Aktuelles
  • Herzlich Willkommen im Balkanforum
    Sind Sie neu hier? Dann werden Sie Mitglied in unserer Community.
    Bitte hier registrieren

Projekte in der Republika Srpska

NACRT PLANA SO ČELINAC

ČELINAC: Danas je nakon više javnih rasprava provedenih ovog mjeseca održana i tematska sjednica Skupštine opštine Čelinac posvećena primjedbama na Nacrt prostornog plana Republike Srpske do 2015. godine.
Odbornici su na osnovu više inicijativa grupa građana jasno definisali projekte koji bi se u narednoj deceniji morali izgraditi kako bi se čelinačka opština izvukla sa začelja razvijenosti na kojem se nalazi. Jednoglasno je usvojen zakljuak da opštinsko rukovodstvo ove primjedbe u predviđenom roku dostavi autorima Nacrta prostornog plana kako bi one ušle u proceduru njegove dogradnje.

Zatraženo je od Urbanističkog zavoda RS da u nacrt ovog strateškog razvojnog dokumenta ugradi rekonstrukciju i rehabilitaciju magistarlnog puta Banja Luka - Teslić, dovršetak izgradnje regionalnih puteva Čelinac - Prnjavor i Ukrina - Klupe - Teslić, te prekategorizaciju lokalnog puta Čelinac - Popovac - Memići u regionalni. Podržan je prijedlog Grada Banja Luka da se buduća saobraćajnica Banja Luka - Doboj umjesto 'brzi put' definiše kao auto-put.

Iz oblasti energetske infrastrukture energično je zatraženo da se iz projekta izbriše hidroelektrana 'Čelinac' zajedno sa predviđenim akumulacionim jezerom na Vrbanji. Umjesto tog projekta čija je opravdanost veoma sumnjiva predložena je izgradnja više manjih protočnih hidroelektrana.
Odbornici su zaključili da je potrebno budući gasovod od Banje Luke proširiti do Čelinca.
Iz oblasti obrazovanja i nauke zatraženo je da se planira izgradnja nove zgrade osnovne škole u Čelincu i sportske dvorane.
Istaknuto je da je u narednih deset godina neophodno uraditi regulaciju rijeka Vrbanje i Jošavke čime bi se spriječile česte poplave gradskog naselja i velikih poljoprivrednih površina.

Iznesene su i primjedbe zašto u poglavlje Nacrta strateškog plana Spomenici istorije i kulture nisu uneseni manastiri Stuplje i Liplje, kao i stara crkva brvnara u Javoranima, te je predloženo ispravljanje ovog propusta.
Kada je riječ o životnoj sredini zatraženo je da se kao zaštićeni eko-sistem u republički Strateški plan uvrsti Međunarodni izviđački sportsko-rekreacioni centar 'Mlinska Rijeka', te kompleksi Vis Lipovac gdje je predviđena izgradnja centra za zimske sportove i Park-šuma 'Gozna'.

Fotografija Čelinca:

67.jpg
 
"MANJUREVI - STADION - TOPLANA", GRADIŠKA

Odluku o izradi Urbanističkog projekta "Manjurevi-Stadion-Toplana" u Gradišci (u daljem tekstu UP) donijela je Skupština opštine Gradiška. Nosilac izrade UP je Urbanistički zavod Republike Srpske iz Banja Luke u kooperaciji sa Arhitektonskim biroom "Rakočević" iz Beograda.
Urbanistički projekat "Manjurevi-Stadion-Toplana" u Gradišci donosi se za planski period od 5 godina. Ovaj period se može posebnom odlukom SO Gradiška i produžiti, ukoliko postoje potrebe, interesi i uslovi za nastavak realizacije UP i nakon ovog perioda, bez bitnih izmjena koncepcije i urbanističko-tehničkih uslova UP.
UP se donosi za prostornu cjelinu obuhvaćenu sljedećim granicama: osovinom ulice Knjaza Miloša, osovinom Puta Despota Stefana, osovinom Puta krajiških junaka, osovinom ulice Vojvode Mišica, granicom koridora novoprojektovane ulice pored kompleksa preduzeca
"Triko" i "Metal", granicom koridora novoprojektovane ulice izmedu Gradskog stadiona i
kompleksa preduzeća "Metal", osovinom koridora novoplanirane ulice između parka i
Autobuske stanice, osovinom Kninske ulice, granicom koridora ulice Manjurevi 6,
osovinom ulice Hamdije Topića do spajanja sa ulicom Knjaza Miloša.
Bruto površina prostorne cjeline obuhvaćene granicama UP iznosi 38,62 hektara.


POSTOJEĆA PLANSKA DOKUMENTACIJA

Područje UP obuhvaćeno je Regulacionim planom (u daljem tekstu RP) za naselje gradskog
karaktera Bosanska Gradiška iz 1972. godine koji ima karakter urbanističkog plana. Ovaj plan
je djelimično realizovan, ali je zastario i za područje UP ne posjeduje adekvatno programsko
i prostorno rješenje. Pošto su u međuvremenu promijenjeni ključni društveno-ekonomski i
sistemski uslovi, SO Gradiška je 2003. godine donijela odluku o izradi novog Urbanističkog
plana Gradiške.
RP za područje Manjurevi iz osamdesetih godina prošlog vijeka definisao je namjenu ovog
prostora za višeporodično stanovanje viših gustina. U odnosu na njega ovaj UP zadržava planiranu
namjenu površina i objekata. Medutim, pošto plan organizacije prostora i tip izgradnje nisu prilagođeni
aktuelnim uslovima i realnim mogućnostima realizacije, u UP je dato novo rješenje prostorne
organizacije i regulacije. Usvajanjem UP "Manjurevi-Stadion-Toplana" prestaje da važi RP za
podrucje Manjurevi. Ovaj plan uskladen je sa Regulacionim planom južnog dijela centra Gradiške
iz 2001. godine (područje postojeće pijace i Tekije) u pogledu namjene površina i saobraćajne mreže.



