CoolinBan
It´s time...
das hab ich mal in einem anderen thema geschrieben...
No, ove nevješte projekcije o srpstvu Bosne vrijede isto koliko Šišićevo dokazivanje o hrvatsvu Bosne. Međutim nekritički izvještaj Konstantina Porfirogeneta o Sklavinijama moze poslužiti kao podloga za zaključke samo onom historičaru kome nije odveć stalo do historijske istine. On je uglavnom iste vrijednosti kao i Dukljaninove vijesti o vladanju hrvatskih ili srpskih vladara nad Bosnom. To su tek povremeni izleti susjednih vladara koji nisu niti su mogli izmijeniti stoljetni položaj bosanskih zemalja, jer su one bez Hrvata i Srba odavno išle svojim, od njih posve odijeljenim putem. Carevi podaci za taj posao ne mogu biti mjerodavni, a još manje vješta konstrukcija barskog nadbiskupa koji piše sredinom 12. stoljeća. ….Posve razumljivo da Ćirkoviću za njegovu teoriju o srpstvu Bosne ne mogu poslužiti niti Konstantinovi podaci o naseljenju Srba, jer ih car, a znamo i zašto, stavlja u Srbiju, Paganiju, Zahumlje i Travuniju te Konavle po kriteriju 10-og stoljeća kad su sve te zemlje priznavale bizantsku vlast. Prema tome, ako se sam car nije hvalio da je Bosna od naseljenja srpska, a sigurno bi to vrlo rado učinio,onda kritičkom historičaru ne preostaje drugo nego i na osnovi careva teksta tvrditi da je Bosna od početka bila bosanska.
NADA KLAIC - SREDNJOVJEKOVNA BOSNA - POLITIČKI POLOŽAJ BOSANSKIH VLADARA DO TVRTKOVE KRUNIDBE” (Zagreb, 1989.)
"in the nineteenth century, Orthodox and Catholic Bosnians gradually and unevenly, under the impact of ideas exported by their neighbours in Serbia and Croatia, began acquiring the ethnic labels "Serb" and "Croat" respectively."
-seite 10-
Bosnia: A Tradition Betrayed
Robert J. Donia and John V.A. Fine - Columbia University Press
Malcolm begins his work by dispelling the ethnic myth that Bosnia was, at one time, either a homogeneously "pure" Serbian or Croatian region.
The schismatic Bosnian Church, according to Malcolm, "lies at the heart of Bosnian nationhood" for many historians. Both Croatian and Serbian scholars have constructed elaborate historiographies substantiating the Medieval Bosnian religious identity as either Catholic or Orthodox, respectively. As Malcolm demonstrates, the most credible theory on the religious identity of the Bosnian Church contains elements of both traditions. Consequently, neither Croatia nor Serbia can use ethnic or religious roots to "claim" Bosnia.
Noel Malcolm. Bosnia: A Short History. New York: New York University Press
Reviewed by Todd Salzman
Creighton University
No, ove nevješte projekcije o srpstvu Bosne vrijede isto koliko Šišićevo dokazivanje o hrvatsvu Bosne. Međutim nekritički izvještaj Konstantina Porfirogeneta o Sklavinijama moze poslužiti kao podloga za zaključke samo onom historičaru kome nije odveć stalo do historijske istine. On je uglavnom iste vrijednosti kao i Dukljaninove vijesti o vladanju hrvatskih ili srpskih vladara nad Bosnom. To su tek povremeni izleti susjednih vladara koji nisu niti su mogli izmijeniti stoljetni položaj bosanskih zemalja, jer su one bez Hrvata i Srba odavno išle svojim, od njih posve odijeljenim putem. Carevi podaci za taj posao ne mogu biti mjerodavni, a još manje vješta konstrukcija barskog nadbiskupa koji piše sredinom 12. stoljeća. ….Posve razumljivo da Ćirkoviću za njegovu teoriju o srpstvu Bosne ne mogu poslužiti niti Konstantinovi podaci o naseljenju Srba, jer ih car, a znamo i zašto, stavlja u Srbiju, Paganiju, Zahumlje i Travuniju te Konavle po kriteriju 10-og stoljeća kad su sve te zemlje priznavale bizantsku vlast. Prema tome, ako se sam car nije hvalio da je Bosna od naseljenja srpska, a sigurno bi to vrlo rado učinio,onda kritičkom historičaru ne preostaje drugo nego i na osnovi careva teksta tvrditi da je Bosna od početka bila bosanska.
NADA KLAIC - SREDNJOVJEKOVNA BOSNA - POLITIČKI POLOŽAJ BOSANSKIH VLADARA DO TVRTKOVE KRUNIDBE” (Zagreb, 1989.)
"in the nineteenth century, Orthodox and Catholic Bosnians gradually and unevenly, under the impact of ideas exported by their neighbours in Serbia and Croatia, began acquiring the ethnic labels "Serb" and "Croat" respectively."
-seite 10-
Bosnia: A Tradition Betrayed
Robert J. Donia and John V.A. Fine - Columbia University Press
Malcolm begins his work by dispelling the ethnic myth that Bosnia was, at one time, either a homogeneously "pure" Serbian or Croatian region.
The schismatic Bosnian Church, according to Malcolm, "lies at the heart of Bosnian nationhood" for many historians. Both Croatian and Serbian scholars have constructed elaborate historiographies substantiating the Medieval Bosnian religious identity as either Catholic or Orthodox, respectively. As Malcolm demonstrates, the most credible theory on the religious identity of the Bosnian Church contains elements of both traditions. Consequently, neither Croatia nor Serbia can use ethnic or religious roots to "claim" Bosnia.
Noel Malcolm. Bosnia: A Short History. New York: New York University Press
Reviewed by Todd Salzman
Creighton University