Aktuelles
  • Herzlich Willkommen im Balkanforum
    Sind Sie neu hier? Dann werden Sie Mitglied in unserer Community.
    Bitte hier registrieren

Albanien - Erbe Illyriens

ich würde auch gerne eine Antwort auf Grobars Frage hören, Albion.
Scheinst ja der Frage auszuweichen.

Ich bin fast schon überzuegt, dass die Albanische Sprache mit dem Illyrischen verwandt ist.
Aber ob ihr Albaner von den Illyrern stammt, oder einfach nur ein unterworfenes Volk wart kann ich und möchte ich nicht sagen.

Gruss.
was soll den ein unterworfenes Volk sein?

Arbëresh (toskisch) oder Arbër (gegisch) waren im Mittelalter die Selbstbezeichnungen der Albaner, die während der Türkenzeit ungebräuchlich wurden. Heute werden nur mehr die Albaner in Süditalien, deren Vorfahren im 15. und 16. Jahrhundert eingewandert sind, Arbëresh genannt. Arbër/Arben ist heute bei den heutigen Albanern ein gebräuchlicher Vorname und als Ortsname lebt das alte Ethnonym als Arbanasi fort.

Abrer oder Arber Bergland des nördlichen Mittelalbaniens

Liste der illyrischen Stämme

um den Sammelthread fortzuführen.

Auch interessant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Principality_of_Arbër

was soll den ein unterworfenes Volk sein?
keine Ahnung mann, vielleicht haben die Illyrer ein vlt. griechisches Volk unterworfen und haben sie assimiliert.
Ich hab's ja schon gesagt, ich will nicht sagen ob ihr von den Illyrern stammt oder nicht, denn so oder so wird meine Antwort von jemanden als Scheisse empfunden :smoker:

Die Sprache auf der Stele von Lemnos wurde als Etruskisch katalogisiert. Was hier für Purzelbaum-Theorien entstehen, kann man höchstens mit einem Schmunzeln überfliegen.

Hippokrates
Lemnos stele (c. 600 BC), which is generally agreed to be conducted in the Tyrrhenian language, may inform us about Pelasgian just as well.
Tyrsenian (Tyrsenisch, also Tyrrhenian), named after the Tyrrhenians (Ancient Greek: Tursānioi, Tursēnioi, Turrhēnioi), is a closely-related ancient language family proposed by Helmut Rix (1998), that consists of the extinct Etruscan language of central Italy, the extinct Raetic language of the Alps, and the extinct Lemnian language of the Aegean Sea.

Turkish scholar, Polat Kaya, has recently offered a translation of one of the inscriptions on Lemnos, based on his theory that it reflects a language related to Turkish. However, in the period of the putative date of the inscription the Turkish people lived several thousand miles away in southeastern Siberia. They began to migrate westward only about 300 AD, a fact that has hindered acceptance of Kaya's translation. This theory is almost unanimously ignored by scholars.

Romanian scholar Nicolae Densusianu considered the Pelasgian to be a proto-Latin speaking people. He offered a translation for the inscriptions on Lemnos in his study, Dacia Preistorica.

A greek Thomopoulos has recorded Greek and Albanian Pelasgic although inputs some celtic.

an interesting thesis is
Robert Graves who connects them with N Ireland Welsh and west islands in Scotland, comparing their religion.

A Hebrew PHD of Tel-Aviv Jehunda gives clear connection of Greek-Pelasgic with Hebrew-Aramaic and puts them both in Syrria and Cilicia.

French Zacharie Mayani put forth a thesis that the Etruscan language had links to the Albanian language. This thesis places the Albanian language outside the group of Indo-European languages sharing one branch with Etruscans as well as ancient Greek. Nermin Vlora Falaschi published a translation of the Lemnos stele on this basis, with the help of Arvanite Albanian. The references below by Falaschi, Catapano, Marchiano, Mathieu Aref, Faverial, D'Angely, and Cabej support this point of view.

Georgian scholars M.G. Tseretheli, R.V. Gordeziani, M. Abdushelishvili, Zviad Gamsakhurdiaconnect the Pelasgian with the Iberian-Caucasian cultures of the prehistoric Caucasus, known to the Greeks as Colchis. This may sound plausible since there were many autochthonic Caucasian peoples dwelling in Anatolia such as the Hattians before the arrival of the Indo-Europeans.

The great Pelasgian empire

(The Pelasgian language)

The two Pelasgian dialects, Latin and Arimic.

XLI-hier die Seite uber die Sprache

keine Ahnung mann, vielleicht haben die Illyrer ein vlt. griechisches Volk unterworfen und haben sie assimiliert.
Ich hab's ja schon gesagt, ich will nicht sagen ob ihr von den Illyrern stammt oder nicht, denn so oder so wird meine Antwort von jemanden als Scheisse empfunden :smoker:
Nö, sind wir nicht. Griechen haben Illyrer assimilliert, eher weniger umgekehrt. Ausserdem haben wir weniger griechischen, als lateinischen Einfluss.

Lemnos stele (c. 600 BC), which is generally agreed to be conducted in the Tyrrhenian language, may inform us about Pelasgian just as well.
Tyrsenian (Tyrsenisch, also Tyrrhenian), named after the Tyrrhenians (Ancient Greek: Tursānioi, Tursēnioi, Turrhēnioi), is a closely-related ancient language family proposed by Helmut Rix (1998), that consists of the extinct Etruscan language of central Italy, the extinct Raetic language of the Alps, and the extinct Lemnian language of the Aegean Sea.

Ich habe mich an universitäre Quellen gehalten. Wikipedia-Texte - vorallem wenn es um Geschichte geht - sollten mit Vorsicht gelesen werden.

Hippokrates

Zurück
Oben