STANJE ORGANIZACIJE, UREÐENJA I KORIŠCENJA PROSTORA

Pozicija i značaj područja UP u odnosu na okruženje
Područje UP predstavlja ulazni, južni dio šire centralne zone Gradiške, odnosno tzv. područje
Gradiške-građa. Po svojoj lokaciji u odnosu na šire okruženje, ovaj prostor posjeduje visok nivo
pristupačnosti i izuzetne potencijale i najznačajniju zemljišnu rezervu za dalji i relativno dugoročni
razvoj centralne zone Gradiške. Tokom vremena, prostor je uglavnom sačuvan i zaštićen od
bespravne gradnje i degradacije. Relativno dobro je povezan sa južnim dijelom urbanog
područja Gradiške.
Izuzetnu poziciju područja UP obezbjeduju dva važna saobraćajna pravca.
Prvo, to je magistralni put Banja Luka - Laktaši - Gradiška - granica sa Hrvatskom na Savi
(ulica Vuka Stefanovica Karadžica na dionici kroz Gradišku-grad). Drugo, prostorna cjelina se
tangencijalno oslanja na potez Put Despota Stefana - Put krajiških junaka - Jelšingrad 1 -
Krošnja - Bok Jankovac, na pravcu zapad-istok. Ovaj saobraćajni potez predstavlja tranzitni i
distributivni saobraćajni pravac koji povezuje buduću zonu petlje novog Autoputa Banja Luka -
Okućani na zapadu i područje buduće riječne luke na Savi i željeznicke stanice u zoni Bok
Jankovca na sjeveroistoku. Naspramna strana ovog poteza u postojećem stanju koristi se kao
veća industrijsko-skladišna zona.
Sa sjeverozapadne strane, područje se neposredno nastavlja na sadašnju najužu centralnu
zonu grada i potencijalno predstavlja njen prirodni i funkcionalni nastavak. Sa sjeveroistoka, područje
tangira industrijske komplekse preduzeća "Triko" i "Metal" i stambeno područje Senjak, a na
jugozapadu industrijski kompleks preduzeća "Radnik".
U cjelini, povoljan položaj područja Manjurevi - Stadion - Toplana obezbjeđuje mu kvalitetne
lokacijske pogodnosti, prije svega za razvoj različitih poslovnih, komercijalnih, sportskorekreativnih
i drugih sadržaja od gradskog i šireg funkcionalnog i privrednog značaja.


PROJEKTNI PROGRAM

Definisanje budućeg karaktera prostorne cjeline Manjurevi - Stadion - Toplana
U skladu sa ukupnim lokacijskim i prostornim potencijalom, razvojnim perspektivama i ciljevima,
prostorna cjelina UP Manjurevi -Stadion - Toplana treba da ima karakter atraktivnog prioritetno
poslovno-komercijalnog i sportsko-rekreativnog područja, kao budući novi dio integralne centralne
zone Gradiške i prostorno-programska cjelina sa sadržajima i intenzitetotm djelatnosti od
opštinskog i šireg regionalnog značaja.
Ovakav budući karakter prostorne cjeline podrazumijeva da se u najvećoj mjeri ovaj prostor
namijeni profitabilnim komercijalnim djelatnostima koje treba da podstaknu obimniju privrednu
revitalizaciju grada i opštine Gradiška, kako bi se njegove vrijednosti kontinuirano kapitalizirale
kroz različite oblike urbane rente. U tom smislu, UP treba da stvori uslove za tržišnu selekciju
ponude aktivnosti i sadržaja u prostornoj cjelini, kao i odgovarajuce prostorne uslove za njihov
fleksibilan i prilagodljiv razvoj u skladu sa dinamikom i zahtjevima tržišta.
sportska_dvorana.jpg

hotel.jpg

trgovina_i_poslovanje.jpg

omercijalne djelatnosti i poslovanje

Poslovne i komercijalne djelatnosti su tipološki i programski definisane, locirane i
dimenzionisane kao:

Veci tržni centri tipa supermarketa i diskontnih centara za intenzivnu trgovinu na veliko
i malo, prosječne bruto površine prodajnog objekta od oko 3000-4000 m2 i površine
parcela prosječno 4000-5000 m2, sa obaveznim što većim parking prostorom, locirani
uz značajne saobraćajnice (ulica Vuka Stefanovica Karadžica, Put Despota Stefana
i Put krajiških junaka).,

Funkcionalno kombinovane strukture trgovina, ugostiteljstva i srodnih usluga sa objektima
prosječne bruto površine od 500-700 m2, na parcelama prosječne površine oko 3000 m2,
uz značajnije saobraćajnice kao u prethodnom slučaju.,

Kompleks novog gradskog sajmišta, na lokaciji sadašnjeg "buvljaka" sa ukupnom bruto-
površinom izgradenog prostora od oko 5000 m2 za sajamske izložbe i manifestacije,
raznovrsnu trgovinu tipa pijace, za usluge i poslovanje, na parceli površine oko 1 hektar i
obaveznim većim parking prostorom za automobile i teretna vozila. Ovaj prostor treba da
se organizuje tako da dugoročno postane funkcionalno komplementarna cjelina sa prostorom
sadašnjeg carinskog terminala, ukoliko ovaj prostor promijeni namjenu iz sadašnje
(carina) u trgovačko-poslovnu. U tom smislu, moguće je formiranje većeg sajamskog
kompleksa regionalnog ranga.,

