Auch unsere F-16 Block 50 werden modernisiert.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Ενημέρωση για την αναβάθμιση των F-16 Block 50 ζήτησε η Πολεμική Αεροπορία
Τα μειονεκτήματα μίας τέτοιας επιλογής, πέρα από το μεγαλύτερο κόστος λόγω παλαιότητας και επομένως μεγαλύτερης ασυμβατότητας επιμέρους συστημάτων και διαμόρφωσης, είναι τα παρακάτω:
– Ο αριθμός των μαχητικών F-16 που θα εκσυγχρονίζονταν στο επίπεδο
Block 70, θα ήταν
μικρότερος, 69 μόλις μονάδες.
– Ο αριθμός των διθέσιων (
-D missionized), θα ήταν επίσης
μικρότερος, 11 αντί 29. Κάτι που αποτελεί καθοριστικό και εξαιρετικά κρίσιμο παράγοντα ειδικά σε
επιχειρήσεις αέρος – εδάφους, μεγάλων αποστάσεων και μικρού ύψους (
deep strike, Lo-Lo-Lo).
– Τα εκσυγχρονισμένα σε επίπεδο V,
F-16C/D Block 30 και – 50, ΔΕΝ θα είχαν τη δυνατότητα αξιοποίησης των σύμμορφων δεξαμενών καυσίμου (
CFT). Σημειώστε ότι χάρη στη μεγαλύτερη χωρητικότητα σε καύσιμο που εξασφαλίζουν οι ραχιαίες αυτές δεξαμενές,
τα ελληνικά F-16 Block 52+ και Block 52M, κατόρθωσαν να συμμετάσχουν στην άσκηση “
Ευνομία” μαζί με τα γαλλικά
Rafale στην
Κύπρο…
Ταυτόχρονα είχαν τα περιθώρια της αυτονομίας και της αποτελεσματικότητας από πλευράς αεροδυναμικής συμπεριφοράς (
οι CFT επηρεάζουν θετικά την αεροδυναμική του μαχητικού περιορίζοντας την οπισθέλκουσα, σε αντίθεση με τις κλασικές-συμβατικές εξωτερικές απορριπτόμενες δεξαμενές καυσίμου!), να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν σενάρια εμπλοκής με τα τουρκικά F-16,
πλήττοντας ανεπανόρθωτα το γόητρο της Τουρκικής Αεροπορίας (ΤΗΚ). Το οποίο ούτως ή άλλως δεν βρίσκεται πολύ ψηλά στις τάξεις του
ΝΑΤΟ…
Εξετάζοντας άρα τα πράγματα λεπτομερώς, η επιλογή του να αναβαθμιστούν τα Block 52+ και Block 52M στο επίπεδο Block 72, ήταν
η πλέον αποδοτική οικονομικά και επιχειρησιακά. Κατόπιν όλων αυτών, θεωρούμε
εξίσου σημαντική με την απόκτηση των Rafale και των 20 ( F-35A στο μέλλον, την απόφαση – επιδίωξη της αναβάθμισης των 37 F-16C/D Block 50 στο επίπεδο Block 50M,
με επιπρόσθετες βελτιώσεις μάλιστα, όπως με έμφαση επισημαίνει ο κατασκευαστής.
Το Rafale και το F-35A, είναι όντως πλατφόρμες που λειτουργούν ως
πολλαπλασιαστές ισχύος, με ασύγκριτα μεγαλύτερες δυνατότητες από τα
F-16 και Mirage 2000, αλλά… Η επικράτηση στον αέρα δεν επηρεάζεται – καθορίζεται μόνο από αυτό τον παράγοντα. Επηρεάζεται και καθορίζεται
και από τους αριθμούς. Και οι αριθμοί στην ελληνική περίπτωση είναι το F-16.
Τι περιλαμβάνει η αναβάθμιση στο επίπεδο Block 50M
Η ιδέα έχει παραμείνει αναλλοίωτη ουσιαστικά…
Εκμετάλλευση απαρτίων και συστημάτων που θα προκύψουν από τη διαδικασία εκσυγχρονισμού των Block 52+ και Block 52M στο επίπεδο Block 72, με την επιλογή της περαιτέρω βελτίωσης του εξοπλισμού ηλεκτρονικών και αποστολής, μέσω της εγκατάστασης εντελώς νέων συστημάτων.
Τα οποία διαφορετικά προσφέρονται προς ενσωμάτωση από τον κατασκευαστή, οπότε θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το κόστος προμήθειας. Έχουμε και λέμε λοιπόν.
Από απάρτια και συστήματα προερχόμενα από τα F-16C/D Block 52+ και Block 52M, αντικαθίστανται:
– Το ραντάρ AN/APG-68(V)7 του Block 50 από το AN/APG-68(V)9 των Block 52+ και Block 52M, με δυνατότητα SAR.
– Ο υπολογιστής αποστολής GAC και η κεντρική μονάδα διασύνδεσης ECIU (Enhanced Central Interface Unit), από τον νέο υπολογιστή αποστολής τύπου MMC (Modular Mission Computer) 7000A. Τα Block 52+ φέρουν τον MMC 5000 και τα Block 52M τον MMC 7000.
