hippokrates
γαμάω και
Εξωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης: σε τροχιά δημοπράτησης το πρώτο τμήμα
28-11-2011
Ριζική κυκλοφοριακή λύση βρίσκεται στα... σκαριά για τους κατοίκους των βορειοανατολικών περιοχών της Θεσσαλονίκης, δηλαδή του Φιλύρου, των Πεύκων, του Ασβεστοχωρίου, της Εξοχής και ευρύτερα των οικισμών του δήμου Πυλαίας - Χορτιάτη, που καθημερινά ταλαιπωρούνται στις ατέλειωτες ουρές χιλιομέτρων που σχηματίζουν τα αυτοκίνητα στον άξονα Πεύκων - Ασβεστοχωρίου.
Ειδικότερα, το δρόμο της ένταξης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης παίρνει από την «Εγνατία Οδός ΑΕ» ένα μεγάλο έργο της Θεσσαλονίκης, ή τουλάχιστον το... μισό, το οποίο θα ανακουφίσει χιλιάδες πολίτες που σήμερα βιώνουν τραγικές κυκλοφοριακές συνθήκες. Η μελέτη του έργου έχει ολοκληρωθεί και αναμένονται οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις του. Αμέσως μετά είναι δυνατό να ενταχθεί στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα και τους πρώτους μήνες του 2012 να δημοπρατηθεί.
Ο λόγος για το πρώτο τμήμα του εξωτερικού δακτυλίου της Θεσσαλονίκης, από το γηροκομείο «Αγιος Παντελεήμων» στην Ευκαρπία μέχρι τον κόμβο των Πεύκων, και τη σύνδεσή του με την οδό Παπανικολάου στον οικισμό Εξοχή, που προϋπολογίζεται σε 150 εκατ. ευρώ.
Οι συνδέσεις
Το υπό ένταξη έργο αφορά τη σύνδεση της Εγνατίας οδού με τους βορειοανατολικούς περιαστικούς οικισμούς (των δήμων Συκεών - Νεάπολης, Πυλαίας - Χορτιάτη). Συμπεριλαμβάνει τη σύνδεση του νέου ανισόπεδου κόμβου Ευκαρπίας με την Εγνατία οδό, μέσω του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Γηροκομείου. Το συνδετήριο τμήμα μεταξύ των δύο κόμβων έχει μήκος 2 χιλιόμετρα.
Το τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Ευκαρπίας, μέχρι τον οικισμό των Πεύκων, οδεύει σε νέα χάραξη, μήκους περίπου 7 χιλιομέτρων, έως τον προβλεπόμενο νέο ανισόπεδο κόμβο Πεύκων. Πρόκειται για αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και επιδιωκόμενη ταχύτητα μελέτης 90 χλμ. την ώρα, ώστε να έχει ελαχιστοποιημένες επιδράσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
Σκοπιμότητα
Με το έργο επιδιώκεται η άμεση αποφόρτιση του σημερινού οδικού άξονα Πεύκων - Φιλύρου - Ασβεστοχωρίου - Εξοχής - Χορτιάτη που φέρει υπέρμετρο κυκλοφοριακό φόρτο για τα χαρακτηριστικά της οδού (διπλής κατεύθυνσης οδικός αστικός άξονας με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και σηματοδότηση). Πρόκειται για έναν άξονα που αδυνατεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες πρόσβασης των ραγδαία αναπτυσσόμενων οικισμών προς το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης αλλά και προς τους εθνικούς οδικούς άξονες, με προβληματικά στοιχεία οδικής ασφάλειας.
Εναλλακτική πρόσβαση των οικισμών αυτών προς το πολεοδομικό συγκρότημα δεν προβλέπεται, δεδομένης της παρεμβολής του προστατευόμενου περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου. Εξάλλου, η εσωτερική περιφερειακή οδός δεν επαρκεί για να απορροφήσει την κυκλοφορία και με τη δημιουργία αυτού του τμήματος του εξωτερικού δακτυλίου θα ανακουφιστεί.