Poslovno-trgovački objekti sa manjim lokalima sa trgovačkim i ugostiteljskim sadržajima, u
zoni Puta krajiških junaka, uz ulice Kozarskih ustanika i Vojvode Mišica, prosjećne bruto površine
oko 1500 m2, na parcelama prosječne površine 1000-1500 m2, sa obaveznim
parking-prostorima.,

Poslovni, trgovački i uslužni sadržaji u srednjim i manjim lokalima (50-200 m2), u sastavu
stambeno-poslovnih parcela i objekata uz ulicu Vojvode Mišica i u zoni Manjureva. Istu namjenu
treba da dobije i prostor sportsko-poslovnog kompleksa u dijelu prema Dositejevoj ulici,
odnosno ispod tribina postojećeg stadiona i u dijelu sportske dvorane prema ovoj ulici.,

Gradski turističko-ugostiteljski centar sa smještajnim kapacitetima tipa garni-hotela ili motela
i pratećim poslovnim i trgovackim sadržajima, prosječne bruto-površine oko 2500 m2, na
parceli prosječne površine oko 1000-1500 m2, sa obaveznim parking prostorima, lociranim
izmedu ulica Vuka Stefanovica Karadžica i Kozarskih ustanika i uz postojeći park.


Sportske i rekreativne aktivnosti

Sportske i rekreativne aktivnosti su tipološki i programski definisane, locirane i
dimenzionisane kao:

Sportsko-rekreativno-poslovni kompleks sa polivalentnom sportskom dvoranom za
profesionalna i amaterska sportska takmicenja, rekreativne i obrazovno-rekreativne
aktivnosti i kulturno-zabavne priredbe, sa oko 3000 mjesta za gledaoce, sa pratećim
pomoćnim prostorima (teretana, manje prostorije za treninge, svalačionice i garđerobe,
skladišta) i pratećim poslovnim, trgovačkim i uslužnim sadržajima, prosječne bruto-površine
oko 7000 m2, na parceli prosječne površine oko 1,5 hektara. Sportsku dvoranu treba locirati
uz postojeći fudbalski stadion, na mjestu postojećeg devastiranog rukometnog stadiona,
kojeg je potrebno ukloniti. Obavezna je izgradanja velikog javnog parkinga u sklopu sportsko-
rekreativno-poslovnog kompleksa, sa oko 150 parking mjesta.,

Potrebno je izgraditi novu, istočnu tribinu postojeceg fudbalskog stadiona, sa pomoćnim
prostorijama, ispod njih, koje treba da budu isključivo u funkciji sportskih i rekreativnih
aktivnosti. Postojeće zapadne tribine potrebno je rekonstruisati i natkriti, a cjelinu stadiona
urediti i opremiti prema standardima FIFA.,

Uz ovaj sportsko-poslovni kompleks potrebno je rekonstruisati postojeći pomoćni fudbalski
teren - uspostaviti orijentaciju sjever-jug i izgraditi i urediti nove kombinovane sportske
terene (3-5) za mali fudbal, odbojku, košarku, rukomet, tenis i slicno, prema raspoloživim
prostornim mogućnostima, uz obaveznu izgradnju parking prostora.,

U sklopu sportskog kompleksa stadiona, dvorane i sportskih terena potrebno je urediti
posebnu parkovsku cjelinu sa dječijim igralištima, kao ogradenu javnu zelenu površinu,
površine oko 0,6-0,7 hektara.,

Potrebno je izgraditi i urediti biciklističku stazu, minimalne širine 2,5 m tako da njena trasa
prolazi duž čitavog područja UP, prevashodno kroz nove parkovske prostore, a posebno
da se stvore mogučnosti da se ona nastavi ka neizgradenim i budućim zelenim površinama
uz Put Despota Stefana i Put kozarskih junaka.,

Različite forma rekreacije, kao što su šetnja, odmor, igra itd. treba da se razviju i u
postojećem parku uz ulicu Vuka Stefanovica Karadžica i u novom parku na Manjurevima,
površine oko 2,5 hektara.


Proizvodne djelatnosti i servisi

Unutar područja UP potrebno je obezbijediti uslove za lociranje, izgradnju i
funkcionisanje proizvodnih i servisnih djelatnosti:

Razvoj, izgradnju i djelatnosti manjih pogona za industrijsku i zanatsku proizvodnju,
preradu i servisiranje sa tehnologijom i sirovinskim i proizvodnim asortimanom koji
ni na koji način (bukom, otpadnim materijama i gasovima itd.) ne zagaduje životnu
sredinu, a posebno neposredno okruženje. To mogu biti djelatnosti proizvodnje i
prerade gotovih proizvoda i polufabrikata od drveta, metala, plastike, keramike i slično,
servisi za elektrotehniku i elektroniku, motorna vozila i mašine (bez zagađivačkih
komponenti i procesa), kućne aparate, građevinske elemente, namještaj i slično,
prema potrebama preduzetnika i zahtjevima tržišta. Objekti za ovakve proizvodne
djelatnosti i servise treba da budu tipski, približno iste veličine i forme, prosječne
bruto površine 300-400 m2, na parcelama prosječne površine oko 1000 m2, locirani
izmedu postojeće toplane i postojećeg kompleksa preduzeca "Triko" i "Metal". Dijelovi
ovih objekata koji su orijentisani ka ulici treba da se koriste isključivo kao poslovno-
prodajni prostor, a ostali veći dio objekta ka unutrašnjosti parcele treba da bude
namijenjen proizvodnji.,

Potrebno je zadržati postojeći kompleks i funkciju Carine BiH. Buduća izgradnja i
uređenje ovog prostora unutar kompleksa, u pogledu namjene, kapaciteta i tipa
objekta i urbanističke regulacije, ne smije da bude u suprotnosti sa ovim UP,
odnosno ne smije da ugrozi njegova rješenja u cjelini ili u pojedinostima.
U koncepciji UP i budućoj implementaciji ovog projekta potrebno je računati sa
realnom mogućnošcu da se u budućnosti namjena prostora carine promijeni u
trgovačko-poslovnu, odnosno da se na njenoj parceli proširi planirano novo
gradsko Sajmište, kako bi se dobio cjelovit sajamski kompleks
regionalnog ranga.,

U cjelini je potrebno zadržati postojeće namjene parcela i objekte gradske toplane
i postojećeg hidrotehnickog postrojenja uz Put krajiških junaka.


