Altay’s armour is ready to protect
ALTAY Turkish Main Battle Tank’s Armour system is qualified on the tests conducted in June and July. Roketsan, designer, producer and tester of the system announced that the test were successfully completed.
Altay
ASELPOD ile bombalar hedefini hassas vuracak
Uçakların hassas atış yapmasını sağlayan podlad nasıl çalışıyor? Aselsan tarafından geliştirilen ASELPOD ne zaman hizmete girecek?
Muhammet METİN/Kokpit.aero
Hedefleme podlarının önemi giderek artıyor. Bir çok ülke hava kuvveti, sahip olduğu uçaklarla birlikte bu podları kullanarak özellikle gece şartlarında hassas hedefleme yapmayı hedefliyor.
Stratejik özelliğe sahip podlar konusu son günlerde oldukça hareketli. Northrop Grumman, ABD Savunma Bakanlığı ile LITENING hedefleme podlarının performansa dayalı lojistiği konusunda 173 milyon dolarlık bir anlaşma imzaladığını duyurdu.
17 Temmuz’da yapılan açıklamada, imzalanan 5 yıllık anlaşma uyarınca Northrop Grumman pilotlara ve uçak bakım ekiplerine lojistik, teknik destek, depo onarım ve diğer ilgili hizmetleri sağlayacağını açıkladı ve anlaşmanın ABD Silahlı Kuvvetleri haricinde İspanyol ve İtalyan Deniz Kuvvetlerini de kapsadığı belirtildi.
LITENING PODLARI
Ayrıca, 15 yıldır Litening podları konusunda ABD Silahlı Kuvvetleri ile birlikte çalışan Northrop Grumman, bu süreç içerisinde yüzde 97’i aşan göreve hazırlık oranına ulaşıldığını açıkladı. Şu ana kadar 600 adetten fazla teslim edilen ve yaklaşık 650,000 muharebe uçuş saatine sahip olan LITENING podu hali hazırda F-16 Block 30/40/50, F-15E, F/A-18 C/D , A-10C, B-52, EA-6B Prowler , AV-8B Harrier, F-4E AUP, Tornado GR4, Eurofighter Typhoon ve SAAB Gripen uçaklarının da içinde bulunduğu toplamda 11 farklı uçağa entegre edilmiştir.
Litening podunu ABD, İsrail, İtalya, İngiltere, Avustralya, Hollanda, Portekiz, Finlandiya, Danimarka, Kanada, Kore ve Japonya da olmak üzere Nato’ya dahil ve dünya da birçok Hava Kuvvetleri tarafından kullanılmaktadır. Litening sistemi savaş alanlarında gece-gündüz, tüm hava koşullarında anlık görüntü işleme-aktarma, lazer işaretleme ve hedef tespiti olanağı sağlamaktadır. Sistem 2.20 m uzunluğunda ve 200 kg. ağırlığındadır.
Türk Hava Kuvvetleri F-16 Savaş uçaklarında LANTIRN Alçak İrtifa Seyrüsefer ve Hedefleme Kızılötesi Işını sistemini kullanmaktadır. LANTIRN, AN/AAQ-13 Navigasyon yani seyrüsefer ile AN/AAQ-14 hedefleme sistemlerinden oluşuyor. "Pod" olarak adlandırılan iki sistem, F-16'da hava girişinin altına takılıyor. Biri pilotların kötü hava ve gece koşullarında gündüz gibi uçmasını, diğeri ise hedefi lazer ile işaretliyerek hassas atış yapma imkanı sağlıyor.
LANTIRN PROJESİ 1983'TE BAŞLADI
LANTIRN projesi uçakların her türlü hava şartında atış yapması amacıyla 1980'de başlatıldı. ilk uçuş testlerini 1983'te yaptı. Özel olarak F-16'lar için geliştirilen sistem, Amerikan Hava Kuvvetleri'ne 31 Mart 1987'den itibaren teslim edilmeye başlandı.
TÜRK F-16'LARIN HASSAS GÜCÜ
Türkiye, LANTIRN sistemini Amerikan Hava Kuvvetleri'nden sonra kullanan ikinci ülke konumundadır. İlk sistem Şubat 1994'te Bandırma'daki 161'inci "Yarasa" Filo'nun F-16'larına takılması ile başlandı. Daha sonra Diyarbakır'daki 181'inci "Pars" Filo da LANTIRN sistemine kavuştu. LANTIRN pilotları 161 Filo tarafından eğitiliyor. Özellikle F-16'da gece uçuş saati yüksek pilotlar tercih ediliyor. Akademik ve simülatör uçuşlarıyla önce yer eğitimi veriliyor. Daha sonra önce iki kişilik eğitim amaçlı kullanılan F-16D, ardından da tek kişilik F-16C uçaklarıyla orta ve alçak irtifada eğitim yapılıyor.
Hava Kuvvetleri Komutanlığına ait savaş uçaklarının kötü hava koşulları ve gece şartlarında 'gündüz gibi' operasyon yapmasına imkan veren, tamamıyla yerli Hedefleme ve Seyrüsefer sistemi Aselsan tarafından tasarım ve üretim çalışmaları başlandı. ASELPOD olarak adlandırılan sistem ile Türk savaş uçakları, yüksek hassasiyet ve performansla çalışan milli bir hedefleme sistemine sahip olacaktır.
SIRADA ASELPOD VAR
Türk F-4E 2020 uçakları artık sistemleri demode olan Spike podlarına sahip. Uzun yıllardır kullanılan bu podların artık modern mühimmatlarla kullanılamaması ve daha hassas sistemler istenmesi nedeniyle Aselsan çalışmalarına başladı. F-16 ve F-4E/2020 savaş uçaklarında kullanılacak ASELPOD, uçakların gece görüş, lazerle işaretleme, hedef bulma ve bombalama hassasiyeti gibi kabiliyetlerini en üst düzeye çıkaracak, gece operasyonlarında pilotlara büyük kolaylık sağlayacaktır. Sistemin bakım ve onarımı milli imkanlarla dışa bağımlı olmadan kısa sürede gerçekleştirilecek ve savaş uçağı filolarının göreve hazırlık oranını yükseltecektir. Uçak üzerindeki diğer sistemlerle bütünlük içinde çalışacak olan ASELPOD, içerisinde değiştirilebilir birimler barındıracak. Böylece sistemin bakım-tamir süreleri azalacak ve arızalı birimler kolaylıkla değiştirilebilecektir.
ASELPOD Özellikler :
· Yüksek Çözünürlüklü, 3. nesil Termal Kamera (FLIR)
· Lazer Mesafe Bulucu / Hedef İşaretleyici
· Lazer Nokta İzleme Birimi
· Lazer Aydınlatma Birimi
· Gelişmiş otomatik video hedef izleyici sayesinde, çoklu hedef takibi, Termal ve Gündüz Kameraları videolarında aynı anda takip yapabilme
· Termal / Gündüz Videosu kayıt edebilme
· Gelişmiş Görüntü İşleme Algoritmaları
· Hedefe ait hassas coğrafi konum bilgilerini hesaplayabilme
· Gelecekteki ilave görev isterleri için genişleme imkânı
· Ağırlık : 220 kg
· Boy : 240 cm,
· Çap : 43cm
· Isıtma / Soğutma : Buhar Döngülü Soğutma Sistemi ve Hava Soğutmalı
ASELPOD ile bombalar hedefini hassas vuracak