drazhevicani. Ujkanoviqët nga Llukara e  Novi Pazarit dikur janë quajtur Duplak.Ujkanoviqët nga Kovaqa dhe  Raduhovci i Tutinit, janë të fisit Hoti. Deri vonë janë quajtur  Tarik.Edhe Ujkanoviqët e Baqicës së Tutinit janë kelmendas.
Vllazëria Jerebiqani janë Martinaj me prejardhje dhe janë të fisit Kelmendi.
Ajdinajt (Ajdinoviċi)- janë familje të ndryshme, të shumta dhe nga fiset e ndryshme si nga Shala, Kelmendi, Hoti etj.
Vëllazëria  Muriqi janë po ashtu kelmendas nga prejardhja. Më të përhapur janë në  trevat e Rozhajës: Llomnica e Epërme dhe e Poshtme,Pak ( Bač), Besnik,  mandej në Peshter, në Qosaj (Cosović)dhe Braćak, gjegjësisht në Tutin,  Vele Pole, Gnjillë, Shpilan të rrethit të Tutinit. Muriq ka edhe në  Murinë të Plavës. Ka edhe shumë të përhapur nëpër fshatrat e rrethinës  së Pazarit të Ri.Por, numër i madh i tyre gjendet në qytetin e Novi  Pazarit.Shumë prej tyre i kanë ruajtur mbiemrat e vjetër por një numër i  konsiderueshëm ikanë ndryshuar. Shumë prej tyre sot kanë marrë  mbiemrat:Zekiq, Tahiroviq, Selimoviq, Selamnoviq, Ahmetoviq, Muqoviq  Omeroviq, Dudiq, Ikiq etj.
 Lajqi (Ljajiċi) janë kelmendas dhe me  origjinë janë kryesisht nga treva e Rugovës të cilët janë vendosur në  vendbanimet Pepaj (Pepić), Joshanicë, Duganjivë, Posutanë, Malevicë,  Mali Shtupal, Drelaj, Buxhov(Bandzov), Pllunci. Në Sanxhak ata shtrihen  nga Rozhaja deri në malet e Golisë. Përhapja më e madhe e tyre është në  Peshter dhe Duga Polanë. Shumë nga ta kanë ndryshuar mbiemrat dhe me  kalimin e kohës janë shpërngulur dhe janë vendosur në Pazarin e Ri. Ndër  ta njihet Adempashë Lajqi nga mesi i shek XIX.
Kelmendas janë edhe  Hamidoviqët, (Hamidovići),të cilët i kanë banuar vendbanimet: Qukotë,  Prush (Pruzanj), Delimexhë, Melajë të Tutinit. Hamidoviqët dikur janë  quajtur Cakoviq. Banorët më të vjetër janë në vendbanimin Melaje.  Hamidoviqët e fshatit Smolucë të Tutinit janë të fisit Shalë .
Murteziqëtjanë  të fisit Hoti dhe jetojnë në Krushevë afër Novi Pazarit. Edhe këta deri  vonë kanë qenë pjesëtarë të fesë katolike. Pas vitit 1950 gjashtë  familje janë vendosur në Novi Pazar.
Ganiqët (Ganići) Janë me  prejardhje nga fisi Kuç. Në Rozhajë ndahen në: Fetahoviqë, Beqiragaj,  Ganiqë, Kardoviqë, Qollaku (Qolakoviq) dhe Haxhixh. Personalitetete  njohura të Ganiqëve kanë qenë: Murat-aga, Hamid-beg (kajmakama) dhe  Hemed-efendia (deputet në parlamentin turk në vitin 1910).Disa familje  të Ganiqëve janë shpërngulur nga Rozhaja në drejtim të Tutinit,  Sebeqevës dhe Pazarittë Ri. Ka pasur Vëllazëri të fisit Kuç nga të dy  religjionet. Zukorliqët kanë qenë katolik të fisit Kuç.
Cërnishaninët  e sotshëm janë nga fisi Hoti të cilët janë vendosur në Cërnish në  Peshterin e Ulët dhe deri vonë kanë qenë katolik. Sipas disa gojëdhënave  ata kanë qenë tre vëllezër: Meta, Aliqki dhe Buli dhe nga ta janë  krijuar vëllazëritë:Metiqët, Aliqkoviqët dhe Bulliqët, të cilët me  kalimin e kohës janë islamizuar. Nga viti 1908 kanë filluar të  shpërngulen drejt Novi Pazarit ku e kanë marrë emrin Cërnishanin por  disa e kanë ndryshuar edhe në Mujoviq.
Cilerxhiqët (Cilerdzići) janë  të fisit Shkrel dhe shtrihen në Rrafshnaltën e Peshterit dhe rreth Novi  Pazarit. Disa prej tyre shumë herët kanë zbritur në Novi Pazar.
Vllazëria  e Vejselëve (Vejseloviqi) është shumë e përhapur dhe nuk janë të gjithë  në lidhje gjaku. Ata të Dubovës dhe Kovaqit të Tutinit janë të fisit  Hoti. Vejselët e Bllacës janë të fisit Shalë, ndërsa ta të Rasnës dhe  Kameshnicës së Sjenicës janë me prejardhje nga fisi Kelmend.
Muminajt-Muminoviqët  (Muminovići),janë me prejardhje nga fiset e ndryshme, si,  Hoti,Kuçi,Shala etj., të përhapur nëpër vendbanimet e fshatrave të  rrethit të Tutinit .
Këta ishin vetëm një numër i vogël i mbiemrave  -antrponimevetë vëllazërive (familjeve) të shumta, të përhapur me shekuj  në vendbanimet e Sanxhakut. Nuk është e mundur të paraqiten të gjithë  mbiemrat dhe vëllazëritë në një shkrim të shkurtër për lexuesit. Mbetët  për të ardhmen që të punohet në këtë drejtim në një botim më të gjerë.