Stanovanje

U području UP stanovanju treba da bude namijenjeno oko 15-20 % raspoložive
površine gradevinskog zemljišta koje treba da se organizuje na sljedeći način:

Potrebno je stvoriti mogucnosti za izgradnju manjeg stambenog naselja za
višeporodično stanovanje, prosječne gustine oko 200-250 stanovnika/hektar u
stambenim objektima niže spratnosti, prosječne pojedinačne bruto površine oko
1200 m2, na pojedinacnim parcelama površine oko 2000 m2. U skladu sa lokacijskim
pogodnostima, potrebno je da ovo stanovanje bude višeg kvaliteta. Ukupno je moguće
izgraditi oko 150 stambenih jedinica prosječne površine 60-70 m2, za oko 700
stanovnika. Stambene površine treba da sadrže privatne prostore za parkiranje i
garažiranje individualnih vozila. Prizemlja pojedinih stambenih objekata mogu se koristiti
za trgovčke, uslužne i poslovne namjene sa manjim lokalima (30-100 m2), tako da
ne ometaju stanovanje.,

Potrebno je zadržati postojeću namjenu - porodično stanovanje u bloku 10 (oslonjen
na ulicu Kozarskih ustanika), uz mogućnost da se prilikom parcijalne rekonstrukcije
bloka u njemu izgrade i novi poslovno-stambeni objekti niže spratnosti. Prizemlja
porodičnih stambenih zgrada, prema potrebama vlasnika, mogu se koristiti i kao
poslovni prostor, za trgovinu, ugostiteljstvo i usluge, tako da ne ometaju funkciju i
kvalitet stanovanja. U ovom bloku treba omogućiti postepenu obnovu i zamjenu
građevinskog fonda, tako da nove zgrade i dalje služe za porodično stanovanje.,

Duž ulice Vojvode Mišica potrebno je omogućiti izgradnju stambeno-poslovnih objekata
niže spratnosti, prosjećne bruto površine od oko 1000 m2, na parcelama prosječne
površine od oko 1200 m2, sa obaveznim pripadajucim parkinzima u sklopu parcela.,

U sklopu parcela i objekata namijenjenih isključivo komercijalnim djelatnostima -
trgovini, ugostiteljstvu i poslovanju, potrebno je omogućiti izgradnju manjeg broja
stambenih jedinica, isključivo za potrebe vlasnika, tako da ove jedinice ne zauzimaju
više od 15 % novoizgradene bruto-površine.
urbproj_pogled1.jpg

urbproj_pogled2.jpg

urbproj_pogled3.jpg

Program za javne površine

U području UP potrebno je izgraditi i urediti novi park na Manjurevima uz ulicu
Put Despota Stefana i to na površini od oko 0,6-0,7 hektara, sa uređenim pješackim
stazama i biciklistickom stazom. Potrebno je odgovarajuće ozeljenjavanje, uključujući
obnovu travnatih površina i nove zasade stabala odgovarajućih vrsta.
Postojeći park i muslimansko groblje u cjelini se zadržavaju. Park je potrebno
revitalizovati i dodatno hortikulturno urediti, uključujući izgradnju pješačkih staza. Ovo
se odnosi i na park u bloku 9 (staro muslimansko groblje i park) i na parkovske površine
u bloku B-8 (privremeni trgovački objekti uz Kninsku ulicu i park kod Autobuske stanice),
izmedu ulica Vuka Stefanovica Karađžica i Dositejeve.
Potrebno je revitalizovati neizgradene površine u blokovima 7 (silazak sa petlje, na
lijevoj strani, u pravcu Banja Luke) i 8 (dolazak na petlju, na lijevoj strani, u pravcu Banja
Luke) i urediti ih kao zaštitno zelenilo u okviru saobraćajne petlje. Blok 11 (dolazak na petlju,
na desnoj strani, u pravcu Banja Luke) je potrebno iskoristiti za izgradnju novog
javnog parkinga.
Dio ulice Kozarskih ustanika, od raskrsnice sa Kninskom do raskrsnice sa ulicom
Vuka Stefanovica Karadžica, pored muslimanskog groblja i postojećeg parka potrebno je
pretvoriti u pješačku ulicu, pošto će novi produžetak ulice Kozarskih ustanika preuzeti kolsko-
pješački saobraćaj sa postojece petlje ka Kninskoj ulici, postojećoj gradskoj pijaci u području
Tekije i ka Vidovdanskoj ulici. Postojeću raskrsnicu ulica Vuka Stefanovica Karadžica i
Kozarskih ustanika potrebno je oblikovati i urediti kao poseban javni prostor-plato ili trg sa
javnom česmom, sa ulazom u park.
Važnije postojeće i nove saobraćajnice treba da budu opremljene jednostranim i dvostranim
drvoredima. Takođe, sve ulice treba da imaju trotoare.

