Die Islamisierung der Pontier hat im 17 Jahrhundert stattgefunden. Nach den Quellen sollen es ca. 300000 moslemische Pontier in der Türkei sein.
Εξισλαμισμένοι. Πόντιοι
Η μεγαλύτερη και σπουδαιότερη ομάδα Ελλήνογενών εξισλαμισμένων είναι αυτή που κατοικεί στoν ιστορικό Πόντο και ειδικά στην επαρχία Τραπεζούντας. Οι εγκαταστάσεις αυτών που μιλούν τα ποντιακά ελληνικά περιγράφονται ως εξής στην έρευνα "Ethnic Groups in the Republic of Turkey" του γερμανικού παν/μίου του Τybingen:
"...αποτελούνται από μερικές εξάδες χωριών γύρω από την Τόνια και 40-50 εγκαταστάσεις στις κοιλάδες (επάνω μέρος) Σαλακλί και Γκιουρτσάϋ νότια του Οφι, γύρω από την Τσαϊκαρα και το Κιοπρούμπασι. Υπάρχουν τουλάχιστον δύο κύματα μετανάστευσης στην επαρχία Σακαρυά."
Υπάρχει ήδη μια αξιόλογξ διασπορά των εξισλαμισμένων στην Κωνσταντινούπολη και στα περισσότερα αστικά κέντρα της Τουρκίας. Κοινότητές τους έχουν δημιουργηθεί στην κατεχόμενη Κύπρο, την Ιμβρο καθώς και στο εξωτερικό (Γερμανία). Επίσης τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μια μικρή κοινότητα στην Ελλάδα.
Είναι συγκροτημένοι σε κλειστές κοινωνικές ομάδες στις οποίες επικρατεί ενδογαμία. Ξεχωρίζουν τον εαυτό τους από τους καθαρούς Τούρκους και τους διακρίνει φιλελληνισμός. Αυτοδηλώνονται ως "Ρωμαίοι" (Ρωμιοί) και είναι κυρίως ελληνόφωνοι. Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι σε όλο τον Πόντο ξεπερνούν τις 300.000 άτομα.. Οι ελληνόφωνοι αυτοί Ρωμιοί περιλαμβάνονται συνήθως στους πληθυσμούς που καταγράφονται ως "Λαζοί". Με την ονομασία αυτή δηλώνονται δύο βασικά εθνοτικές ομάδες: οι παραδοσιακοί Λαζοί, οι οποίοι είναι γεωργιανό φύλο που βρίσκεται πολύ κοντά στους Μιγγρέλους της Γεωργίας και οι "Ρωμαίοι".
Οι ελληνόφωνοι Ρωμιοί μιλούν διάφορα ιδιώματα της τραπεζουντιακής διαλέκτου της ελληνικής γλώσσας. Τη γλώσσα που μιλούν την ονομάζουν "ρωμαϊκά". Οι Οφλήδες μιλούν την αρχαιοπρεπέστερη ελληνική διάλεκτο που βρίσκεται εν ζωή. Είναι οι μόνοι που χρησιμοποιούν ως αρνητικό μόριο το "ου" και "ουκί" ενώ παρατηρείται και το φαινόμενο του τσιτακισμού. Η διάλεκτος ακόμα ακμάζει και διατηρεί την ικανοτητα να αφομοιώνει ξένες λέξεις και να τις διαμορφώνει με βάση τις ανάγκες της γλώσσας. Τον ελληνικό τύπο ακολουθούν και τα μουσουλμανικά ονόματα. Ο Μεμέτης, ο Κεμάλης, ο Τουργκούτης κ.λπ. Η Κωνσταντινούπολη επιβιώνει με την μεσαιωνική λαϊκή της ονομασία: Ισταμπόλη (από το "Εις την Πόλη"), απ' όπου προήλθε και το σημερινό τούρκικο όνομά της: Ισταμπούλ.
¸íá åêðëçêôéêü öáéíüìåíï ðïõ åðéâéþíåé ìÝ÷ñé ôéò ìÝñåò ìáò
- - - Aktualisiert - - -
Με λένε Βαχίτ και είμαι από τον Πόντο
Η ζωή του 43χρονου Βαχίτ Τουρσούν θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει κινηματογραφική ταινία. Ελληνόφωνος μουσουλμάνος από τον Πόντο, βρέθηκε στα 23 του χρόνια στην Ελλάδα για να ανακαλύψει τις ρίζες του.
Το κατάφερε, με βαρύ τίμημα. Την Τουρκία και τους «Γκρίζους Λύκους» που τον θεωρούν «ανεπιθύμητο» στη γείτονα, αλλά και την επίσημη Ελλάδα, που του συμπεριφέρεται όλα αυτά τα χρόνια, ως αλλοδαπό… Β΄ κατηγορίας.
Επέτειος της θλιβερής γενοκτονίας του ποντιακού Ελληνισμού η 19η Μαΐου, δεν θα ήταν η καλύτερη ευκαιρία για μία συνομιλία με τον Βαχίτ από την Τραπεζούντα -«κόκκινο πανί» για τους Τούρκους εθνικιστές, αλλά και για τους… εγχώριους υπερπατριώτες, που δεν μπορούν να δεχτούν πως υπάρχουν και Πόντιοι μουσουλμάνοι εκτός από χριστιανούς;
«Με τη λέξη «πουλόπομ» άνοιξα τα μάτια μου στον κόσμο. Μέχρι επτά χρόνων μιλούσα κάποια γλώσσα πού δεν ήξερα τι είναι. Ξεκίνησα να μάθω τα τουρκικά στο δημοτικό σχολείο. Τότε κατάλαβα πως μιλούσαμε μία άλλη γλώσσα. Τότε ξεκίνησα να αναρωτιέμαι για την μητρική μου γλώσσα. Ρωμαίικα την λέγανε», ξεκινάει η αφήγηση του Βαχίτ, που στα 23 του πήρε την μεγάλη απόφαση να έρθει στην Ελλάδα, για να ακούσει άλλους Πόντιους να μιλούν «Ρωμαίικα», αλλά κυρίως να δώσει απαντήσεις, στα δεκάδες ερωτήματα που είχε σχηματίσει μέσα του.
http://www.zougla.gr/greece/article/me-lene-vaxit-ke-ime-apo-ton-ponto
das ist seine Webseite
http://www.ocena.info/index.php/en/