Η χάραξη
Στο πλαίσιο αναζήτησης της βέλτιστης χάραξης του έργου αξιολογήθηκαν τρεις εναλλακτικές λύσεις. Η χάραξη που επικράτησε σχεδιάστηκε με στόχους: α) να αποφύγει πλήρως τις προτεινόμενες επεκτάσεις των οικισμών Ασβεστοχωρίου και Εξοχής, β) να μη θίξει τυχόν διατηρητέους χώρους και γ) να απομακρυνθεί και να μην είναι ορατή, κατά το δυνατόν, από τους πλησιέστερους οικισμούς, περιορίζοντας στο ελάχιστο την όχληση από το θόρυβο και την αέρια ρύπανση.
Η αρτηρία παρακάμπτει από τα βόρεια τον οικισμό Πεύκων (ευρισκόμενη σε βαθύ όρυγμα και στέγαστρο), στη συνέχεια ακολουθεί πορεία «πίσω» από το φρύδι του ορεινού όγκου που φιλοξενούσε τα παλαιά λατομεία Ασβεστοχωρίου και Εξοχής. Η πορεία αυτή ακολουθείται μέχρι το 9ο χιλιόμετρο σε καλλιεργούμενη γη ή βοσκότοπους, μακριά από οικισμούς.
Στη συνέχεια, η χάραξη περνά με σήραγγα κάτω από τον ορεινό όγκο του δάσους Κουρί, διέρχεται από το βόρειο άκρο της αναδασωθείσας έκτασης του νοσοκομείου «Παπανικολάου», περνά με σήραγγα στο λατομείο Εξοχής και καταλήγει στην οδό Εξοχής - Χορτιάτη όπου κατασκευάζεται ο ανισόπεδος κόμβος Χορτιάτη.
Η χάραξη αυτή πλεονεκτεί επειδή περιορίζει στο ελάχιστο την απαλλοτρίωση δασωμένων εκτάσεων, έχει το καλύτερο ισοζύγιο χωματισμών, δεν απαιτεί την κατασκευή σήραγγας κάτω από τις υπόγειες στρατιωτικές εγκαταστάσεις στην περιοχή των Πεύκων και δημιουργεί, συγκριτικά, μικρότερα ορύγματα και επιχώματα.
Με την κατασκευή του έργου θα εξασφαλιστεί η εξυπηρέτηση της δεδομένης, ταχείας ανάπτυξης των περιαστικών περιοχών Πεύκων, Φιλύρου, Ασβεστοχωρίου, Εξοχής, Πανοράματος, Χορτιάτη, θα διευκολυνθεί η μεταξύ τους επικοινωνία, θα αποκτήσουν πρόσβαση στην Εγνατία οδό και τους λοιπούς τοπικούς άξονες. Επίσης, θα εξασφαλιστεί η δυνατότητα γρήγορης πρόσβασης των οικισμών στις κεντρικές περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος, με τη συνδυαζόμενη κυκλοφοριακή αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής.
Το δεύτερο τμήμα
Εξάλλου, σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται η προμελέτη που εκπονείται για το δεύτερο τμήμα του εξωτερικού δακτυλίου, από τον κόμβο των Πεύκων μέχρι τον κόμβο Χορτιάτη. Το υπόλοιπο τμήμα για να ολοκληρωθεί ο εξωτερικός δακτύλιος, μέχρι τη Ραιδεστό, με ενδιάμεση σύνδεση με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», βρίσκεται σε φάση προκαταρκτικής μελέτης.
Το έργο στο σύνολό του, μαζί με το τμήμα μέχρι το αεροδρόμιο, θα εξυπηρετήσει το διαχωρισμό των τοπικών μετακινήσεων από τη διαμπερή κυκλοφορία και την κυκλοφοριακή συμφόρηση κυρίως των ανατολικών εισόδων του οδικού δικτύου του πολεοδομικού συγκροτήματος (περιοχές Φοίνικα, Βούλγαρη), οι οποίες σήμερα επηρεάζονται αρνητικά από τις διαμπερείς διελεύσεις.
Επίσης, θα συμβάλει στην ευχερέστερη πρόσβαση προς τη Χαλκιδική, τουριστικό προορισμό ιδιαίτερης σημασίας, τόσο από το πολεοδομικό συγκρότημα, όσο και από την υπόλοιπη Ελλάδα (μέσω της Εγνατίας οδού). Ακόμη, σημαντική θα είναι η συμβολή του στην ταχύτερη σύνδεση του αεροδρομίου «Μακεδονία» με την Εγνατία οδό.
