Aktuelles
  • Herzlich Willkommen im Balkanforum
    Sind Sie neu hier? Dann werden Sie Mitglied in unserer Community.
    Bitte hier registrieren

Die Katholischen Bosniaken Ungarns-Baranyai bosnyákoku

ne wieso? cca 80 % der heutigen bevölkerung slawoniens hat ihre wurzlen in bih...

der Rest sind ehemalige Sokci :mrgreen:

obwohl 80%?

mir ist schon klar das viele während der Osmanenbesetzung dorthin flohen und viele aus der Westherzegowina nach dem 2.WK dort angesiedelt wurden, jedoch gleich so viele?
 
Hrvate u Mađarskoj lučimo u više skupina, tako razlikujemo: gradišćanske, zaladske, bačko-šokačke, bunjevačke i racke Hrvate, dok u Baranji Hrvate možemo lučiti u pet etničkih skupina koje se razlikuju po jezičnom osobinama, nošnji i običajima. Ima nas danas u Baranji oko 16. tisuća. Nazivi tih etničkih skupina uvijek se temelje na relativnim obilježjima i lokalnim specifičnostima skupine. Tako možemo govoriti o podravskim, podravsko šokačkim, seosko šokačkim i mohačko šokačkim te bošnjačkim Hrvatima, koji dođoše iz Bosne i Hercegovine.

Nošnja drugih etničkih grupa -Bošnjaka, momačkih i seoskih okaca- vrlo je slična. Ženski plećci bili su istog kroja, samo je način ukrašavanja bio drugačiji. Bošnjački Hrvati i seosko-sokački Hrvati vezu svoje plećke geometrijskim uzorcima dok su Mohačani koristili trukovane motive. Sve te skupine primjenjivale su tzv. "baranjski visoki vez", samo su Mohačanke u novije vrijeme rabile slobodan vez. Zahvaljujući geografskom položaju sve promjene u modi našle su se prvo u Mohaču. Bošnjaci pretežito koriste crnu boju i samo kao popratne boje uzimaju zelenu, crvenu, žutu i plavu. Šokci su se pak najviše koristili crnom i crvenom. Šokci su na prekretnici dvaju stoljeće primjenjivali i metalnu nit na oplećcima, dok su Bošnjaci tu nit koristili na pocelicama.

Nakon istjerivanja Turaka na ovo područje doseljavaju se Hrvati (Bošnjaci i Šokci). Položaj Hrvata u velikoj je mjeri određen povijesnim nasljeđem. Do sredine 18. stoljeća završava doseljavanje Hrvata u mađarske krajeve što će biti presudno za njihovu kasniju sudbinu. Naime, upravo zbog tih okolnosti hrvatska etnička skupina u Mađarskoj, da ih navedem redom kako sami sebe nazivaju: gradišćanski Hrvati, podravski Hrvati, pomurski Hrvati, Šokci, Bošnjaci, Bunjevci, Raci- nisu bile zahvaćene i uključene u proces stvaranja i oblikovanja nacionalne samosvijesti, toliko značajne za postojanje i opstojanje mnogih, posebno manjih europskih naroda u 19. i 20. stoljeću, pa tako i za Hrvate u Hrvatskoj. Hrvati u Mađarskoj nalazeći se izvan tih zbivanja, ne računajući tu dio bačkih Bunjevaca, ostaju u nacionalnom i kulturološkom pogledu na razini lokalno-etničke svijesti, pa se onda sukladno tome može govoriti jedino o postojanju lokalnog jezičnog pa i etničkog koda, tj. nije izrađen i drugi, općehrvatski nacionalni, kulturološki i jezični identifikacijski kod, a što se manifestiralo u praksi na sljedeći način, a dobrim se dijelom i danas stanje isto: jest, mi smo Bunjevci i govorimo bunjevački, jest da smo mi Šokci i govorimo (divanimo) šokački, mi smo Bošnjaci i govorimo bošnjački, a mi pak budući smo Raci , racki, i svi smo mi dobri katolici kao i naši preci. No, mi nismo Hrvati već Bunjevci, a prema toj bismo paradigmi mogli supstituirati ostale navedene skupine i rezultat bi bio uvijek isti – nepostojanje zajedničkoga hrvatskoga identiteta. Jedino Podravci, Pomurci i Gradišćanci nazivaju sebe Orvatima, Horvatima što ujedno ne znači da kod njih postoji svijest o pripadnosti svekolikom hrvatskom etničkom korpusu. Povezivanju hrvatskih etničkih skupina u jednu cjelinu i postupnim izgrađivanju njihove svijesti o pripadnosti zajedničkomu nacionalnom tijelu nisu pogodovala ni vremena koja su slijedila.

http://www.filg.uj.edu.pl/~wwwip/postju ... php?id=276
 
Hrvate u Mađarskoj lučimo u više skupina, tako razlikujemo: gradišćanske, zaladske, bačko-šokačke, bunjevačke i racke Hrvate, dok u Baranji Hrvate možemo lučiti u pet etničkih skupina koje se razlikuju po jezičnom osobinama, nošnji i običajima. Ima nas danas u Baranji oko 16. tisuća. Nazivi tih etničkih skupina uvijek se temelje na relativnim obilježjima i lokalnim specifičnostima skupine. Tako možemo govoriti o podravskim, podravsko šokačkim, seosko šokačkim i mohačko šokačkim te bošnjačkim Hrvatima, koji dođoše iz Bosne i Hercegovine.

