Projekat pešačke zone u Zrenjaninu pred početkom realizacije
/02/2006
U Baroknoj sali opštine Zrenjanin ispunjenoj do poslednjeg mesta danas je javnosti prezentovan program predstojećeg uređenja glavne gradske ulice i uže zone centra grada. Realizacijom ovog programa Zrenjanin bi do 2008. godine trebalo da dobije reprezentativnu pešačku zonu koja bi se bez prekida protezala od Trga slobode i zgrade opštine do Žitnog trga. Javnosti, medijima i građanima obratili su se Laslo Fuks, direktor JP "Direkcija za izgradnju i uređenje grada Zrenjanina", mr Mirjana Oberknežev Radojčić, samostalni stručni saradnik Direkcije, prof. dr Branislav Mitrović, autor idejnog rešenja i Ljubomir Stankov, diplomirani inženjer-rukovodilac u Direkciji. Moderator je bio Dalibor Bubnjević, u "Direkciji" zadužen za odnose sa javnošću. O značaju teme o kojoj se danas razgovaralo govori i činjenica da su skupu prisustvovali i brojni predstavnici lokalne samouprave na čelu sa predsednikom opštine Zrenjanin Goranom Kneževićem.
Direktor "Direkcije" Laslo Fuks rekao je da je projekat pešačke zone sadržan u Strategiji razvoja opštine Zrenjanin kao jedna od kapitalnih investicija obuhvaćenih Akcionim planom realizacije do 2008. godine. Pritom se rešavanje infrastrukture i saobraćajne regulacije i sama realizacija pešačke zone posmatra kao jedinstveno rešenje i tako mu se i prilazi u postupku implementacije.
Mr Mirjana Oberknežev Radojčić govorila je o genezi ideje stvaranja pešačke zone posmatrano iz urbanističkog ugla, dok je Ljubomir Stankov govorio o saobraćajnim i infrastrukturnim rešenjima koje je neophodno usvojiti da bi se komunikacije unutar i oko pešačke zone nesmetano odvijale.
Prof. dr Branislav Mitrović Mitrović, na osnovu čijeg je usvojenog konkursnog rešenja urađen projekat realizacije pešačke zone, dao je stručno objašnjenje projekta i pojasnio budući izgled Trga slobode, Ulice kralja Aleksandra i prilaznih komunikacija.
Rešenje uređenja glavne gradske ulice i centra grada podrazumeva niz radikalnih rešenja. Naime, iz Ulice Kralja Aleksandra I Karađorđevića biće uklonjene žardinjere, čime će se formirati celovita pešačka zona od Žitnog trga do zgrade opštine. Centralna gradska ulica biće popločana prirodnim materijalom u kombinaciji sa tradicionalnom žutom klinker pločom. Zbog zatvaranja saobraćaja za motorna vozila ispred zgrade opštine, biće omogućen saobraćaj ovoj kategoriji vozila kroz ulicu Miroslava Tirša (prostor nekadašnje pijace). Predviđene su i druge značajne promene o čemu će javnost biti detaljno upoznata.
Uređenje glavne gradske ulice je veoma ozbiljan projekat koji zahteva angažovanje velikog broja ljudi i značajnih resursa. Iz "Direkcije" apeluju na strpljenje kod građana, s obzirom da će se uređenje odvijati tokom tri godine i podrazumevaće određene promene u načinu života u centru grada.
"Direkcija za izgradnju i uređenje grada Zrenjanina", kao nosilac aktivnosti na realizaciji pešačke zone sagledala je pomenute aktivnosti i utvrdila da se kao prethodni uslov parternog rešenja ulice i trga kao pešačke zone, postavlja pitanje regulacije saobraćaja i rekonstrukcije i saniranja postojeće infrastrukture i izgradnja nove, a kao rezultat toga, kao i procene vrednosti investicije i moguće dinamike realizacije, sačinila dokument koji je danas predočen javnosti.