Ιπποκράτης
28-11-2011
Ριζική κυκλοφοριακή λύση βρίσκεται στα... σκαριά για τους κατοίκους των βορειοανατολικών περιοχών της Θεσσαλονίκης, δηλαδή του Φιλύρου, των Πεύκων, του Ασβεστοχωρίου, της Εξοχής και ευρύτερα των οικισμών του δήμου Πυλαίας - Χορτιάτη, που καθημερινά ταλαιπωρούνται στις ατέλειωτες ουρές χιλιομέτρων που σχηματίζουν τα αυτοκίνητα στον άξονα Πεύκων - Ασβεστοχωρίου.
Ειδικότερα, το δρόμο της ένταξης σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης παίρνει από την «Εγνατία Οδός ΑΕ» ένα μεγάλο έργο της Θεσσαλονίκης, ή τουλάχιστον το... μισό, το οποίο θα ανακουφίσει χιλιάδες πολίτες που σήμερα βιώνουν τραγικές κυκλοφοριακές συνθήκες. Η μελέτη του έργου έχει ολοκληρωθεί και αναμένονται οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις του. Αμέσως μετά είναι δυνατό να ενταχθεί στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα και τους πρώτους μήνες του 2012 να δημοπρατηθεί.
Ο λόγος για το πρώτο τμήμα του εξωτερικού δακτυλίου της Θεσσαλονίκης, από το γηροκομείο «Αγιος Παντελεήμων» στην Ευκαρπία μέχρι τον κόμβο των Πεύκων, και τη σύνδεσή του με την οδό Παπανικολάου στον οικισμό Εξοχή, που προϋπολογίζεται σε 150 εκατ. ευρώ.
Οι συνδέσεις
Το υπό ένταξη έργο αφορά τη σύνδεση της Εγνατίας οδού με τους βορειοανατολικούς περιαστικούς οικισμούς (των δήμων Συκεών - Νεάπολης, Πυλαίας - Χορτιάτη). Συμπεριλαμβάνει τη σύνδεση του νέου ανισόπεδου κόμβου Ευκαρπίας με την Εγνατία οδό, μέσω του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Γηροκομείου. Το συνδετήριο τμήμα μεταξύ των δύο κόμβων έχει μήκος 2 χιλιόμετρα.
Το τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο Ευκαρπίας, μέχρι τον οικισμό των Πεύκων, οδεύει σε νέα χάραξη, μήκους περίπου 7 χιλιομέτρων, έως τον προβλεπόμενο νέο ανισόπεδο κόμβο Πεύκων. Πρόκειται για αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και επιδιωκόμενη ταχύτητα μελέτης 90 χλμ. την ώρα, ώστε να έχει ελαχιστοποιημένες επιδράσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
Σκοπιμότητα
Με το έργο επιδιώκεται η άμεση αποφόρτιση του σημερινού οδικού άξονα Πεύκων - Φιλύρου - Ασβεστοχωρίου - Εξοχής - Χορτιάτη που φέρει υπέρμετρο κυκλοφοριακό φόρτο για τα χαρακτηριστικά της οδού (διπλής κατεύθυνσης οδικός αστικός άξονας με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και σηματοδότηση). Πρόκειται για έναν άξονα που αδυνατεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες πρόσβασης των ραγδαία αναπτυσσόμενων οικισμών προς το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης αλλά και προς τους εθνικούς οδικούς άξονες, με προβληματικά στοιχεία οδικής ασφάλειας.
Εναλλακτική πρόσβαση των οικισμών αυτών προς το πολεοδομικό συγκρότημα δεν προβλέπεται, δεδομένης της παρεμβολής του προστατευόμενου περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου. Εξάλλου, η εσωτερική περιφερειακή οδός δεν επαρκεί για να απορροφήσει την κυκλοφορία και με τη δημιουργία αυτού του τμήματος του εξωτερικού δακτυλίου θα ανακουφιστεί.
