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Moskau - Moskva --- Grösste Stadt Europas

So sah der Tag gestern für Moskauer Verliebte aus:)

Romantik pur in Moskau

14. Februar 2013 Camilla Schin, Russland HEUTE
Den Valentinstag am 14. Februar können die Moskauer mit einem Tänzchen auf dem Eis, einer Exkursion zum Standesamt oder einem Papierballonflug begehen. Die Parks der Stadt locken mit thematisch passenden Unterhaltungsprogrammen und die Restaurants verwöhnen ihre Gäste mit speziellen Menüs.
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In Moskau es gibt genügend Orten um Valentinstag zu feiern. Foto: RIA NovostiSokolniki-Park

Im Sokolniki-Park findet das „Festival der geschmolzenen Herzen" statt. Den Parkeingang schmückt eine Installation aus Teddybären, natürlichen Blumen und Eisherzen mit echten Rosen. Die Hauptallee des Parks ändert vorübergehend ihren Namen in „Allee der Verliebten". Hauptattraktion ist das weltgrößte „lebendige" Herz aus Eis mit der neuen Weltrekordhöhe von vier Metern. Im Innern des Kunstwerkes ist ein Pulsator eingebaut, der einen Herzschlag-Effekt erzeugt.
Das Abendprogramm beginnt um 18.00 Uhr und bietet neben Tanz auf dem Eis und einer spektakulären Lichtshow auch einen Wettbewerb um den längsten Kuss und um das beste Instagram-Foto. Die Gewinner können sich auf attraktive Preise, darunter ein Abendessen im Restaurant und eine Reise für zwei Personen nach Italien, freuen.

Eremitage-Garten
Im Eremitage-Garten steigt ein echter Maskenball auf dem Eis. Das Fest beginnt um 17.00 Uhr. Der Eintritt kostet 150 Rubel (etwa 3,50 Euro). An den zahlreichen Ständen werden Masken, Amorbildchen, Valentinskärtchen und Pralinen mit Liebeshoroskop angeboten.
Auf dem Rückweg kann man dann die wichtigste Sehenswürdigkeit des Parks, das „Silberne Herz", besichtigen. Es wurde 2006 vom Moskauer Radiosender „Silberregen" errichtet. Der Legende nach hat jemand genau das gleiche Herz an die Wand von Julias Haus in Verona gemalt. Beim Hindurchgehen darf man sich etwas wünschen.

Experimentarium
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Foto: Getty Images / Fotobank
Das Moskauer Museum „Experimentarium" bringt ein bisschen gesunden Skeptizismus in den allgemeinen Wahnsinn um das Herzensthema und lädt am 14. Februar zum „Tag der großen Illusionen" ein. Das Thema lautet: Wie unsere Sinnesorgane getäuscht werden?
Als anschauliches Beispiel dient ein Ames-Raum. Dabei handelt es sich um eine optische Täuschung, bei der aufgrund eines verzerrten Schachmusters auf dem Boden und an den Wänden ein sich im Raum befindlicher Mensch vergrößert wird. Steht die Person in der für den Betrachter nächsten Ecke, wirkt sie wie ein Riese im Vergleich zu jemandem, die in der entferntesten Ecke steht. Wenn ein Besucher den Raum von einer Ecke zur anderen durchschreitet, so scheint er größer bzw. kleiner zu werden.

Freilichtmuseum Kolomenskoje
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Foto: Lori / Legion Media
Im Freilichtmuseum Kolomenskoje findet ein „Tag der offenen Tür für Verliebte" des Moskauer Standesamtes statt. Dort kann man erfahren, wie ein richtiger Heiratsantrag aussehen sollte, wie die Heiratsprozedur im festlichen Rahmen abläuft und welche neuen zusätzlichen Dienstleistungen das Standesamt für Frischverheiratete anbietet.
Treffpunkt ist zwischen 17.00 und 18.30 Uhr am Eingang Nr. 5 des Museumskomplexes. Die potenziellen Neuvermählten werden von dort mit Schlitten zum Theater- und Konzertgebäude des Zarenpalastes gebracht.

