KRAJEM SEPTEMBRA POČINJE IZGRADNJA MOSTA PREKO TISE
Čelična konstrukcija mosta koju je nemački grad Vilshofen poklonio Vojvodini radi prevazilaženja šteta nastalih tokom bombardovanja 1999. godine našla je svoje mesto na reci Tisi između Ade i Mola. Izgradnja mosta počeće krajem septembra, a vrednost radova procenjuje se na oko pet miliona evra. Generalni projekat uradila je novosadska firma za inženjering, projektovanje i zastupanje Euro gardi grup, a investitori su opština Ada i Javno preduzeće “Putevi Srbije”.
Direktor Euro gardi grup dr Zoran Florić, koji je i direktor projekta, kaže da će se graditi most sa zategama, dužine 258 metara, a širine 11 metara. Imaće dve kolovozne trake po 3,75 metara i dve pešačke staze po 1,5 metar, a ispod kolovozne ploče predviđen je prostor za prolaz vodovodnih, električnih i telekomunikacionih instalacija. Dobijena konstrukcija je u dobrom stanju, projektovana je 1981. godine po DIN propisima, montirana 1983, a demontirana 2002. godine, kada je dopremljena do brane na Tisi kod Bečeja i istovarena na levu obalu. Autor projekta je dr Bratislav Stipanić, a konsultant akademik Nikola Hajdin.
Čelična konstrukcija mosta je sistem kontinualne grede oslonjene na devet stubova, koji će se fundirati na bušenim šipovima prečnika 1,5 metar, dužine od 20 do 25 metara. Kota fundiranja biće oko 10 metara ispod dna reke i nalazi se u zoni laporovite gline. Radovi na mostu koštaće oko 2,9 miliona evra, a izgradnja prilaznih puteva s obe strane još oko dva miliona evra. Dr Florić kaže da je vrednost donacije oko četiri miliona evra, što znači da ćemo dobiti most gotovo upola cene.
- Upravo su završene pretkvalifikacije za izbor graditelja mosta kod Ade - kaže sagovornik. - Na konkurs se prijavilo pet firmi: “Mostogradnja”, “Intermost”, nemački “Dilinger”, mađarski konzorcijum “Szev i Ep”, te domaći MIN - Inženjering, koji nije prošao pretkvalifikacije, jer do sada to nije radio. Ko će dobiti posao izgradnje mosta, znaće se po završetku tendera, koji će se raspisati za par dana, kako bi izgradnja mogla da počne krajem sledećeg meseca.
Sagovornik objašnjava da će izgradnja drumskog mosta preko Tise kod Ade zamenti skelu Ada - Padej i imaće velik značaj za bolje povezivanje opština Čoka, Ada, Kikinda i Novi Bečej, ali i brži izlaz na Koridor 10 izgradnjom petlje “Mali Iđoš“. Dr Florić kaže da bi tada bilo realno moguće uspostaviti poprečnu tarnsverzalu preko Koridora 10, počev od mađarske granice, preko Sombora, Malog Iđoša, Ade i Kikinde do rumunske granice.
Na taj način ostvarila bi se i međunarodna veza Mađarske, Hrvatske, Srbije i Rumunije, odnosno, poprečna veza tri koridora: Koridora 10 na kraku b od Budimpešte preko Subotice i Novog Sada do Beograda, zatim Koridora 4: Berlin, Drezden, Nirnberg - Prag, Brno - Beč - Bratislava - Budimpešta - Arad, Krajova, Bukurešt, Konstanca - Sofija, Plovdiv - Solun - Istanbul, te Koridora 5: Venecija, Trst - Kopar, LJubljana, Maribor - Ploče, Sarajevo - Rijeka, Zagreb, Osijek - Budimpešta – Užgorod, LJvov, Kijev - Bratislava, Ziline, Košice. Na nivou AP Vojvodine ova transverzala bi povezala i pet okruga od ukupno sedam koliko ih ima.
Kako je Tisa proglašena međunarodnom rekom, na kojoj je utvrđen i režim plovidbe koji se primenjuje od Tokaja do ušća u Dunav, neophodno je da svi mostovi preko nje imaju odgovarajuće plovidbene gabarite. Samo most u Senti se ne uklapa u propise. Kako je sistem obeležavanja plovnog puta na Tisi na teritoriji Srbije u skladu s preuzetom međudržavnom obavezom, i izgradnjom novog mosta kod Ade obezbediće se siguran rečni saobraćaj.
R. Dautović