Nošnja drugih etničkih grupa -Bošnjaka, momačkih i seoskih okaca- vrlo je slična. Ženski plećci bili su istog kroja, samo je način ukrašavanja bio drugačiji. Bošnjački Hrvati i seosko-sokački Hrvati vezu svoje plećke geometrijskim uzorcima dok su Mohačani koristili trukovane motive. Sve te skupine primjenjivale su tzv. "baranjski visoki vez", samo su Mohačanke u novije vrijeme rabile slobodan vez. Zahvaljujući geografskom položaju sve promjene u modi našle su se prvo u Mohaču. Bošnjaci pretežito koriste crnu boju i samo kao popratne boje uzimaju zelenu, crvenu, žutu i plavu. Šokci su se pak najviše koristili crnom i crvenom. Šokci su na prekretnici dvaju stoljeće primjenjivali i metalnu nit na oplećcima, dok su Bošnjaci tu nit koristili na pocelicama.

Nakon istjerivanja Turaka na ovo područje doseljavaju se Hrvati (Bošnjaci i Šokci). Položaj Hrvata u velikoj je mjeri određen povijesnim nasljeđem. Do sredine 18. stoljeća završava doseljavanje Hrvata u mađarske krajeve što će biti presudno za njihovu kasniju sudbinu. Naime, upravo zbog tih okolnosti hrvatska etnička skupina u Mađarskoj, da ih navedem redom kako sami sebe nazivaju: gradišćanski Hrvati, podravski Hrvati, pomurski Hrvati, Šokci, Bošnjaci, Bunjevci, Raci- nisu bile zahvaćene i uključene u proces stvaranja i oblikovanja nacionalne samosvijesti, toliko značajne za postojanje i opstojanje mnogih, posebno manjih europskih naroda u 19. i 20. stoljeću, pa tako i za Hrvate u Hrvatskoj. Hrvati u Mađarskoj nalazeći se izvan tih zbivanja, ne računajući tu dio bačkih Bunjevaca, ostaju u nacionalnom i kulturološkom pogledu na razini lokalno-etničke svijesti, pa se onda sukladno tome može govoriti jedino o postojanju lokalnog jezičnog pa i etničkog koda, tj. nije izrađen i drugi, općehrvatski nacionalni, kulturološki i jezični identifikacijski kod, a što se manifestiralo u praksi na sljedeći način, a dobrim se dijelom i danas stanje isto: jest, mi smo Bunjevci i govorimo bunjevački, jest da smo mi Šokci i govorimo (divanimo) šokački, mi smo Bošnjaci i govorimo bošnjački, a mi pak budući smo Raci , racki, i svi smo mi dobri katolici kao i naši preci. No, mi nismo Hrvati već Bunjevci, a prema toj bismo paradigmi mogli supstituirati ostale navedene skupine i rezultat bi bio uvijek isti – nepostojanje zajedničkoga hrvatskoga identiteta. Jedino Podravci, Pomurci i Gradišćanci nazivaju sebe Orvatima, Horvatima što ujedno ne znači da kod njih postoji svijest o pripadnosti svekolikom hrvatskom etničkom korpusu. Povezivanju hrvatskih etničkih skupina u jednu cjelinu i postupnim izgrađivanju njihove svijesti o pripadnosti zajedničkomu nacionalnom tijelu nisu pogodovala ni vremena koja su slijedila.

http://www.filg.uj.edu.pl/~wwwip/postju ... php?id=276

Aber die Menschen sehen sich anscheinend nicht alle als Kroaten oder Sokci, wie das eine Mädchen gesagt hat, sie ist eine Bosnjakusa.

jest, mi smo Bunjevci i govorimo bunjevački, jest da smo mi Šokci i govorimo (divanimo) šokački, mi smo Bošnjaci i govorimo bošnjački, a mi pak budući smo Raci , racki, i svi smo mi dobri katolici kao i naši preci. No, mi nismo Hrvati već Bunjevci, a prema toj bismo paradigmi mogli supstituirati ostale navedene skupine i rezultat bi bio uvijek isti – nepostojanje zajedničkoga hrvatskoga identiteta.
 
Aber die Menschen sehen sich anscheinend nicht alle als Kroaten oder Sokci, wie das eine Mädchen gesagt hat, sie ist eine Bosnjakusa.

jest, mi smo Bunjevci i govorimo bunjevački, jest da smo mi Šokci i govorimo (divanimo) šokački, mi smo Bošnjaci i govorimo bošnjački, a mi pak budući smo Raci , racki, i svi smo mi dobri katolici kao i naši preci. No, mi nismo Hrvati već Bunjevci, a prema toj bismo paradigmi mogli supstituirati ostale navedene skupine i rezultat bi bio uvijek isti – nepostojanje zajedničkoga hrvatskoga identiteta.

soll sich jeder sehen als was er will, für mich sind das bosniakische Kroaten.
 
Zurück
Oben