Allrussisches Ausstellungszentrum (WDNCh)
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Foto: ITAR-TASS
Die Tradition, Papierballons steigen zu lassen, wird beim Fest auf dem Gelände der WDNCh aufgegriffen. Das Winter-Openair „Herzensflug" findet an der Metrostation WDNCh, Rostokino, statt. Treffpunkt ist um 19:30 Uhr das Aquädukt. Die Ballons starten um 20.30 Uhr. Erforderliche Ausrüstung: Warme Kleidung, Papierballon und Feuerzeug.

Krönender Abschluss
Neben Tanz auf dem Eis, einer Exkursion zum Standesamt oder einem Papierballonflug werden in ganz Moskau noch weitere Vergnügungen geboten. Ein gutes Abendessen etwa könnte ein krönender Abschluss sein. Das Restaurant Carlson der Moskauer Kette Ginza Project legt Liebeslieder des Italieners Cristian Panico auf. Für das leibliche Wohl sorgen Gerichte des italienischen Kochs Giacomo Lombardi.
Im Caféklub Tscherdak lädt der bekannte Moskauer Restaurantbetreiber Arkadij Nowikow zu kulinarischen Köstlichkeiten und einem Neo-Soul Konzert sowie einer Show mit riesigen Seifenblasen ein.
Das Anti-Café „Gute Republik" parodiert den Feiertag mit einem „Anti-Tag der Verliebten", einer Party für Freigeister. Die Organisatoren versprechen ihren Gästen außerdem eine Voodoo-Puppen-Werkstatt, ein „Befreiungs"-Ritual, einen Klub anonymer freier Menschen, frivole Rollen- und Brettspiele, Piñatas in Herzform und die zynischsten Liebesfilme wie Tarantino oder Kusturica. Der Eintritt kostet 500 Rubel (ca. 13 Euro). Wer Fotos von Verflossenen mitbringt, bekommt einen freien Cocktail und 30 % Rabatt.

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Hipsters taste Moscow at an island of innovations

March 1, 2013 Joy Neumeyer, special to RBTH
The former chocolate factory on the banks of the Moscow River is home to art, design, media and high-tech projects, plus great restaurants and clubs.