Η χάραξη
Στο πλαίσιο αναζήτησης της βέλτιστης χάραξης του έργου αξιολογήθηκαν τρεις εναλλακτικές λύσεις. Η χάραξη που επικράτησε σχεδιάστηκε με στόχους: α) να αποφύγει πλήρως τις προτεινόμενες επεκτάσεις των οικισμών Ασβεστοχωρίου και Εξοχής, β) να μη θίξει τυχόν διατηρητέους χώρους και γ) να απομακρυνθεί και να μην είναι ορατή, κατά το δυνατόν, από τους πλησιέστερους οικισμούς, περιορίζοντας στο ελάχιστο την όχληση από το θόρυβο και την αέρια ρύπανση.
Η αρτηρία παρακάμπτει από τα βόρεια τον οικισμό Πεύκων (ευρισκόμενη σε βαθύ όρυγμα και στέγαστρο), στη συνέχεια ακολουθεί πορεία «πίσω» από το φρύδι του ορεινού όγκου που φιλοξενούσε τα παλαιά λατομεία Ασβεστοχωρίου και Εξοχής. Η πορεία αυτή ακολουθείται μέχρι το 9ο χιλιόμετρο σε καλλιεργούμενη γη ή βοσκότοπους, μακριά από οικισμούς.
Στη συνέχεια, η χάραξη περνά με σήραγγα κάτω από τον ορεινό όγκο του δάσους Κουρί, διέρχεται από το βόρειο άκρο της αναδασωθείσας έκτασης του νοσοκομείου «Παπανικολάου», περνά με σήραγγα στο λατομείο Εξοχής και καταλήγει στην οδό Εξοχής - Χορτιάτη όπου κατασκευάζεται ο ανισόπεδος κόμβος Χορτιάτη.
Η χάραξη αυτή πλεονεκτεί επειδή περιορίζει στο ελάχιστο την απαλλοτρίωση δασωμένων εκτάσεων, έχει το καλύτερο ισοζύγιο χωματισμών, δεν απαιτεί την κατασκευή σήραγγας κάτω από τις υπόγειες στρατιωτικές εγκαταστάσεις στην περιοχή των Πεύκων και δημιουργεί, συγκριτικά, μικρότερα ορύγματα και επιχώματα.
Με την κατασκευή του έργου θα εξασφαλιστεί η εξυπηρέτηση της δεδομένης, ταχείας ανάπτυξης των περιαστικών περιοχών Πεύκων, Φιλύρου, Ασβεστοχωρίου, Εξοχής, Πανοράματος, Χορτιάτη, θα διευκολυνθεί η μεταξύ τους επικοινωνία, θα αποκτήσουν πρόσβαση στην Εγνατία οδό και τους λοιπούς τοπικούς άξονες. Επίσης, θα εξασφαλιστεί η δυνατότητα γρήγορης πρόσβασης των οικισμών στις κεντρικές περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος, με τη συνδυαζόμενη κυκλοφοριακή αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής.
Το δεύτερο τμήμα
Εξάλλου, σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται η προμελέτη που εκπονείται για το δεύτερο τμήμα του εξωτερικού δακτυλίου, από τον κόμβο των Πεύκων μέχρι τον κόμβο Χορτιάτη. Το υπόλοιπο τμήμα για να ολοκληρωθεί ο εξωτερικός δακτύλιος, μέχρι τη Ραιδεστό, με ενδιάμεση σύνδεση με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», βρίσκεται σε φάση προκαταρκτικής μελέτης.
Το έργο στο σύνολό του, μαζί με το τμήμα μέχρι το αεροδρόμιο, θα εξυπηρετήσει το διαχωρισμό των τοπικών μετακινήσεων από τη διαμπερή κυκλοφορία και την κυκλοφοριακή συμφόρηση κυρίως των ανατολικών εισόδων του οδικού δικτύου του πολεοδομικού συγκροτήματος (περιοχές Φοίνικα, Βούλγαρη), οι οποίες σήμερα επηρεάζονται αρνητικά από τις διαμπερείς διελεύσεις.
Επίσης, θα συμβάλει στην ευχερέστερη πρόσβαση προς τη Χαλκιδική, τουριστικό προορισμό ιδιαίτερης σημασίας, τόσο από το πολεοδομικό συγκρότημα, όσο και από την υπόλοιπη Ελλάδα (μέσω της Εγνατίας οδού). Ακόμη, σημαντική θα είναι η συμβολή του στην ταχύτερη σύνδεση του αεροδρομίου «Μακεδονία» με την Εγνατία οδό.
Ιπποκράτης