Za potrebe formiranja pešačke zone u Ulici Kralja Aleksandra I Karađorđevića, analizirana je postojeća infrastruktura i nagomilani saobraćajni problema šire zone centra, tzv. "Plave zone" sa aspekta ciljnog, tranzitnog kao i mirujućeg saobraćaja, javnog prevoza i dr. Problem rekonstrukcije i sanacije postojeće mreže infrastrukture je uglavnom definisan, osim problematike kanalizacije otpadnih voda, koji će se rešavati u okviru predloga definisanih novim Generalnim planom, kao i projektno-tehničkim rešenjima neophodnih sanacija, a biće obrađen posebnim Programom od strane JKP "Vodovod i kanalizacija" Zrenjanin.
Parterno uređenje obuhvata Ulicu Kralja Aleksandra I Karađorđevića i Trg slobode i predlaže se njegova realizacija u tri faze. Prva faza obuhvatala bi deo od Ulice Svetozara Markovića (od Glavne apoteke) do Jevrejske ulice. Ova faza je prostorno najmanja i trebalo bi da objedini sve potrebne radove i da se prostorno definiše u potpunosti. Druga faza obuhvatala bi deo od Jevrejske ulice do Trga slobode i izvodila bi se pod istim uslovima kao i prva faza.
Treću fazu predstavlja sam Trg slobode, a realizacija njegovog parternog rešenja podrazumeva prethodnu realizaciju saobraćajnog rešenja koje omogućava ulazak u južni deo centra Zrenjanina, pošto se realizacijom parternog uređenja Trga slobode ukida saobraćaj ispred opštine, Rimokatoličke crkve i vodotornja. Detalji parternog uređenja podrazumevaju kombinaciju prirodnih materijala i tradicionalne žute klinker kocke, koja je karakteristična za centar Zrenjanina. Svi detalji biće definisani glavnim projektom parternog uređenja i mobilijara.
U okviru rekonstrukcije Ulice Kralja Aleksandra I Karađorđevića i Trga slobode predviđena je sanacija kompletne infrastrukture, kao i izgradnja nove hidrantske mreže i osvetljenja. Biće sanirana postojeća atmosferska kanalizacija, elektro mreža i toplovod. Rešavanje otpadnih voda je predmet posebnog Programa, a u glavnoj ulici nije predviđena kanalizacija otpadnih voda. Programom sanacije postojeće kanalizacije otpadnih voda i vodovoda na Trgu slobode predvideće se neophodni radovi koji su jedan od bitnih preduslova da se planirana rekonstrukcija pešačke zone završi kvalitetno i u celosti.
Rešavanje saobraćaja (za potrebe kvalitetnog odvijanja ciljnog i mirujućeg) je predviđeno obezbeđenjem pristupa severnom i južnom delu centra. Kao imperativ obezbeđivanja kontinuiteta pešačke zone, nameće se omogućavanje prilaza južnom delu sa "magistrale" završetkom tunela od raskrsnice kod SUP-a do Ulice Sarajlijine, ispod Trga republike, kao i prilaza iz Ulice Zmaj Jovine.
Posle analize šest varijanti prilaza sa južne strane, uvažavajući urbanističke, saobraćajne, ekološke, inženjersko tehničke, imovinsko-pravne aspekte, usvojena je, kao najoptimalnija, veza Zmaj Jovine i centra kroz Skadarsku ulicu, koja će biti ostvariva rušenjem jedne kuće u Ulici Carice Milice.
Severni deo se rešava postojećim priključcima na magistralu, s tim da se planira, u skladu sa regulacionim planom otvaranje ulice između Pupinove i Tepličke, odnosno Nemanjine ulice i izgradnja spratne garaže u toj zoni, iza kruga pošte. Time se kvalitetnije rešava saobraćaj u Pupinovoj ulici, trajno rešava problem parkiranja i otvara mogućnost aktiviranja alternativne lokacije za investiranje u poslovno-stambene objekte u užoj zoni centra.
U okviru rešavanja saobraćaja zapadnog dela prihvaćeno je da se Ulica Miroslava Tirše osposobi za optimalno rešavanje javnog kao i ostalog saobraćaja. Neophodno je aktivirati još jedan izlaz na magistralu, iz Petefijeve ulice, što se može ostvariti u zoni Obilićeve ulice.
Realizacija svih ovih kompleksnih Programa zahteva multidisciplinarni pristup, pa se dinamikom realizacije popisuju svi neophodni plansko-urbanistički, pravno-imovinski, operativno-građevinski, političko-upravni, inženjersko-tehnološki, poslovi koje je neophodno koordinirati da bi se planirani Program