– Η μονάδα παραγωγής συμβολογίας EPDG (Enhanced Programmable Display Generator) του Block 50, από τη μονάδα ECPDG ( Enhanced Common Programmable Display Generator) των Block 52+ και Block 52M, η οποία στα τελευταία λειτουργεί και ως μονάδα απεικόνισης ψηφιακού χάρτη (MPDG-Map Programmable Display Generator).
– Η μονάδα εισαγωγής στοιχείων του Block 50 (EXDEEU), από τη μονάδα CDEEU (-32) (Common Data entry Electronics Unit), των Block 52+ και Block 52M.
– Η μονάδα καταγραφής εικόνας και στοιχείων V-1000VTR (Block 50) από την αντίστοιχη NCDR (Network Centric Data Recorder) των Block 52M.
– Η μονάδα μεταφοράς δεδομένων – στοιχείων DTE (Data Transfer Equipment) από την ADTE (Advanced Data Transfer Equipment) τριών καναλιών (Block 52M).
– Οι οθόνες απεικόνισης στοιχείων πολλαπλών λειτουργιών στο πιλοτήριο (MFD) από τις CCMFD (Common Color Multi Function Display).
– Το κλασσικό – αναλογικό HSI (Horizontal Situation Indicator), με ηλεκτρονικό eHSI, προερχόμενο από τα Block 52+ και Block 52M.
Τα συστήματα που θα παραμείνουν στον εξοπλισμό των εκσυγχρονισμένων Block 50M, με βάση τις πληροφορίες που έχουμε στη διάθεσή μας, είναι τα ακόλουθα:
– Το ραδιοβοήθημα προσέγγισης (
ILS) τύπου
ARN-108.
– Η μονάδα
IDM (Improved Data Modem)
– Το ραδιοϋψόμετρο (
CARA).
– Οι
ασύρματοι ARC-164UHF και ARC-186VHF.
Νέα συστήματα που προτείνονται προς εγκατάσταση προκειμένου να αντικατασταθούν αυτά που δεν θα αφαιρεθούν από τα Block 52+ και Block 52M, είναι τα παρακάτω:
– Το σύστημα αδρανειακής ναυτιλίας
LN-260 PPS (Embedded GPS/INS) προς αντικατάσταση του INS τύπου H-423 RLG που εξοπλίζει τα Block 50.
– To IFF τύπου
APX-12CIT (Mode 5) προς αντικατάσταση APX-113 των Block 50.
– Ασύρματοι
ARC-238 ή ARC-210 προς αντικατάσταση των ARC-164UHF και ARC-186VHF.
– Τερματικό (
LINK 16), MIDS LVT BU2, ή MIDS JTRS.
– Προεγκατάσταση
υποδομής ενσωμάτωσης/αξιοποίησης
σκοπευτικών επί κάσκας JHMCS ή JHMCS II.
– Εγκατάσταση εσωτερικού και εξωτερικού φωτισμού με τη χρήση διοπτρών νυχτερινής όρασης (NVG), τύπου AVS-9.
Τα όπλα προς πιστοποίηση στο εκσυγχρονισμένο Block 50M
Κλείνουμε το αφιέρωμα αυτό με μία σύντομη αναφορά
στα όπλα που προσφέρονται προς πιστοποίηση, κατόπιν αδειοδότησης από την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Σημειώνεται ότι τα ελληνικά Block 50 είναι πιστοποιημένα να φέρουν τα παρακάτω όπλα:
– AGM-65A/B/D/G Maverick
– AIM-9L/M/N/P/S Sidewinder
– AIM-120B/C5/C7 AMRAAM
– AGM-88B HARM
– BDU-33
– GBU-10/-12
– BLU-107/-109
– LANTIRN NVP με TF
– B-61
– LANTIRN TGP
Επιπρόσθετα υπάρχει η δυνατότητα να πιστοποιηθούν τα ακόλουθα όπλα:
– ΑΙΜ-2000 IRIS-T
– AGM-84D Harpoon (
Επισήμανση: Ενσωμάτωση του λογισμικού διασύνδεσης του όπλου ΔΕΝ σημαίνει αυτόματα και αποδέσμευσή του από την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Απαιτείται ξεχωριστό αίτημα για την απόκτησή του… Το ίδιο ισχύει και για κάθε όπλο).
– ΑGM-154C JSOW
– GBU- 24/-31/-38 JDAM
– GBU- 49/-50 (EP II)
– GBU-39 SBD/ BRU-61
– GBU-54/-56 LJDAM
– SNIPER TGP
– DB – 100 Recce Pod
– BRU – 57
Η παράθεση των παραπάνω στοιχείων γίνεται τόσο για λόγους
δημοσιοποίησης της προσφοράς αναβάθμισης των F-16C/D Block 50, όσο και για λόγους
αναφοράς και αρχειοθέτησης. Δεν έχουμε παρά να περιμένουμε εξελίξεις, οι οποίες καλό θα ήταν να καταγραφούν το συντομότερο δυνατό. Για ευνόητους λόγους.
Με την ολοκλήρωση σημαντικού μέρους της αναβάθμισης F-16V, η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να διαθέτει και 37 μαχητικά αεροσκάφη F-16, ΚΑΛΥΤΕΡΑ από την κορυφαία διαμόρφωση των F-16 που διέθετε πριν την απόφαση αναβάθμισης των 84 F-16 σε “V”.
Η ενίσχυση του αεροπορικού στόλου των F-16 θα είναι απλώς θεαματική.