PARCELACIJA
gradiska_urbano_podrucje.jpg


Prilikom parcelacije građevinskog zemljišta za novu izgradnju na neizgradenim površinama
u području UP potrebno je primijeniti sljedeće principe:

Oblik: građevinske parcele treba da budu pravilnog, poželjno pravougaonog oblika, tako da omoguće funkcionalno situiranje i izgradnju objekata.,

Dimenzionisanje: unutar pojedinačnih novih građevinskih blokova namijenjenih izgradnji poželjno je da sve parcele budu približno iste površine. Parcelaciju novih blokova potrebno je izvršiti tako da dubina parcele po pravilu bude veća od njene širine. Pored objekta sa odgovarajućom namjenom mora biti moguće organizovati potreban prostor za parkiranje i garažiranje vozila.

Mogućnost sekundarne podjele: prilikom parcelacije novih blokova za izgradnju vecih tržnih centara i objekata trgovine, ugostiteljstva i srodnih usluga i poslovanja, potrebno je omogućiti da se veće parcele mogu podijeliti na 2-3 manje parcele podjednakih
površina, kako bi se prilikom realizacije UP omogućila jednostavna naknadna parcelacija
za istu ili slicnu namjenu, bez izmjena UP,a u skladu sa potrebama
potencijalnih novih investitora.

PROGRAM SAOBRAĆAJA

UP-om se definišu trase novih saobraćajnica koje je potrebno izgraditi i to:

Novu glavnu saobraćajnicu prostorne cjeline UP tipa i sa funkcijom malog bulevara
u produžetku ulice Miloša Crnjanskog do postojeće saobraćajne petlje na magistralnom
putu - ulici Vuka Stefanovica Karadžica. Ovo je strateški značajna saobraćajnica koja
treba da rastereti postojeću tranzitnu saobraćajnicu Put krajiških junaka i u cjelini opsluži
najveći dio područja UP, odnosno zone sportsko-rekreativno-poslovnog centra, novog
gradskog Sajmišta, carinskog terminala i toplane.,

Produžetak i raskrsnicu ulice Knjaza Miloša sa Putem Despota Stefana,

Novu ulicu izmedu Autobuske stanice i parka, od raskrsnice sa Kninskom, preko
raskrsnice sa ulicama Vuka Stefanovica Karadžica i Dositejeve, zatim trasom uz
sjevernu granicu stadiona do carinskog terminala.,

Novu ulicu od postojeće petlje kroz Manjureve,

Nove prilazne saobraćajnice za opsluživanje pojedinačnih novih blokova u području UP,

Biciklisticke staze na pomenutim planiranim saobraćajnim trasama za
biciklisticki saobraćaj.

Izgradnjom ovih saobraćajnica u potpunosti se mogu realizovati ciljevi urbanističkog
projekta u domenu saobraćaja.
 
REGULACIONI PLAN "JELŠINGRAD 1", GRADIŠKA

Prema zakonu o prostornom uređnju, prostorno uređenje kao cjelovito staranje
o prirodnoj i izgrađenoj sredini usmjerava se odgovarajućim planovima. Regulacioni
plan kao provedbeni plan ima osnovu u razvojnom planu višeg reda, a kada se radi o
Opštini Gradiška to je Urbanisticki plan opštine koji je utvrdio opšte i posebne ciljeve
urbanog razvoja i osnovnu koncepciju urbanog razvoja grada.
Prostorni obuhvat plana je dio centralnog područja uklopljen organizaciono i oblikovno
u izduženu formu izmedu ulica Petra Mrkonjica, Meše Selimovića, Puta krajiških junaka
i Vojvode Mišića.
jelsingrad1.JPG

PODACI O PLANIRANJU

Prostorni obuhvat izmedu ulica Petra Mrkonjića, Meše Selimovića, Puta krajiških junaka
i Vojvode Mišića čini granice obuhvata Regulacionog plana "Jelšingrad 1" (u daljem tekstu "Plan").
Za prostor regulacionog plana "Jelšingrad 1" Opština Gradiška donesena je Odluka o
pristupanju izradi Plana na sjednici Skupštine opštine Gradiška 28.12.2000. godine, u obuhvatu
koji je definisan uličnim potezima Petra Mrkonjica, Meše Selimovica, Puta krajiških junaka i
Vojvode Mišica. Na sjednici Skupštine opštine Gradiška održanoj 21.02.2002. godine usvojena je
Odluka o donošenju Regulacionog plana "Jelšingrad 1" Opštine Gradiška.
Autor plana je Urbanisticki zavod Republike Srpske a.d. Banja Luka.
Plan je dovoljno fleksibilan da omoguci razlicite arhitektonske interpretacije u oblikovanju
prostora uz visok kvalitet u projektovanju i gradenju.


POSTOJECE STANJE ORGANIZACIJE I UREÐENJA PROSTORA

Lokalitet prostornog obuhvata Plana cije granice cine ulice Petra Mrkonjica, Meše Selimovica,
Puta krajiških junaka i Vojvode Mišica nalazi se na sjeveroistocnom dijelu urbanog područja Opštine
Gradiška sa već izgradenom uličnom mrežom i mrežom komunalne infrastrukture u koridorima
postojećih saobraćajnica. Ukupna površina prostornog obuhvata iznosi oko 17,75 hektara.
Saobraćajno je vezan za centar grada ulicom Vojvode Mišića.