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A varied audience of students, young professionals and hipsters attend the Strelka Institute’s events. Source: Press PhotoOlder Russians still recall the smell of chocolate that wafted from the factory’s red-brick buildings, which date from the late-19th century. In the Soviet era, Krasny Oktyabr (Red October) became the country’s most popular candy. Inrecent years, old factory floors have transformed into galleries, clubs, lofts and offices for hot media outlets such as liberal online TV station Dozhd.
Despite being associated with the arty media set, Krasny Oktyabr’s diverse attractions draw all types. At Strelka Bar, bureaucrats rub elbows with independent filmmakers, while businessmen and backpackers alike can be found at Lumiere Brothers. Krasny Oktyabr offers a good day out in Moscow all by itself. Take in an art exhibition, snack on smoked haddock and dance at a rooftop club – all without having to hail a cab.
Culture
The Lumiere Brothers Center for Photography hosts the city’s finest photo exhibitions. Many shows draw from the center’s extensive Russian photo archive. Others feature big contemporary names from Russia and abroad, such as a recent show of New York nightlife chronicler Wendy Paton. The gallery also has an excellent shop, with black-and-white prints of 20th-century Moscow that make for elegant souvenirs.
The newest addition to the island’s art scene, Red October got off to a strong start last fall with a Soviet-themed installation by conceptualist duo Ilya and Emilia Kabakov. High ceilings and iron columns recall the gallery’s past as a factory floor.
Shopping
Bra-shaped pendants and a gold-and-sapphire bracelet that appears to be made of pencils are among the unusual works of jewelry designer Vladimir Markin. Markin’s playful (and pricey) designs have been featured in Elle and Vogue Russia; call or e-mail ahead to make an appointment.
If diamonds are too bling, then the designer T-shirts at T-SHKA (located on the central factory’s fourth floor) make colorful gifts and sell for a mere 800 rubles ($25). To really feel like one of the in-crowd, hang around to drink an espresso and peruse the electronic music selection.
Business
Business travelers temporarily bereft of a workplace should consider a membership at Digital October, a hot co-working site that offers month-long access to meeting rooms, a hip restaurant and more, at individual and corporate rates (individual memberships begin at 7,000 rubles, or $230). Finish a presentation, meet with an investor or just plow through your e-mails, then head out for more fun after dark.
Food
Strelka, the island’s best restaurant, is affiliated with the Strelka Institute of Media, Architecture and Design.
Velvet banquettes and curtains create a funky retro vibe, while in summer the outdoor terrace draws constant crowds. Its new Danish chef, Yves Le Lay, has infused the Russian-European menu with Scandinavian flair, with dishes like smorrebrod topped with smoked haddock and horseradish. During the day, tête-à-têtes take place over eggs or a three-course business lunch at 380 rubles ($12); at night, the cocktails flow freely as the creative intelligentsia assembles.
For a relaxed meal, a cup of coffee or a beer in arty surroundings, Art-Akademiya is a perennial favorite. Opened by artists Yevgeny Mitta and Vladimir Dubosarsky, the restaurant boasts a long bar, comfortable cracked-leather sofas, as well as paintings by Pavel Pepperstein and other contemporary artists. The reasonably priced menu offers pasta and pizza starting at 280 rubles ($9), along with classic Russian favorites such as borscht for 390 rubles ($13).
Nightlife
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The former chocolate factory on the banks of the Moscow River is home to art, design, media and high-tech projects, plus great restaurants and clubs. Source: PhotoXPress
Krasny Oktyabr’s nightlife scene was once ruled by the glittery Rai, known for its long lines, snooty bouncers and flexible dancers. But after Rai closed its doors last year, Krasny Oktyabr’s most popular spot for drinking and dancing is the younger, more democratic Gipsy. In warm weather, it boasts the island’s most popular open-air terrace.
Year-round, there’s a pop-centric main floor and a more house-music and techno-heavy upper level. On the menu are Indian-influenced appetizers.
For a night that’s rowdy but pretension-free, head next door to Rolling Stone Bar, where the age range and sartorial influences vary widely. Covers of the Russian version of the eponymous magazine hang on the walls, though they’re usually obscured by the crowds and smoke. Rolling StoneDJs favor rock over techno.

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Moscow for free: Challenge accepted

March 16, 2013 Darya Gonzales, RBTH
Moscow is one of the world's priciest cities – a factor that deters many tourists who may have been considering a “Russian adventure.”

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In Moscow, there are ways of borrowing a bike for free. In fact, there are five bike outlets of exactly this kind – in the public parks of Sokolniki, Fili, Severnoe Tushino, at the Neskuchny Sad, or at Vorobyovy Hills. Credit: RIA NovostiSurprisingly, if you set yourself the challenge of not spending a cent in Moscow, it can supply as much adventure as you can take – within the legal limits, of course!

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Finding a Way to Get Around
The only official way to qualify for free use of Moscow's public transportation is by being a decorated hero of the Soviet Union (or of Russia), a Knight of the Order of Glory, or a child younger than seven. Fear not, though! There are ways of borrowing a bike for free, instead. In fact, there are five bike outlets of exactly this kind – in the public parks of Sokolniki, Fili, Severnoe Tushino, at the Neskuchny Sad, or at Vorobyovy Hills.



A weekend in Moscow: express guide
Before this upcoming summer, you could only cycle free for two hours and had to produce a passport to do so. This year they promise to increase the rental period significantly; at the Vorobyovy Hills bike center they offer free inclusion in a one-hour eco-excursion of the park, too.

