Sie haben keine Berechtigung Anhänge anzusehen. Anhänge sind ausgeblendet.
Potičući iz siromašne sefardske porodice od oca Jude i majke Estere, pet sestara Levi su zadužile Sarajevo više od mnogih drugih.
Žene u porodici Levi bile su u svakom pogledu posebne i jedna od druge različite ali su imale zajednicku crtu - živele su ispred svoga vremena.
Laura, Rifka, Klara, Blanka i Nina nisu obraćale pažnju na mišljenje čaršije, na tradicionalne verske i društvene stege, same su zarađivale i svaka je imala svoj cilj kojem je težila ne mareći zbog negodovanja okoline.
LAURA PAPO BOHORETA
Laura, rođena Luna, bila je nastarija sestra i znamenita jugoslovenska feministkinja (slovi za prvu feministkinju na Balkanu), književnica i prevoditeljica.
Njena rukopisna građa sačinjena od eseja, dramskih tekstova, slika o običajima i zbirki, kulturno je blago ovog podneblja.
Gotovo cijelog života sakupljala je veliki broj starošpanskih romansi, koje se početkom 20. veka nisu više mogle čuti u Španiji, ali su pevane i govorene u Bosni. Davala je časove francuskog, nemačkog i latinskog, i sama odgajala svoja dva sina, Leona i Barkohbu.
Njena studija La Mujer Sefardi de Bosna (Sefardske žene u Bosni) prva je na svetu kulturografska i etnografska knjiga o sefardskoj ženi.
/Sefardi su Jevreji potomci prognanih iz Španije i Portugalije, uglavnom 1492. godine./
Ugled i popularnost je stekla i pozorišnim komadima koje je pisala na ladinu – jeziku sefardskih Jevreja.
Na samom početku Drugog svetskog rata i Holokausta, 1941. godine, oba su joj sina ustaše odvele u koncentracioni logor Jasenovac. Slomljena tugom i brigom, Laura se razbolela i umrla skrivena u sarajevskoj bolnici katoličkih sestara milosrdnica 1942. godine. Nije znala da su joj sinove ustaše ubile već na putu prema Jasenovcu.
Sahranjena je na jevrejskom groblju u Sarajevu bez nadgrobnog spomenika, zaboravljena, gdje i danas počiva.
RIFKA – RIKI LEVI
Rifka, od milja zvana Riki, bila je prva sarajevska profesionalna balerina, ali i prva sefardska balerina i primabalerina Narodnog pozorišta u Beogradu.
U baletskoj skoli u Zagrebu bila je na usavršavanju. Prvi nastup u Sarajevu kao članica društva imala je 1920. godine. Školovanje je nastavila kod Karla Rejmonda u Beču, gdje je provela tri godine. U periodu od 1923. do 1927. bila je igračica baleta u Narodnom pozorištu Beogradu, a od sezone 1926/7. postaje solo balerina. Važila je za najtalentovaniju jugoslovenku balerinu za stilizovanu grotesku, ali i za balerinu sa najboljim telesnim proporcijama.
Narodno pozoriše je 1932. godine šalje u Pariz na usavršavanje. Tamo je uzimala časove klasičnog ruskog baleta profesora Nikolaja Legata, nekadašnjeg prvaka ruskog carskog baleta, i gospođe Nižinski. Zajedno sa članovima Narodnog pozorišta nastupala je u Francuskoj, Grčkoj, Austriji, Čehoslovačkoj, Nemačkoj i Španiji.
Na vrhuncu karijere bila je od 1931. do 1934, i tada je važila za miljenicu beogradske baletske publike i po mnogima bila je najlepša Jugoslovenka.
Rano ujutru šestog aprila 1941. Niemci su bombadovali Beograd, a Riki uspeva da pobegne iz prestonice izbegavši jedan od tri napada. Zahvaljujući prijateljima krila se u selu Grbavče, kod Svrljiga, pod imenom Milica Marušić. Nakon rata ponovo se vraća u Narodno pozorište, ali ovoga puta kao kostimograf. Umrla je i sahranjena je 1968. godine u Njujorku, u koji je 1957. otišla zbog operacije kuka.
KLARA LEVI
Klara je bila vrsna muzičarka. Svirala je klavir, špansku gitaru i saz /drevni muzički instrument iz grupe tambura, poreklo - Iran/.Predanja kažu da je zvuk stare Španije odzvanjao vratničkim i belavskim avlijama i baštama kada god bi ona njima šetala. Udala se za izvesnog Splićanina iz porodice Dvorniković i takođe svoj životni put okončala u Njujorku, daleko od svog Vratnika.
BLANKA LEVI
Blanki, koja je važila za jednu od najnačitanijih Sarajki, udala se za predratnog sarajevskog industrijalca Metodija Kuića, koji će, iako simpatizer i finansijer Narodnooslobodilačkog pokreta, proći posleratne komunističke kazamate kao narodni neprijatelj. U Beogradu je rodila kćerku Gordanu, koja će postati nagrađivana književnica najpoznatija po bestseleru „Cvat lipe na Balkanu“, u kojem je opevala svoju majku i tetke. Taj roman je ekranizovan.
NINA LEVI
Sestre Levi zajedno su držale i otmeni salon šešira „Chapeau Chic Parisien“ koji se nalazio odmah prekoputa hotela Evrope i predstavljao prvi izraz ženskog poduzetništva u ovim
krajevima, a o kojem danas, blizu stotinu godina kasnije, nevladine organizacije drže okrugle stolove i simpozije, tobože nas podučavajući da i žene moraju biti pokretači društvenog razvoja.
Mozak salona bila je mirna i staložena Nina – peta sestra Levi, koja je sahranjena u Zagrebu, to dražesno obiteljsko džangrizalo, kako su je sestre nazivale.
/Slobodna Dalmacija/