NAMJENA POVRŠINA

Veći dio plana zauzima slobodna površina na prostoru koji je nekada bio poplavno područje, te
je zbog toga ostalo neizgradeno, ali predstavlja dobar potencijal za razvijanje sportsko rekreativnih
sadržaja. Prostor obuhvaćen regulacionim planom možemo u cjelini nazvati zonom stanovanja sa
pratećim sadržajima centralnih gradskih funkcija inkorporiranih u mješovitoj zoni stanovanja i rekreacije.
Planirana mreža saobraćajnica koja za osnov ima postojeću saobraćajnu mrežu dijeli prostor na više
stambenih blokova. U sklopu blokova, pored objekata stanovanja, inkorporirani su poslovni objekti za
sadržaje uslužnih djelatnosti.
U prostornom obuhvatu plana se detaljnije diferenciraju:

površine namijenjene za saobraćaj,

površine namijenjene za sport i rekreaciju,

površine pokrivene zaštitnim-urbanim zelenilom,

površine namijenjene objektima društvenog standarda,

površine namijenjene stanovanju.


PLANIRANA IZGRADNJA I OPŠTI URBANISTIČKO TEHNICKI USLOVI

Stambeni objekti

U obuhvatu plana u postojećem stanju pretežno su zastupljeni stambeno-
poslovni objekti. Kad su u pitanju individualni stambeni objekti gradnja novih
objekata nije planirana, otvorena je mogućnost rekonstrukcije, adaptacije i dogradnje
postojećih individualnih stambenih objekata na postojećim parcelama
te mogućnosti povećanja spratnosti ovih postojećih individualnih objekata do
P+2. Značajne stambene površine i mogućnost izgradnje novih stambenih
jedinica predvideni su kroz dogradnju postojećih zgrada u vidu adaptacija
potkrovnih etaža, dogradnji mansardi, dogradnji sprata ili povučenih etaža.
Ukupno planirana bruto gradevinska površina stambenih objekata
iznosi 7021,00 m2.

Stambeno poslovni objekti

Stambeno poslovni objekti planirani su u obuhvatu u zonama slobodnih površina, zonama rekonstrukcije i potezima koji su planirani za rušenje. Veći broj objekata planiran je po tipu zgrada kolektivnog stanovanja sa pratećim sadržajima uslužnih djelatnosti u prizemljima. Ovako planirani objekti koncipirani su uglavnom po lamelnom principu poštujući postojeće katastarske parcele kako bi se omogućila etapna građnja. Spratnost stambeno poslovnih objekata kreće se do P+4.
Obzirom da su stambene jedinice u postojećim objektima skromnih struktura očekuje se pri projektovanju novih objekata visoki standard stanova u pogledu funkcije, strukture, kvadrature, pratećih sadržaja te savremeno arhitektonsko oblikovanje, tehnologija građenja i upotreba modernih materijala, te umjeren likovni izraz prilagoden jednostavnim formama postojećih fizičkih struktura u prostoru. Potrebno je posebnu pažnju posvetiti fasadama objekata koji čine fasadno platno ulice Petra Mrkonjica i ulice Vojvode Mišića.
Stambeno poslovni objekti koji su planirani na individualnim parcelama uglavnom su predviđeni u vidu dogradnji i interpolacija, treba da slijede gabarite uličnih poteza kao i postojeći arhitektonski ambijent.
Bruto površina planiranih stambeno poslovnih objekata iznosi 2849,00 m2.

Objekti društvenog standarda

Od objekata društvenog standarda na ovom području možemo izdvojiti ugostiteljske i
objekte kulture u okviru rekreativne zone.

Sport i rekreacija
Prostor sporta i rekreacije planira se na sada neizgradenom prostoru. Predviđeni su objekti
sporta i rekreacije kao i objekti uslužnih djelatnosti, odnosno ugostiteljstva.

Saobraćaj
Za saobraćajno povezivanje posmatranog Plana sa ostalim dijelovima Gradiške
poslužiće postojeće ulice Vojvode Mišića, Petra Mrkonjića i Put krajiških junaka.
Interna mreža u obuhvatu posmatranog Plana zasnovana je na sabirnim i
pristupnim saobraćajnicama diferenciranim prema značaju u mreži i sadržajima u
poprečnom profilu. Pješačke površine obostrano prate kolske saobraćajne površine
u minimalnoj širini od 1,00 m duž javnih parkirališta, dok se proširenja javljaju
prema specifičnostima određenih lokacija.
Za potrebe pješačkog saobraćaja planirani su trotoari u profilu saobraćajnica.
Zbog uravnoteženog ravničarskog terena u naselju su povoljni topografski uslovi za
razvoj biciklističkog saobraćaja, tako da su u profilu saobracajnica kroz naselje
date i biciklističke staze koje treba da zadovolje saobraćajno-sportsko-
rekreativne potrebe stanovništva.
U skladu sa funkcijom prostora i konkretnim sadržajima potrebni su zahvati
u smislu izgradnje kolovoza, trotoara i biciklističkih staza kao i rješavanje efikasne
odvodnje atmosferskih voda.
Sistemom pristupnih ulica riješen je kolski prilaz svakoj od parcela individualne
gradnje kao i lokalitetima namijenjenim zajedničkim funkcijama i planiranim sportskim
objektima. U skladu sa tim principom u zonama javnih sadržaja predvideni su parking
prostori za potrebe parkiranja motornih vozila korisnika tih prostora.
Pri odredivanju potrebnih kapaciteta za parkiranje motornih vozila korišcena je
Metodna normativa.
U oblastima individualnog stanovanja nisu predviđene javne površine za parkiranje,
jer je predviđeno da svaka stambena jedinica može osigurati po jedno mjesto za
parkiranje ili garažu u okviru svoje građevinske parcele.