Hit the beach
Moscow has four free-access beaches:Troparevo (for relaxation with the kids);Mesherskoe Lake (a wild beach);Akademicheskie Prudy (with water rides, pingpong, billiards, etc.); and Serebryanny Bor(beach complex with a separate nudist beach).
Feed Your Hunger
Free eats in Moscow present the trickiest problem: your choices are divided between either priests, or rockers. Even so, there are still a few ruses for taking care of your hunger without putting your hand in your pocket. The first option happens on Tuesdays and Thursdays at 2 p.m. on 37 Old Arbat Street, at the graffiti-strewn walls dedicated to the deceased rock legend Viktor Tsoi: they hand out free tea, buns, and yogurts there.
A second option involves several “anti-cafes” in Moscow – like Clockfacer, Babochki, or Local Time – where you pay only for time spent, rather than for what you ate or drank. The price of one minute runs no higher than 2 cents in an anti-café, and you can bring your own food and drinks or help yourself to free tea and buns. On top of all this, all three cafes offer free Wi-Fi.
Free food festivals

From time to time, there are food festivals in Moscow that offer free food. The most well-known of these is the Omnivore International Food Festival (Apr. 23-27). It is also worth noting theMoscow Gastronomic Festival, which takes place under the aegis of the municipal administration.
Another event is Fashion Food, which has been running since 2010 in various city restaurants. Participation in these events may require a fee ($6.50-13 on average) or, sometimes, a special invitation; but they don't control how many tastings or visits to the food-tables you make once you've arrived at the event.

Although it takes a little planning, you can also arrange to sit-in on a focus group of tasters of new food and drink products. There are two sites where you can sign-up, either Paid Opinions, or Paid-To-Poll.
Check Out a Museum
Moscow has some museums which are free to visit year-round. These include: the Bulgakov House Cultural Center, located in the building where the author Mikhail Bulgakov lived; The Museum of History of Moscow City Psychiatric Hospital; the Museum of Industrial Culture; and the Museum of the Moscow Metro.
In addition to these, on the annual “Museum Night” you can get into any of the city's museums without having to buy a ticket – you just have to take your place in line. On every third Sunday of each month, the Moscow Museum of Modern Art (MMOMA), theMemorial Museum of Cosmonautics and theGulag History Museum are all free too.
The Museum of Unique Dolls is free if you go on Thursdays between 10 a.m. and 12 a.m., and there are free visits to the “House on the Embankment” State Museum on every third Saturday each month.

Go to the Theatre
Student theatres offer free admission to some of their shows. Don't forget that Russia has one of the world's most highly-developed theatrical traditions: many student shows are performed on a level similar to professional shows.
Free Wi-Fi

There's a growing tendency in Moscow toward offering free Wi-Fi spots. Some of these spots can now be found in metro stations too. You can check the expansion of the network daily at this website.

You can check-out the performance schedules on the websites of the city's many theatrical and cinematic institutions – RAMT, theShukinsky and Shepkinsky Drama Academies, and also VGIK.
Take a Guided City Walk
There are completely free walks, in small groups, around Moscow's city center with English-speaking guides. These services are also available from Moscow Free Tour, which additionally offers a 30 percent discount on their Hop-on–Hop-off buses. The tourist websiteVykhod v Gorod (City Exit) offers free, themed excursions and free cycle-tours around the city. These tours are usually in Russian, although you can find English-speaking guides.
Watch a Free Movie
Moscow has plenty of movie clubs where you can watch new releases by film-makers, enjoy movie classics a second time around, or see underground movies that are rarely screened in cinemas – and all for free. The most well-established of these venues is the Documentary Film Center(at the RIA-Novosti multi-media press center, 4 Zubovsky Bulvar). They show films in both English and Russian, with discussions afterward. Admission is free, but there are a lot of eager visitors, so it's a wise idea to sign-up ahead of time on their website.
Conservatoire concerts for free

Students of the Moscow Music Conservatoire also offer free orchestral concerts at the Tchaikovsky House and at the Conservatoire itself. You can check-out the repertoire here.