Toplifikacija
Planirana količina toplotne energije potrebna za zagrijavanje objekata cija se izgradnja
planira (bruto površina stambenog dijela 7853 m2 i poslovnog 7021 m2) je 2178 kW.
Kad se tome doda i potreba već izgradenih objekata ukupna količina potrebne toplotne
energije za zagrijavanje ovih objekata bi iznosila oko 3500 kW. U ovu količinu
nije uračunata toplotna energija za zagrijavanje tople potrošne vode. Ukoliko bi se topla
potrošna voda u objektima grijala iz istog izvora toplotne energije kao i za zagrijavanje
prostorija, ovu količinu planirane toplotne energije treba uvećati za taj iznos. Toplana trenutno
nema većih mogućnosti za priključenje novih potrošača. Postojeći
objekti u ovom obuhvatu već imaju vlastite uredaje za grijanje, i to, uglavnom, peći za
lokalno zagrijavanje prostorija, te bi se, u bližoj budućnosti, teže odlučili za ulaganje u
priključenje na cjevovodnu mrežu daljinskog grijanja.Shodno rečenom, za planirane objekte
individualnog stanovanja treba planirati gradnju objekata tako da se zagrijavanje prostorija
vrši lokalnim loženjem po prostorijama ili toplovodnim kotlovima
za centralno ili etažno grijanje, a po izboru vlasnika objekta. Za objekte u okviru sportskog
centra trebaizgraditi kotlovnice za centralno grijanje.
Planirana trasa cijevne mreže predviđena je za obezbjeđenje koridora za budući
razvoj mreže daljinskog grijanja kada se za to steknu uslovi u Toplani.
Kotlovi za centralno grijanje mogu koristiti čvrsto ili tekuće gorivo sa temperaturom
polazne tople vode do maksimalno 90 oC. Električnu energiju za kotlove za centralno
grijanje koristiti samo po posebnom odobrenju isporučioca električne energije. Za kućnu
instalaciju koristiti radijatore ili podne odnosno panelne grijače.
Pored centralnog grijanja, u objektima obezbijediti i dimnjake za lokalno loženje
peći po prostorijama kao rezervnu varijantu izvora toplote.
Cjevovodi za snabdijevanje gasom su predvideni za snabdijevanje potrošaca gasom
kada se za to steknu uslovi. Mjesta za prikljucenje na glavne cijevi dovoda gasa i mjerno-
regulacione stanice nisu odredivani i biće predmet studije gasifikacije grada.


PARCELACIJA, GRAÐEVINSKE I REGULACIONE LINIJE

U zoni postojećeg individualnog stanovanja maksimalno je zadržana postojeća parcelacija
po principu da svaki objekat ima pripadajuću parcelu.
Kod javnih objekata i postojećih objekata kolektivnog stanovanja pripadajuća parcela je
površina pod objektom a preostali dio parcele je površina javnog korišćenja. Pripadajuće parcele
novih objekata će površine javnog korišcenja definisati kroz urbanističko-tehničke uslove. Za dio
objekata primjenjen je princip lamelne gradnje u okviru postojeće katastarske parcele čime
se omogućava fazna izgradnja.
Sve parcele definisane su granicama koje odreduju koordinate geodetskih tačaka.
Građevinskim linijama definisani su horizontalni gabariti i dispozicija planiranih objekata.
Regulacione linije čine granice parcela prema saobraćajnicama ili površinama javnog korišcenja.
 
Пошто сви разумијете српски, не да ми се писати на енглеском. Милоше [Kommandant Mark], што се тиче позоришта имаш слику међу овим које сам поставио, а трг се гради када се заврши позориште, дворана и хотел, то јест градња почиње на прољеће вјероватно. Ево како ће то изгледати:
GradskiTrg5.jpg

 
Possible construction of Republika Srpska's second airport, in southern-most town of Trebinje, ~20km from Adriatic Coast.
BosniaRegionTrebinje.png

Dejan Todorović, direktor Direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu RS

D. ŠAJINOVIĆ

Moguće da RS izgradi aerodrom u Trebinju
U toku je intenzivno ispitivanje mogućnosti izgradnje aerodroma u Trebinju a koji bi pored potreba Hercegovine služio i susjedima, a što je svakako veliki interes, tvrdi u intervjuu za "Nezavisne" Dejan Todorović, direktor Direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu RS.

Todorović kaže da se narednih dana očekuju odluke koje će značajno uticati na budućnost civilnog vazduhoplovstva u BiH. Naime, očekuje se donošenje odluke o uspostavljanju sistema za upravljanje vazdušnim prostorom BiH a ozbiljno se govori i o izgradnji novog aerodroma u Trebinju.

NN: Kakva je situacija oko uspostavljanja sistema za upravljanje vazdušnim prostorom BiH, odnosno oblasne kontrole letenja BiH?

TODOROVIĆ: Direkcija za civilnu vazdušnu plovidbu RS je dio sistema vazduhoplovne vlasti BiH. Obavlja poslove u skladu sa Zakonom o vazduhoplovstvu BiH odlukom o delegiranju funkcija i servisa, poslove kontrole letenja na aerodromu Banja Luka, kao i održavanje navigacionih uređaja na teritoriji RS. Uspostavljanje Oblasne kontrole letenja BiH je definisano u ATM strategiji BiH (strategiji upravljanja vazdušnim saobraćajem) koju je usvojio Savjet ministara 6. oktobra 2005. godine.

Utvrđeni su jedinstven sistem s dvije operativne jedinice u Banjoj Luci i Sarajevu, radar na Jahorini, mreža vazduhoplovnih podataka u Sarajevu, Servis vazduhoplovnih publikacija u Mostaru, Služba traganja i spasavanja BiH, koja funkcioniše u Banjoj Luci od oktobra 2002. godine, Centar za vazduhoplovnu meteorologiju (MET) i Služba za pružanje informacija u letu (FIS) u Banjoj Luci.

Plan je da naš sistem pustimo u operativni rad u drugoj polovini 2008. godine. Uspostavljanje kontrole nad bh. nebom iz centara u Banjoj Luci i Sarajevu će biti praćeno prihodom od oko 50 miliona KM na godišnjem nivou, a zavisno od obima saobraćaja moguće je da ovaj iznos bude i veći. Trenutno bh. nebo kontrolišu iz Zagreba i Beograda gdje odlazi oko 75 odsto prihoda.

NN: Savjet ministara je pored ATM strategije BiH usvojio zaključak da će u roku od tri mjeseca donijeti odluku o sjedištu Vazduhoplovne vlasti BiH i Oblasne kontrole letenja BiH uz princip da budu u različitim entitetima. Zašto to još nije realizovano?

TODOROVIĆ: To je tačno. Rok za donošenje odluke o sjedištima vazduhoplovne vlasti i oblasne kontrole letenja BH, koji je Savjet ministara postavio, je istekao 6. januara. Vazduhoplovna vlast BiH (BiH DCA) je već smještena i funkcioniše u Sarajevu, tako da Savjet ministara treba donijeti odluku da je Banja Luka sjedište Oblasne kontrole letenja BiH, za šta postoje svi tehnički i infrastrukturni preduslovi, kao i apsolutna ekonomska i finansijska opravdanost. Probijanje roka koji je Savjet ministara odredio ne želimo shvatiti kao poruku da Banja Luka nije poželjna za sjedište bh. institucija, već da se radi o poslu koji će biti završen na nekoj od narednih sjednica.

Ovaj projekat je praćen velikom pomoći od strane svih međunarodnih organizacija i institucija a posebno OHR-a i EUFOR-a. Našu spremnost za realizaciju aktivnosti koje su u zajedničkom interesu za BiH već smo pokazali slanjem četiri kontrolora letenja 2002. godine koji su preuzeli kontrolu letenja na sarajevskom aerodromu od SFOR-a, i još mnogo toga. Opravdano i s razlogom smatramo da Banja Luka treba da bude sjedište Oblasne kontrole letenja BiH.

NN: Ovih dana se puno govori o problemima u vezi sa aerodromom Banja Luka, a "Air Srpska" je već dugo na zemlji, saobraćaja nema. Šta se tu zapravo dešava, gdje je izlaz?

TODOROVIĆ: Aerodrom Banja Luka je u velikim problemima i zaista treba pomoć sa svake strane. On je veliki potencijal i resurs, ali ako se nastavi ovakvom praksom i nebrigom, postoji realna opasnost da aerodrom vrlo brzo izgubi dozvolu za rad, kao što je nebrigom izgubljena i "Air Srpska". Ovo su mnogo ozbiljni i duboki problemi, moramo ih rješavati a ne premazivati tankim bezidejnim bojama kratkog vijeka.

NN: Koji su to novi projekti?

TODOROVIĆ: Mi smo prethodnih godina završili desetak velikih projekata, neki su u toku, od čega posebno izdvajamo izgradnju mreže heliodroma u sedam gradova RS, kao i ispitivanje mogućnosti izgradnje aerodroma u Trebinju, na čemu se intenzivno radi, a koji bi pored potreba Hercegovine služio i susjedima, a što je svakako veliki interes. Aerodrom u Trebinju postojao je još u prvoj polovini prošlog vijeka, čitav prostor je zaštićen regulacionim planom i riješeni su svi imovinsko-pravni poslovi.
 
Also das mit der Telekom Privatisierung klappt wohl dort

Final phase of RS telco privatisation under way

22/08/2006

After three years of preparations, the state share in Telekom Srpske is up for sale. However, the tender announcement earlier this month was met with objections.

By Vlatko Vukotic for Southeast European Times in Banja Luka –22/08/06
photo

BiH Prime Minister Adnan Terzic wants the central government to handle the sale of all three of the country's telecoms. [Getty
VLATKOhoto.jpg


The final privatisation phase of the Republika Srspka telecommunications firm Telekom Srpske officially began earlier this month with the announcement of an international tender for 65 per cent of the state's share. All interested companies must deliver their offer by 4 October.

However, the process has become mired in a dispute between the entity and the central authorities over who has authority to sell off the firm. Bosnia and Herzegovina (BiH) Prime Minister Adnan Terzic wrote a letter to High Representative Christian Schwarz-Schilling, requesting foreign intervention.

Terzic inists the central government should manage not only the sale of RS's Telekom Srpske but also that of the Federation of BiH's two telcos, BH Telekom and HT Mostar.

"The prime minister is disputing the sale of Bosnia's three telecom operators by the entities' governments, and is of the opinion that the central government should sell the operators," a government official told London's AFX Financial news agency.

"I am convinced that, no matter how much the privatisation of telecommunications operators is necessary, in these conditions it will not bring expected benefits to all citizens of Bosnia," Terzic wrote on 15 August. Telekom Srpske -- with about 350,000 users in fixed telephony and about 580,000 users of mobile phones -- covers one-third of the market in BiH. For several years the operator's annual profit has been about 40m euros.

Under the announced tender, potential buyers must meet certain criteria. The bidding company must have at least 800,000 subscribers in fixed telephony, 1.5 million mobile phone customers, and an annual income exceeding 500m euros. The telecom must not be moved from Banja Luka, even after the privatisation, and present obligations towards workers must be respected. The winner must invest at least 50m euros in Telekom Srpske in the year following the purchase, and guarantee the government's right to use the company's telecommunication infrastructure.

During the last year, many foreign companies have shown interest in buying Telekom Srpske, including operators in Austria, Germany, France and Serbia. Although a minimum price is not mentioned in the privatisation programme, RS Prime Minister Milorad Dodik has said several times that bids under 400m euros will not be considered.

http://setimes.com/cocoon/setimes/xhtml/en_GB/features/setimes/features/2006/08/22/feature-02
 
Zurück
Oben