The Zurzum Movie Club (at Winzavod, 4-iy Syromyatnichesky Pereulok, Building 6) shows a series of foreign movies: for example, in February 2013 they had a German cinema week, organized jointly with the Goethe Institute.
Rodnya Studio (the Loft at Artplay, 10 Nizhnaya Syromyatnicheskaya, Building 7, 3rd floor) is rated as one of the coolest movie clubs in Moscow. They permit smoking in two of their three auditoriums, and, for movie-goers who arrive early, they even offer a free soft drink or cocktail. They present blocks of 8-10 movies assembled thematically by young art-curators, who are art-experts or journalists.
At Zvezda (Zvezda cinema, 18/22 Zemlyanoi Val) they have releases showing alongside movies in English and Italian.

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...wenn ich mal dort bin......cska anschauen ^^....
 
Oh my tasty Russia

September 28, 2012 Evy Hua
Are you starving in Russia? Then you are really doing something wrong. Especially in the metropolis of Moscow, you will find the most interesting places to eat out, including top cuisine from all over the world.

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Thanks to the cultural influence of immigrants from the former Soviet republics, for example Uzbekistan or Turkmenistan, you can enjoy delicious food, such as lagman and plov. Source: Mikhail Fomichev / RIA NovostiWhether you are in the mood for juicy steak from Argentina, spicy Tofu Szechuan, Indian lamb curry, Ethiopian delicacies, fatty Bavarian sausages, or just simply burgers – Moscow has it. Indulge in this city of gourmets and get the taste of a melting pot of world cuisine.
What can expats really miss in Moscow? I would guess not the food from their native countries. Moscow has any cuisine imaginable - compare it to New York, London or any other big capital with intercultural influence. In Moscow you can find simply anything you crave for, if you look carefully. Thanks to the cultural influence of immigrants from the former Soviet republics, for example Uzbekistan or Turkmenistan, you can enjoy delicious Lagman (Uzbek noodle soup with lamb) or Plov (lamb base rice dish, something like Uzbek paella). I can recommend the restaurant chain “Chaikhona no. 1” for that kind of food. For typical Georgian food we like to hit a super-seedy but just cool looking mini-café next to Savelovsky train station. The Khinkalny (Georgian dumplings with meat, cheese or both) are super-delicious with a shot of vodka.
Asian food fan? I don’t even want to start talking about Sushi. Sushi is everywhere, even in coffee houses (yes, imagine a good old Cappuccino with some nice Salmon Makis – yummy), supermarkets and for sure where you will never expect them. Russians just love Sushi. But look for the places where the Japanese business people gather, those places are usually special. Check out, for example, Tsvetnoy Sakura and watch what smoking Japanese business guys have on their tables.
If my Chinese roots start craving the taste of spicy tofu, then the restaurant “Druzhba” does the trick. Full of Chinese businessmen, this place gives a taste of China, including sometimes questionable hygiene in the restaurant, but let’s just call this “atmosphere.”
This summer I traveled to South America and the American Midwest, but really for good steaks I don’t have to travel that far. Great places in Moscow include Goodman’s, Chicago Prime or Beef & Reef.
For emergencies we also have a great Indian standby, “Aromass,” about five minutes from our house – they even deliver!
Supersize and Supersmile Russia
Much to the satisfaction (or chagrin) of American expats, Russia was not spared the invasion of American-style fast food. Thanks to some courageous investors, American-style breakfast and burgers came to Moscow in the 1990s and are served 24 hours in all locations of the Starlite restaurant chain. Burgers here I have to admit are better than their big brothers in the U.S. Less greasy and the breakfast is not covered in gravy – thank God for that!
Want to have a Disneyland-kind feeling? Try Beverly Hills Diner, this is a playground of American kitsch interior and every hour the waiters will perform a dance show for you (so do not wonder if you wait forever for your food). All major burger joints are here, McDonalds, Burger King and yes, also Wendy’s, a special memory for my boyfriend, who grew up where Wendy was born – Ohio.
Speaking of my boyfriend who – Russian-born but American-raised - developed over those years a fine palate for Mexican fast food burritos, had until recently a reason to frequently fly to the U.S., driving up to Chipotle Mexican Grill the second he landed. But then we discovered the brightly colored announcement of the arrival of Moe’s Mexican Grill and picked up a flyer from another recently import from the U.S. – Muchachos.
Sure we had to try them both immediately – being quite impressed. At Moe’s especially I felt instantly Americanized. Hardly through the door, a loud “Welcome to Moeeeeee’s” greeting startled me right away, followed by a glance through the very American-looking interior. Am I in the States? I nearly thought so, especially after I heard about five people speaking in perfect American English, who I later found out were the directors attending the first day of the restaurant’s grand opening in Moscow. The only thing that brought me back to Russia was the slightly jolty attempt to smile by the guys behind the buffet.
Customer service is still a challenge here (I know it too well), so I just couldn’t leave without asking the directors about their opinion on how to get friendly staff in Russia. “We make them smile,” said the director from Georgia, and I sensed a little wishful thinking in his voice. Full of free nachos and tacos, we left Moe’s, while the director keeps staring at his employees, whose smiles are more like grimaces, training then in the American supersmile.

Oh my tasty Russia | Russia Beyond The Headlines


 
Ach Russland, wärst du nur einbisschen "offener" würde ich dich ja besuchen..
 
Zumindest was viele Russen im Westen Russlands angeht... "Einiges Russland" hat ja auch nicht umsonst die absolute Mehrheit...
Nein, nein, die Russische Regierung versucht seit Jahren eine Lockerung oder Abschaffung der Visabestimmungen mit der EU. Bremser sind v.a. die Deutschen. Ist wirklich so.

Das nächste ist bei uns, kann ich wirklich empfehlen und mich verbürgen:)


Trödelmarkt in Ismailowo


31. März 2013 Adele Sauer, für Russland HEUTE
Die Russland-HEUTE-Kolumnistin Adele Sauer macht einen Spaziergang durch den Trödelmarkt in Ismailowo - ein echter Geheimtipp für die Moskau-Besucher.

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Foto: Lori / Legion MediaDer Trödelmarkt der sich auf neu-russisch Vernissage nennt, befindet sich gleich neben der Hotelanlage Ismailowo, die vor der Olympiade 1980 errichtet wurde. An der vor kurzem umbenannten Metrostation „Partisanskaja", an der blauen Metrolinie, breitet die sich Vernissage immer weiter aus, die in den frühen 90ern als ganz kleiner und einfacher Flohmarkt angefangen hatte. Die Verkäufer breiteten damals ihre Habseligkeiten auf der Erde aus. Da konnte man schon mal ein paar echte Schnäppchen machen. Wer auf Meißner Porzellan stand, wurde da unbedingt fündig.
Heute strömen an den Wochenenden und an Feiertagen Touristen und Einheimische auf eine Vernissage, die sich mächtig gemausert hat und immer weiter ausgebaut wird. Bunte Kremltürme und Festungsmauern sind schon von weitem zu sehen. Hier hat der Kitsch die Macht, es sieht aus wie eine Kulisse für einen Märchenfilm.
Wer von den Händlern die Standmiete nicht aufbringen kann, versucht vor dem eigentlichen Gelände seine Ware an den Mann zu bringen. Das vermiesen den Unentwegten aber die Ordnungshüter der Vernissage. Eine Unmenge von Matrjoschkas und bemalten Schmuckdöschen finden jedes Wochenende wieder ihre Abnehmer, auch Militärklamotten und Ausrüstungsteile. Pelzmützen werden zu allen Jahreszeiten gern gekauft, ebenso wie Teppiche, Gemälde, alte Samoware, Patchworkdecken, Schmuck, Uhren, besonders Poljot-Uhren und vieles andere mehr.

Größere Kartenansicht
Es bereitet Vergnügen, da einzukaufen, weil man so schön mit den Händlern schwatzen und handeln kann. Das beflügelt und hebt die Laune ungemein. Es stehen schon wahre Originale in den Verkaufsständen, mit viel Humor und Menschenkenntnis ausgestattet. Lustig, wenn sie Worte aus mehreren Sprachen zu einem Angebot formulieren.
Im Winter haben sie dann am Nachmittag öfters einen Schwips, weil sie sich mit Hochprozentigem von innen zu wärmen versuchen.
Als in den wilden 90ern der Markt von Schutzgelderpressern belästigt wurde, wandten sich die Händler an die Kosaken, die dann mit ihren langen Lederpeitschen, den Nagajkas und ihren Säbeln tags und nachts durch die Gänge patroullierten. Damit hatte das fröhliche Räuberleben ein Ende und es herrschte Ruhe.
Viele Kunsthandwerker arbeiten auf Bestellung, sie haben schon ihre Stammkundschaft. In Zukunft sollen sich ja direkt auf dem Gelände der Vernissage Kunsthandwerker ansiedeln und dem staunenden Besucher zeigen, wie sie ihre kunsthandwerklichen Produkte herstellen. Das könnte wirklich interessant werden.
Wenn auch die Preise klettern, der Eintritt von 10 Rubeln (25 Cent) pro Person bleibt schon über viele Jahre stabil, von netten rundlichen Frauen wird am Eingang kassiert. Besonders im Eingangsbereich sind die Veränderungen offensichtlich, denn anstelle der Stände präsentieren sich schon richtige Läden, meistens Juweliere und Uhrengeschäfte.
Und dann riecht man es schon: ein angenehmer Duft von Gegrilltem steigt einem in die Nase. Vier große Holzkohlengrills, voll bestückt mit saftigen Fleisch- und Fischspießen, laden zu einem Imbiß. Die Grilleure, wie ich sie gerne scherzhaft nenne, gehören auch zu den Originalen von Ismailowo. Sie stehen dort schon seit Beginn der 90er Jahre, als die Ausstattung noch recht provisorisch war. Die Besucher saßen nicht wie heute in gemütlichen Klausen und an normalen Tischen, sondern hockten auf leeren Bierkästen oder mussten gar im Stehen essen. Die paar wackligen Hocker und Stühle, die es gab, wurden im Winter mit auf dem Grill gewärmten Pappen sitzbar gemacht. So nebenbei beim Verzehr des Schaschlyks wurde mir eine Schlange angeboten, eine ausgewachsene Boa. Habe dankend abgelehnt.
Die meisten der inzwischen sehr bekannten Grilleure waren zu Sowjetzeiten Offiziere. Als dann nach dem Umbruch monatelang kein Sold gezahlt wurde und die gesamte Situation in den Streitkräften wenig anziehend war, verließen sie die Armee und versuchten sich als Kleinunternehmer. Mit Erfolg, wie man heute sieht. Nicht alle haben durchgehalten, aber die Ausdauerndsten können jetzt die Früchte ihrer Arbeit ernten.
Einer von ihnen, Alexej, versorgte meinen Biergarten im Art Hotel Mitte der 90er Jahre mit der schwer zu ergatternden Holzkohle und brachte in seinem alten Wolga Moldawischen Wein zu sehr moderaten Preisen. Manchmal hat er auch zum Frühschoppen im Biergarten selbst gegrillt.
Anfangs mussten die halbwüchsigen Kinder und die Ehefrau an den Wochenenden mit arbeiten, heute kann er sich 2 Angestellte leisten. Die Händler wissen, dass die deutschen Touristen und die Expats am härtesten verhandeln. Das nötigt ihnen aber Achtung ab, denn Handeln ist die Würze des Verkaufens.
Kurz vor Weihnachten aber kommen zur großen Freude der Händler die Amerikaner mit großen Reisetaschen und kaufen Unmengen an Geschenken und Souvenirs, ohne auch nur den Versuch zu machen, den Preis runterzuhandeln. Da rollt der Rubel und alle sind regelrecht ausgelassen. Da kann man hinterher so manches Schnäppchen machen, denn die Händler zeigen nach dem warmen Regen Großmut und Nachsicht.
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Trödelmarkt in Ismailowo | Russland HEUTE

 
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